شهید غفار رامین فر که اولین شهید خراسان جنوبی در دوران دفاع مقدس است، در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ که صدام، اولین توپ را به منظور آغاز جنگ به سمت ایران شلیک کرد، گمان داشت که پس از یک هفته در تهران جشن پیروزی بگیرد.

صدام از این موضوع غافل بود که تنها پس از گذشت چند ساعت از شروع حمله، تیز پروازان نیروی هوایی در مقابلش می‌ایستند و جلویش را می‌گیرند.

وقتی با یک موشک، ۳ جنگنده سرنگون می شوند

به گفته سرهنگ ظهوریان فرمانده پایگاه شکاری شهید حسینی بیرجند، خلبانان ایرانی پس از گذشت حدود ۲ ساعت و نیم از هنگام شروع جنگ، از پایگاه‌های همدان و بوشهر به سمت پایگاه‌های هوایی عراق رفتند و آن‌ها را در هم کوبیدند.

او افزود: خلبانان ما دلاوری‌هایی را از خود به یادگار گذاشته اند که در هیچ جای دنیا نظیرش پیدا نمی‌شود؛ در کدام برهه از تاریخ داریم که با یک فروند موشک شلیک شده از هواپیما، سه جنگنده سرنگون شود؟


بیشتر بخوانید


سرهنگ ظهوریان بیان کرد: در آن زمان تمام رادیو‌های بیگانه به قدرت و مهارت خلبان‌های ایرانی در جنگ تحمیلی اذعان داشتند.

در روز یک مهر ماه نیز ۱۴۰ فروند هواپیمای جنگنده ایرانی به پرواز در آمدند و مواضع دشمن بعثی را نابود کردند.

یکی از خلبانان زبده و کاربلد جنگ، شهید سرلشکر خلبان غفار رامین فر بود که از دیار خراسان جنوبی به صحنه نبرد اعزام شده بود.

شهید خلبان رامین فر اهل روستای پهنایی شهرستان قاین است که در اردیبهشت ماه ۱۳۲۳ به دنیا آمده و اولین شهید خراسان جنوبی در دوران جنگ تحمیلی لقب دارد.

حفظ قرآن آن هم در ۶ سالگی

صالح زاده خواهرزاده شهید غفار رامین فر درباره خصوصیات این شهید دفاع مقدس می‌گوید: او استعداد‌های فراوانی داشت و در ۶ سالگی قرآن را حفظ کرده بود.

او افزود: زمانی که شهید برای تکمیل تحصیلات مربوط به شغلش به آمریکا رفته بود، هر روز صبح با صدایی رسا قرآن تلاوت کرده و با استفاده از همین صوت زیبا، یکی از بانوان آمریکایی را به دین اسلام دعوت کرده است.

شهید خلبان رامین فر که معاون عملیات پایگاه هوایی همدان بود، در شهریور ۵۹ برای دیدار با خانواده اش به قاین آمد، اما به او خبر رسید که دشمن حمله خود را آغاز کرده است.

طبق گفته صالح زاده خواهرزاده شهید، اقوام به شهید گفته بودند که چرا در هنگام مرخصی می‌خواهی به جنگ بروی که گفته بود: من برای چنین زمانی تربیت شده ام و کشور در حال حاضر به من نیاز دارد.

رامین فر عاشق دین و کشورش بود

عبداللهی همرزم این شهید دوران دفاع مقدس گفت: رامین فر یک فرد شجاع و نترس بود که عاشق دین و کشورش بود و در این راه جان خود را فدا کرد.

شهید غفار رامین فر در آغازین روز‌های مهرماه ۱۳۵۹ با اصابت موشک به جنگنده اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

هرچند شهید رامین فر در کنار ما نیست، اما هستند کسانی که راه او را ادامه می‌دهند و کشور را در اوج اقتدار نگه داشته اند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.