باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

پاشنه آشیل سریال‌های امنیتی

موفقیت «گاندو» به خاطر ورود به مسائل امنیتی، سایر کارگردان‌ها و هنرمندان را هم به فکر ورود به این حوزه جذاب انداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پخش سریال‌های امنیتی نظیر «گاندو» و «خانه امن» در سال‌های اخیر مورد توجه مخاطبین قرار گرفته و همین امر حاکی از جذابیت این ژانر در نگاه آنهاست.

حالا که این جذابیت مغفول مانده عیان شده، این احتمال وجود دارد که فیلمسازان با توجه به ذائقه مخاطبین تولیدات خود را بیشتر به سمت این آثار ببرند. چنانچه پس از دوران دفاع مقدس و ساخت چند اثر فاخر در این حوزه شاهد ورود خیلی از فیلمسازان به عرصه ساخت فیلم‌های جنگی بودیم، ولی در نهایت این ورود گسترده بی برنامه افت کیفیت آثار را رقم زد.

تحسین مخاطبین و بازخورد مثبت آن‌ها پس از تماشای فیلم‌ها رقابت و سرعت در رقابت را بین فیلمسازان بیشتر کرد، تا جایی که انعکاس واقعیات جنگ جای خود را به فیلم جنگی ساختن داد و هدف از ساخت فیلم‌های جنگی صرفاً ساختن فیلم جنگی شد نه انعکاس واقعیات جنگ.

گاندو ۱ و ۲ به عنوان یک سریال امنیتی موفق عمل کرد و ضمن مورد توجه قرار گرفتن مخاطبین، فریاد معاندین را هم بلند کرد و همین اتفاق می‌تواند نشانه‌ای برای موفق بودن آن باشد؛ زیرا که هم مخاطب داخلی را اقناع کرده و غرور ملی او را برانگیخته و هم دشمنان و بدخواهان را عصبانی کرده است.

گاندو

اکنون این سوال مطرح است که با توجه به موفقیت اولیه آثار دفاع مقدسی و سپس ساخت فیلم و سریال‌های متعدد در این حوزه که با افت کیفیت همراه شد، در حوزه سریال‌های امنیتی و جاسوسی که در حال حاضر با استقبال فیلمسازان و مخاطبین برای ساخت مواجه شده چقدر احتمال بروز چنین آسیبی وجود دارد و راه در امان ماندن از آن چیست؟

شاهد احمدلو، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه‌های حفظ سطح کیفیت سریال‌های امنیتی در آثار بعدی گفت: مهم‌ترین عامل در موفقیت این نوع سریال‌ها پرهیز از طرح‌ها و فیلمنامه‌ها با ساختار کلیشه‌ای و عدم شباهت سناریو‌ها با هم است.

بازیگر سریال گاندو ۲ ادامه داد: عامل دیگر تسلط کارگردان‌ها و عوامل تولید سریال‌های امنیتی بر این حوزه است.

وی با اشاره به عدم استفاده از بازیگران کلیشه‌ای در سریال‌های امنیتی افزود: باید دست بازیگران برای اجرای این نقش‌ها باز گذاشته شود تا این قبیل سریال‌ها به سمت شعارزدگی نرود.

شاهد احمدلو

کارگردان سریال سه دونگ سه دونگ همچنین با اشاره به موفقیت سریال «گاندو ۲» خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که باعث موفقیت سریال‌های ژانر امنیتی می‌شود، استفاده از پرونده‌ها و داستان‌های واقعی در ساخت آثار امنیتی است.

همچنین محمود گبرلو، کارشناس سینما در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: رسانه ملی به نوعی افکار عمومی را هدایت می‌کند، باید دست به تولید سریال‌های متعددی در این حوزه بزند؛ اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که برخی تماشاگران و به خصوص برخی مسئولین با تماشای این گونه سریال‌ها فکر می‌کنند در سریال به آن‌ها اشاره شده است.

وی ادامه داد: این افراد باید بدانند که در اصل یک سریال اکشن و ماجراجویانه را نگاه می‌کنند و در مرحله بعد برای تماشاگر ساختار خوب فیلم یا سریال و سرگرم کنندگی آن مهم است؛ بنابراین نباید سخت بگیرند و اگر اختلاف نظر وجود دارد با گفتگو و تبادل نظر قابل حل است.

این کارشناس سینما و تلویزیون بیان کرد: میزگرد‌های تخصصی با محوریت ارتقای ساختار کیفی سریال‌ها، هم از ساخته شدن سریال‌ها با موضوعات سخیف و سطحی جلوگیری می‌کند و هم سبب تبادل اندیشه‌های مطرح در سریال می‌شود.

محمود گبرلو

گبرلو افزود: به طور مثال مناظرات سیاسی و اقتصادی که در تلویزیون پخش می‌شود مخاطب کمتری دارد. علت هم این است که تماشاگر به طور ناخودآگاه با یک فیلم یا سریال خیلی راحت‌تر می‌تواند ارتباط برقرار کند؛ لذا با استفاده از این ظرفیت و با استفاده از یک فیلم یا سریال یا یک اثر نمایشی می‌توان جامعه را برای آن مناظره سیاسی یا اقتصادی آماده کرد و در نتیجه مردم به طور خیلی جدی‌تر وارد مباحث امنیتی، سیاسی و اقتصادی می‌شوند.

خانه امن

با این وصف؛ الهام گرفتن از پرونده‌های امنیتی بزرگ می‌تواند ضمن به تصویر کشیدن توان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان و نشان دادن خطراتی که پیش پای ماموران آن است، بر جذابیت این آثار اضافه کند، اما برای تحقق این امر با حفظ جدیت آن لازم است که فیلمسازان این حوزه کپی کاری از کار‌های موفق نداشته باشند و تنها به نوآوری و الگو گیری از پرونده‌های واقعی فکر کنند. همچنین عوامل این گونه سریال‌ها باید با مشورت از مسئولین امنیتی و اطلاعاتی پیچیدگی‌های ماموریت‌های امنیتی و ضد جاسوسی را مطلع شوند تا در حین ساخت با نمایش اتفاقاتی پیش پا افتاده موجب سخیف شدن این گونه آثار نشود.

انتهای پیام/ 

 

برچسب ها: سریال امنیتی ، گاندو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
ما هنرمند و ورزشکار پهلوان کم داریم .. جرا .... درکشوریع هزاران شهیم پلوانو به تازگی لندی پهلولان ... چر در ادمای مشهور پهلوااننی بی پهلوانی ..
البته تختی ها و بزدانیها .. و رضازاده ها را داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
آشیل؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
راهش اینه که به هرکسی مجوز ساخت سریال امنیتی ندن... فقط کاربلدش بتونه مجوز بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
گاندو عالی بود...سرشار از واقعیت...مخصوصا اینکه ما تو MI6 جاسوس داریم...فقط نمیدونم چرا نمیتونیم حتی یه بمب کوچیک تو کشورهای دشمنمون منفجر کنیم
-
سجاد
۰۸:۱۲ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
چون ئکشتار بی دفاعان جزو دکترین نظامی ما نیست
چون مولی الموحدین، علی (ع) فرمود که قاتل من را هم با ملایمت باهاش برخورد کنین
چون ما مرد میدان هستیم و نه نامردان شبگرد که فقط بلدن زو و بچه بیگناه را بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
بابا جمع کنید تورو بخدا هی گاندو گاندو گاندو انگار مملکت دیگه هیچ موضوعی نداره برید قیمت مرغ و تخم مرغ را درست کنید اگه راست می گید
-
سجاد
۰۸:۱۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
قیمت مرغ و تخم مرغ را باید همون هایی درست میکردن که 8 سال پیش سنگشون را به سینه میزدین و ازشون دفاع میکردین
قیمت مرغ و تخم مرغ را باید همون هایی درست میکردن که اگر همین سربازان گمنام امام زمان نبودند، قیمتش را به 10 برابر این میرسوندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
ببین برو خودتو جمع کن هیچکس باهات موافق نیست فک و فامیل روحانیی که اینجوری حرف میزنی بزارید چشم مردم باز بشه بعد گاندو تلویزیون همه خونه ها تعطیل شده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۳۸ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
ساخت چنین سریالهایی موجب ایجاد همان بصیرتی می شود که درمورد فتنه 88 لازم بود وجود داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۲۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
سلام من یک نظری دارم اون هم اینکه اینقدر پرداختن به جزئیات عملیات های ضد جاسوسی که بر واقعیات مبتنی هست و هنوز بازیگران سیاسی و نظامی اون در دنیای واقعی حضور دارند و نقش آفرین هستند و هنوز پرونده های واقعی آنها به سرانجام نرسیده یا ممکنه موازی اون موردی مشابه در حال رصد هست یه مقدار دست نیروهای اطلاعاتی رو برای پرونده های مشابه می بنده، ببینیند فیلم نامه نویس ها و کارگردان ها باید به نظر من یک مقدار تخیل و حاشیه پردازی و بزرگ نمایی رو چاشنی کارهای خود کنند و خیلی دنبال نشان دادن زوایا و جزئیات کارهای اطلاعاتی نباشند به نظر من این پاشنه آشیل این دست از فیلم ها هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
گاندوووووووووووووو نمییییییییخااااههههبیممممممممممممم
ارزاق عمومی را ارررررررزان کنید اگر گوش شنوایی هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۴ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
اکثریت مثل خودم خاضران قیمتا همین باشه ولی گاندو باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
این نوع سریال ها عالین باید بیشتر ساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
لطفاً فصل جدید گاندو را بسازید ، بسیار جذاب بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
مردم از این تضاد و تناقض حیران شدن.تبحر و اشراف کشور رو در سریالهای امنیتی باور کنیم یا شکست در حفاظت از دانشمندان و قاسم سلیمانی و تاسیسات و مدارک هسته ای؟کدوم رو باور کنیم؟چند نفر از مسئولان مهم اسراییل و امریکا رو تونستیم ترور کنیم؟چندبار از اونا مدارک سری سرقت کردیم،کلا چه بلایی سر اونا اوردیم؟
-
سجاد
۰۸:۱۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
مثل اینکه خبر نداری که اخیرا دو تا از افسران ارشد آمریکا و اسرائیل که اتفاقا در ترور سردار دل ها نقش داشتند، به تیر غیب دچار شدند
سرقت اطلاعات هم که نگم برات
نمونش، عکس های خصوصی جلسات خصوصی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
بستگی داره کی کارگردان باشه و چه کسایی برای نقش هاش انتخاب کنه. این دوتا کارگردان که موفق عمل کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
فیلم پلیسی و جنایی بسازید از اینا بهتره. مثل فیلم کارناوال مرگ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
کارناوال مرگ رو دیدم اصلا جالب نبود حیفه وقتم،بهرام رادان که افتضاح بود در ان فیلم،طرف بمب ساخته بود اندازه ی گل بعد کلی ادم کشت اخرش وزارت اطلاعات می خواست فقط ازش برای خودش استفاده کند،پلیس هم که گذاشت خودکشی کند،باید می گرفتنش اطلاعات رو ازش می گرفتن بعد به ازای خونهای ریخته اعدامش می کردند،دلیل نمی شه چون یک عده باعث مرگ خانواده اش شدن بقیه رو بکشه.
من خودم با کارناوال های عروسی ها و مزاحمت های بسیارشان خیلی مخالفم و تا حالا حتی چند بار به پلیس زنگ زدم و دعوا شده و ...که ساعت دو شب یک دفعه شیشه های خانه می لرزد از صدایشان یا خیابان را می بندند و راه را حتی برای موارد اورژانسی می بنندد که بزنند و برقصند!
دقیقا از چیه ان فیلم مسخره خوشت امده?
به خدا بهرام رادان،احسان علیخانی،گلزار و...قیافه هم ندارند و توانایی شان در بازیگری و اجرا که هیچ است.
سریال پلیسی ،جاسوسی،امنیتی اسمش رویش است قرار نیست هر مزخرفی ساختند بنشینیم تماشا کنیم.
خیلی از سریالها فقط می خوان بگن ما خیلی کاردرستیم!اون هم به این طریق که ماموران علم غیب دارند و بدون هیچ خبری در زمان و مکان درست قرار دارند ولی در فیلم های امریکایی می بینیم از ردیابی کارتهاس اعتباری،تلفن همراه و با استفاده از هوش مصنوعی و چک گردن کل دوربینهای امنیتی مکان های کشور فرد مورد نظر را پیدا می کنند ولی در ایران همین طوری بلند می شوند با علم غیب می روند سروقت طرف!از اکشنهای مبارزات هم نگم که حال به هم زن همین طوری پشت یک جایی پناه گرفتن و یک تیر می خورن ولی در نهایت با رشادتهای بسیار! می،زنن می کشن طرف رو!خیلی جالبه با اینکه این سریالها و فیلم های خیلی هایشان دنباله چه مستقیم چه غیرمستقیم هم نیستند بازیگرانشان یکسان است،خسته شدیم به خدا،من که دیگه فیلم و سریال ایرانی و رسانه ملی نگاه نمی کنم.به شهدا و انقلاب احترام می گذارم ولی این فیلم ها اصلا در شانشان نیست کلا مزخرف می سازند،در دانشگاه هم که بودم تی شرت بدن نما و رکابی با طرح شهید رو مد کرده بودن یک عده به کی بگم خدایی!
توی این مملکت چه خبره?!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
خوب نبود
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۹:۰۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
این سریال انقلابی در تولیدات سریالهای امنیتی در کشورمان بود. دیدن این سریال و مشاهده ی آنچه در واقعیت در برخورد با مجرمان امنیتی و اقتصادی اتفاق می افتد بیشتر از پیش مرا (در روند رسیدگی قضایی) نا امید کرد. اینکه برای اثبات جرم مجرمان چه تلاشهایی می شود از نکات مثبت و اینکه چگونه با آنها برخورد می شود از نکات منفی و واقعیتهای فعلی نظام است. حداقل انتظار مردم مصادره ی تمامی اموال مجرمان به نفع مستضعفان در مناطق محروم و رها نمودن آنها در جامعه همانگونه که در بدو انقلاب بوده اند و در حال حاضر جامعه را گرفتار آن نموده اند می باشد. مگر این آقایان در بدو انقلاب چه داشته اند؟ چرا برخی از آقایان اجازه ی بررسی اموال خود را به مراجع ذیصلاح قانونی نمی دهند؟ چرا هنوز حقوق ها و پاداشهای نجومی برقرار است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
وای نه تو رو خدا بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
چرا ترسیدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
بله. درک واقعیات بسی سخت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
نمیری
گند اصلاحات در میاد؟
آخرین اخبار