طرح سوال تحت عنوان پرسش مهر، سنتی است که هرساله روسای جمهور از دانش آموزان طی اولین روز سال تحصیلی جویا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۲۳-۲۴ سالی می‌شود که در کنار نواخته شدن زنگ سال تحصیلی، طرح پرسش از سوی رئیس جمهور وقت هم انجام می‌شود؛ طرحی که تحت عنوان «پرسش مهر» به ایستگاه ۲۲ رسیده است و امروز ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در مراسم نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آن را مطرح کرد.

آنچه امروز رئیس جمهور به عنوان پرسش مهر مطرح کرد مربوط به شعار دولت سیزدهم بود و سوال اینگونه طرح شد: «ایران قوی دارای چه ویژگی‌هایی است و نقش دانش‌آموزان در شکل گیری ایران قوی چیست؟»

این برنامه از سال ۱۳۷۶ آغاز شد؛ در آن زمان بنا شده بود که ابتدای ماه مهر و آغاز مدارس، فرصتی شود تا با طرح پرسشی از سوی رئیس جمهور، دانش آموزان با نگارش نامه و مطالبی تالیفی، وارد چالشی جدید متناسب با شرایط زمانی جامعه شوند.

اگر از سال ۷۶ تا ۱۴۰۰ حسابی سر انگشتی داشته باشیم، باید بیست و چهارمین پرسش مهر را شاهد باشیم، اما به دلیل اینکه دو پرسش مهر در اوایل راه اندازی این طرح، توسط رئیس جمهور وقت عنوان نشد، بنابراین امسال بیست دومین پرسش مهر مطرح شود.

پاسخ دانش آموز به پرسش مهر

در ادامه نگاه اجمالی به سوالات مطرح شده از سوی روسای دولت ها در طرح پرسش مهر می‌اندازیم.

پرسش مهر اول: اهمیت قانونمندی و احترام به قانون چیست؟، راهکار‌های استقرار امنیت و راه‌حل‌های عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه با هدف پرورش و روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت جویی، تحقیق و پرسش‌گری، ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی چیست؟

پرسش مهر دوم: دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟، با گفت‌و گوی تمدن‌ها چگونه می‌توانیم جهانی زیباتر و انسانی‌تر بسازیم؟

پرسش مهر سوم: راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟، انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگون‌ساری چه نقشی داشته است؟، برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟

پرسش مهر چهارم: در جهان به هم پیوسته امروز چگونه می‌توان با پرهیز از تنش‌های جهانی و دستیابی به پیشرفت همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد؟، موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آن‌ها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟

پرسش مهر پنجم: نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟، مهدویت در ادیان الهی به ویژه یهودیت، مسیحیت و دین زرتشت چگونه است؟، از نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامی چه درس‌هایی می‌آموزیم؟ ملت رشید ایران چه می‌خواست و به کجا رسید؟، اصلاحات در ۱۵۰ سال اخیر کشور ما تاکنون چه نقشی داشته است و موانع و دستاورد‌های آن چگونه بوده است؟

پرسش مهر ششم: چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟ رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟ موانع گسترش عدالت در کشور چیست و چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟ مصادیق و زمینه‌های عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است و در تعلیم و تربیت چه راهکار‌هایی پیشنهاد می‌دهید؟

پرسش مهر هفتم: ملت ایران به عنوان پیروان آن حضرت پرچمدار مهر و عشق‌ورزی است، اکنون دانش‌آموزان عزیز ما بگویند که نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه، برپایی عدالت، ایجاد وحدت اتحاد بین امت و ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟ چگونه همدیگر را دوست داشته باشیم، موانع محبت و مهرورزی چیست و چه کسانی نمی‌خواهند دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟

پرسش مهر هشتم: عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می‌دهد چیست؟، عوامل پیشرفت، راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست و چه چیز‌هایی مانع پیشرفت ماست؟، موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قله‌ها حرکت کنیم؟

پرسش مهر نهم: چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم. راه‌های خدمتگزاری چیست؟ چگونه باید خدمت کرد؟ چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری درجامعه گسترش پیدا بکند؟ فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟ تاثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟ تأثیرخدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟ وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟ وظیفه دولت و مسئولان، وظیفه رسانه‌ها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت می‌تواند به قله‌های سعادت برسد؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف می‌شود؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصله‌ها و تبعیض‌ها و محرومیت‌ها برطرف خواهد شد؟ سوال این است که چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم؟ دانش آموزان چه می‌توانند بکنند، چگونه می‌توانند به کشور، ملت و خانواده شان خدمت کنند؟ جامعه فرهنگی ما چه می‌تواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟

پرسش مهر دهم: رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا می‌توان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟ پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسان‌ها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چه طور است؟

پرسش مهر یازدهم و دوازدهم: تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟ اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامه‌ایی دارید؟

پرسش مهر سیزدهم: سؤال امسال من از شما این است که می‌خواهید در آینده چه کار کنید، اهداف شما چیست و برای جامعه و مکتب خود زندگی و زندگی جاویدان آینده چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مهر چهاردهم: اگر پدر شما رئیس‌جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می‌کنید که بتواند اعتدال و میانه‌روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟

پرسش مهر پانزدهم: عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبروست. هر کدام از ما چگونه از آب‌های ایران می‌توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟

پرسش مهر شانزدهم: به نظر شما دانش‌آموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصت‌های جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ پس از پایان تحریم و ماه‌های آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت استفاده کنیم؟

پرسش مهر هفدهم: خشونت از کجا نشأت گرفته است و چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟

پرسش مهر هجدهم: در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم؟

پرسش مهر نوزدهم: تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم‌تر است؟

پرسش مهر بیستم: «آیا محیط مدرسه یک محیط دلپذیر، دلخواه، شاد و پرنشاط برای شما است؟»، «اگر محیط مدرسه محیط پرنشاط برای ما است شما بنویسید ما باید چکار کنیم که این محیط شاداب‌تر و دلپذیرتر و برای شما محیطی امن‌تر و محیطی باشد که بیشتر دوست داشته باشید؟»

پرسش مهر بیست و یکم: «فرزندانم برای مقابله با کرونا چطور می‌توانید به همکلاسی‌های خود یاری رسانید»؟


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
الان ما این سوال رو جواب بدیم کدوم مشکل حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
عزیزی که فرمودیداگه دانش اموزشرکت تکنه نمره کم میکنند این حرف صحیحی نیست و اصلا ربطی به نمره نداره وشرکت درمسابقه دلخواه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
بله اتفاقا درستش اینه که به دلخواه باشه اما تو این چند سال من توی مدرسه ی بچه م دیدم که اجباره متاسفانه و زور پشت سر دانش آموز می گذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
سوال خوبی پرسیدن. واقعا چجور ایرانی قوی تر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۳ مهر ۱۴۰۰
کاش این مسابقه ی بی خود رو دیگه نزارن نمی دونم طراح این سوالات بی خود کیه
فقط باعث اذیت شدن بچه ها میشن و اگر دانش آموزی شرکت نکنه نمره شو کم میکنند
آخرین اخبار