تلاش برای درمان ۱۳۰ هزار معتاد در اصفهان/۱۰ تا ۲۰ درصد متجاهر هستند

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: حدود ۱۳۰ هزار معتاد در اصفهان وجود دارد که ۱۰ تا ۲۰ درصد از این آمار را معتادان متجاهر و کارتن خواب تشکیل می‌دهند.

علی اکبر ابراهیمی معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: مطابق با گفته شورای هماهنگی مواد مخدر استان اصفهان حدود ۱۳۰ هزار معتاد در اصفهان وجود دارد که ۱۰ تا ۲۰ درصد از این آمار را معتادان متجاهر و کارتن خواب تشکیل می‌دهند.

او با بیان اینکه معتادان متجاهر ابایی از استعمال مواد مخدر در بین عموم مردم ندارند افزود: معتادان متجاهر علاوه بر ترس و وحشتی که برای مردم ایجاد می‌کنند و چهره ناخوشایندی برای شهر رقم می‌زنند، تمایلی به ترک اعتیاد ندارند بنابراین برای این دسته از افراد قانون ماده ۱۶ طراحی شده است.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان عنوان کرد: در قانون مراکز ماده ۱۶ معتادان کارتن خواب و متجاهر بعد از دستگیری توسط پلیس حکمشان به دستور مقام قضایی صادر می‌شود و به مراکز کمپ اعتیاد تحویل داده می‌شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه در استان اصفهان دو مرکز ماده ۱۶ وجود دارد گفت: یکی از مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در جاده قلعه شور است که زیر نظارت اداره کل بهزیستی استان اصفهان فعالیت می‌کند و مرکز بعدی در شهرستان مبارکه زیر نظر سپاه قرار دارد.

او با اشاره به اینکه به علت بیماری کرونا اکثر مراکز ترک اعتیاد با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند اظهار کرد: در مراکز ماده ۱۶ حدود ۵۰۰ نفر تحت درمان اند که از این تعداد ۳۵۰ نفر در مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ مبارکه و ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ قلعه شور هستند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اولین کاری که بعد از ورود این افراد به مراکز ماده ۱۶ انجام می‌شود تست بیماری کرونا است که توسط اعضای دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد. افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت شود قرنطینه می‌شوند و بعد از طی کردن مراحل قرنطینه وارد قسمت دوم مراکز می‌شوند.

ابراهیمی توضیح داد: مقام قضایی استان مدت زمان ۳ تا ۶ ماه را برای ترک اعتیاد و حضور افراد در این مراکز در نظر می‌گیرد و توسط کادر پزشکی تحت درمان با قرص متادون قرار می‌گیرند.

او ذکر این نکته را لازم دانست که در این مراکز معتادان را همچون یک فرد دارای بیماری فشارخون در نظر میگیرند که باید قرص خود را مرتب مصرف کند و قرص متادون را با عنوان درمان نگهدارنده به صورت روزانه برای این افراد تجویز می‌کنند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان یادآور شد: پزشکان و مشاوران این مراکز برای ترک اعتیاد قرص متادون هم با افراد صحبت می‌کنند و برخی از آن‌ها تصمیم می‌گیرند که قرص متادون هم دیگر مصرف نکنند.

ابراهیمی با بیان اینکه در این مراکز کلاس‌های مشاوره فردی و جلسات گروه درمانی برگزار می‌شود گفت: گاهی اوقات فعالان کنگره ۶۰ برای کمک به ترک اعتیاد این افراد به مراکز ماده ۱۶ سر میزنند و علاوه بر این اداره کل فنی و حرفه‌ای استان چند تیم برای برگزاری دوره‌های آموزشی به این مراکز می‌فرستند و گاهی بعد از پایان دوره آموزشی و گرفتن آزمون از آن‌ها کارت تکمیلی دوره کارآموزی به آن‌ها اعطا شود.

او در خصوص اثر بخشی ترک اعتیاد با قرص متادون در حوزه اقتصادی و بهداشتی عنوان کرد: در حوزه اقتصادی، هر فرد روزانه به طور میانگین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان پول صرف خرید مواد مخدر می‌کند که با حضور در مراکز ماده ۱۶ از ورود این پول به بازار قاچاق جلوگیری می‌شود.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در حوزه بهداشتی، باعث جلوگیری از فوت فرد بر اثر مواد مخدر، مانع انتقال HIV، کاهش سرقت می‌شود و فرد معتاد اشخاص دیگر را به اعتیاد دچار نمی‌کند.

ابراهیمی در مورد معتادانی که تمایل به ترک اعتیاد دارند بیان کرد: برای این دسته از معتادان قانون ماده ۱۵ اجرا می‌شود. آن‌ها را بیمار می‌نامیم و برای ترکشان مراکز در نظر گرفته‌ایم.

او عنوان کرد: برای بیمارانی که قصد ترک اعتیاد دارند مراکزی همچون درمان با قرص متادون و شربت تریاک، مراکز درمان با بستری تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی، مراکز کمپ ترک اعتیاد به عنوان بهبود و بازتوانی اقامتی اعتیاد، مراکز اجتماع درمان مدار، مراکز الگوی جامع درمان اعتیاد، مراکز سر پناه شبانه، مراکز گذری، مراکز توانمندسازی و مراکز جامعه پذیری در نظر گرفته‌ایم.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه هزینه ترک اعتیاد افراد توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تامین می‌شود گفت: ما باید هر خدماتی را در راستای درمان، بازتوانی و کاهش آسیب اعتیاد به این افراد ارائه کنیم.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.