مقامات آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا در نشستی چهار جانبه متعهد شدند ضمن رونق اقتصادی در منطقه اقیانوسیه، مقابل گسترش نفوذ پکن بایستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات چهار کشور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا در یک نشست ۲ ساعت در کاخ سفید متعهد شدند مقابل گسترش نفوذ همه جانبه چین بایستند و تجارت در منطقه آزاد اقیانوسیه را رونق ببخشند.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن و نیز نارندرا مودی، نخست وزیر هند در این نشست که برای اولین بار برگزار می شد حضور داشتند.

مقامات این چهار کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما متعهد می‌شویم برای امنیت و رونق تجارت در هند و اقیانوس آرام با یکدیگر همکاری داشته باشیم و مقابل هر گونه اقدامی که اختلال در این زمینه ایجاد کند خواهیم ایستاد.

همچنین در بیانیه این نشست چهار جانبه از کره شمالی خواسته شده تا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود بر سر میز مذاکره بازگردد. مقامات این چهار کشور اعلام کردند: دیپلماسی بهترین گزینه برای حل اختلافات سیاسی با کره شمالی است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که پیونگ یانگ پیشتر اعلام کرده تا لغو کامل تمامی تحریم‌های جهانی از هر گونه مذاکره‌ای خودداری خواهد کرد.
یک مقام ژاپنی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن در این نشست چهار جانبه از مشارکت برای استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا استقبال کرده است.

تومویوکی یوشیدا، مسئول مطبوعات خارجی ژاپن در این باره گفت: نخست وزیر ژاپن از هر گونه پیشنهاد برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوس آرام استقبال می‌کند.

جان مرشایمر، سردمدار رئالیسم تهاجمی و استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو معتقد است ظهور چین بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا است که می تواند هژمونی این کشور را به چالش بکشد. وی به دولت آمریکا توصیه کرده است به جای مداخلات پرهزینه در مناطقی همچون اروپا و خاورمیانه، تمرکز خود را بر مهار چین با کمک متحدان خود در آسیا قرار دهد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار