یک مقام مسئول گفت: با اقدامات صورت گرفته ما شاهد کاهش چشمگیر مدت زمان تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از بندر امام هستیم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در نشست خبری امروز خود با گرامیداشت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه ظرفیت‌های کالا‌های اساسی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) در مقایسه با سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است، گفت: در دوران تحریم ظالمانه همچون دفاع مقدس ما شاهد محدودیت‌های بسیار زیادی بودیم، اما با این وجود شاهد بهبود ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا هستیم و آمار و ارقام نشان می‌دهد که همکاران ما بیشتر تحت فشار قرار گرفتند تا بتوانند عمده کالا‌های اساسی را که از بندر امام خمینی(ره) وارد کشور می‌شود، به شهر‌های مختلف ارسال کنند.

او ادامه داد: باید نقش خودمان را در راستای امنیت غذایی کشور ایفا می‌کردیم واقعا مشابه همان دوران بود. در حال حاضر هم اگر وقت داشته باشید شبانه روز فعالیت در مجتمع بندری امام در جریان است و این موضوع منجر به آن شد که در راستای افزایش ظرفیت نه تنها سازمان بنادر ورود کند بلکه از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی در بندر امام است و ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن هم مربوط به روغن خوراکی است، افزود: یکی از اقدامات شاخصی که در مجتمع بندری انجام شد این بود که در راستای پدافند غیرعامل و زیرساخت‌های جاده‌ای رویکرد به این سمت رفت که از ظرفیت ریلی بیشتر بهره برداری شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان توضیح داد: تعداد ایستگاه‌های ریلی۱۰ ایستگاه بود که در سه، چهار سال اخیر به ۱۹ ایستگاه رسیده و همین امر باعث شده که ظرفیت اسمی ریلی به ۲۸ هزار تن افزایش یابد و در سایر کالا‌ها هم میزان ظرفیت ما که ۲۷ هزار تن بود به ۵۵ هزار تن افزایش یابد.

دریس بیان کرد: سهم ریلی از ابتدای سال یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن است و در حال حاضر اتفاق بسیار خوبی در حال رخ دادن است، شرایط در بندر امام در حال جریان است و با توجه به آنکه میزبان عمده کالا‌های اساسی در شهر بندری هستیم، برای ما این موضوع بسیار اولویت دارد که حداقل زمان را کشتی‌ها در پای اسکله کشتی‌ها سپری کنند و هرچه سریع‌تر تخلیه و به انبار‌ها منتقل و فرآیند ترخیص انجام و کالا وارد کشور شود.

این مقام مسئول درباره زمان تخلیه کالای اساسی هم گفت: مدت زمان تخلیه کالا از یک کشتی به طور متوسط ۸ تا ۱۰ روز است، اما با برنامه ریزی صورت گرفته و در راستای طرحی که مصوب و به ما ابلاغ شد چند پایانه مکانیزه غلات برای ما مصوب شد.

دریس با بیان اینکه یک پایانه شماره ۴ بندر بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرفیت سالانه ۴ میلیون تن برای آن‌ها اختصاص داده شد، گفت: ۱۷۰ هزار تن ظرفیت در این بخش وجود دارد و میزان سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان است.

او اظهار کرد: پایانه ترمینال در این بندر ۱۵۰ هزار تن ظرفیت درجا دارد و پایانه شماره ۲ هم از طریق برگزاری مزایده انتخاب شده و هفته آینده ابلاغ خواهد شد که با راه اندازی آن ظرفیت این پایانه به ۲۵۰ هزار تن سیلو می‌رسد و ظرفیت سالانه آن به ۵ میلیون تن می‌رسد.

ایم مقام مسئول بیان کرد: حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در پایانه شماره ۲ صورت خواهد گرفت.

مدیرکل بنادر استان خوزستان توضیح داد: با احداث این پایانه‌ها زمان تخلیه یک کشتی ۶۰ هزار تنی به حداکثر ۵ روز خواهد رسید و در قیمت تمام شده کالا هم نقش بسیار موثری خواهد داشت.

دریس با بیان اینکه علاوه بر کالا‌های اساسی بخشی از مواد معدنی صادراتی هم از طریق این بندر در حال انجام است، گفت: در این فرآیند شناسایی، سرمایه گذاری انجام و تشریفات مزایده صورت گرفته و سرمایه گذار مشخص شد و فرآیند ابلاغ به سرمایه گذار در حال انجام است.

دریس افزود: در ترمینال کانتینری سرمایه گذار مشخص شده و کار آغاز شده است و با حضور بخش خصوصی سرمایه گذاری آن به یک بندر روز تبدیل شده است.

او با بیان اینکه به طور قطع برای سال آینده ترمینال ۴ به شکل مکانیزه توسعه پیدا خواهد کرد، افزود: یکی از موارد مدنظر تغییر نسل بندر است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در بحث کارخانه روغن کشی که پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و فاز نخست آن به صورت کامل عملیاتی شده تسویه شکر خام و مواد سوختی که از غلات گرفته می‌شود.

دریس اظهار کرد: با ایجاد ارزش افزوده در بنادر تبدیل به بنادر نسل سوم می‌شویم و این اقدامات در حال اجراست.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حوزه عملکرد بنادر بیش از ۲۲ میلیون تن فعالیت بندری و صنایع همجوار است که ۲۱ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه نشان می‌دهد.

دریس تاکید کرد: در خصوص کالا‌های اساسی که عمده فعالیت ما به این بخش بر می‌گردد، با توجه پیگیری‌ها برای خروج مناسب کالا از این بندر که فرآیند ترخیص با اقدامات صورت گرفته تسریع شده است.

او بیان کرد: میانگین روزانه از خروج کالا از کشتی در فروردین امسال ۴۳ هزار تن بوده و در شهریور ماه به ۵۱ هزار تن رسیده و میانگین کلی به ۴۵ هزار تن رسیده است.

دریس در ادامه گفت: میانگین بارگیری از ۳۵ هزار تن در شهریور به ۴۵ هزار تن رسیده که این‌ها نشان دهنده هماهنگی‌هایی است که انجام گرفته تا لازم باشد همه بخش‌ها ورود پیدا کنند تا کالا‌های اساسی سریع‌تر از بندر ترخیص شود و وارد کشور شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به موجودی۲ میلیون و ۹۳۵ هزار تن کالای اساسی در بندر امام گفت: این میزان رشد ۲۴ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است.

به گفته او موجودی بندر در سه ماه گذشته ۳.۵ میلیون تن بوده است که در حال حاضر به کمتر از این میزان رسیده است که این هماهنگی‌ها باعث تسریع هرچه سریع تر ترخیص و ورود کالا به کشور می‌شود.

دریس گفت: اگر موجودی کالا‌های در لنگرگاه را هم اضافه کنیم، میزان کالا‌ها به بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است که در حال تغییر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تاکید کرد: در حال حاضر احداث جاده کمربندی پیرامون شهر را دنبال می‌کنیم که از پلیس راه به سمت جاده آبادان است و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی روبه رو بوده است.

او افزود: تعمیرات بزرگراه بندر امام خمینی(ره)، عملیات زیرسازی رمپ و لوپ‌های تقاطع غیرهمسطح بندر امام خمینی(ره) و توسعه گردشگری دریایی در استان خوزستان از دیگر موارد ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است.

دریس در ادامه به دیگر اقدامات انجام شده در بندر امام اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا خدمات بهداشتی و درمان منطقه به ارزش ۸۰ میلیارد تومان احداث شد؛ همچنین یک دستگاه اکسیژن ساز خریداری و یک بیمارستان ۳۰ تخته خوابی در این راستا آماده شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: کمک رسانی در راستای بالا بردن کیفیت آموزش شهر بندر امام خمینی(ره) و نوسازی ۸ مدرسه با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال از دیگر اقدامات است.

او تاکید کرد: بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه توسط سازمان بنادر در حال انجام است و عملیات لایروبی کانال خورموسی، تعمیرات اساسی اسکله‌های ۲۷ تا ۳۴ و اسکله‌های ۱۱ و ۱۲ بخشی از پروژه‌هایی است که در حال انجام است.

دریس گفت: در بخش تجهیزات سال گذشته ۴ مکنده ۶۰۰ تنی خریداری و در اختیار مجتمع بندری گذاشته شد و امسال هم یک لایروب هایپرساکشن و یک جرثقیل ۸۰ تنی در اختیار ما قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در پاسخ به سوالی مبنی اینکه چرا با وجود ۱۱ ترمینال ریلی و وجود زیرساخت آمار جاده‌ای و ریلی همگون نیست گفت: حمل ریلی را نمی‌توان با جاده‌ای قیاس کرد، چون عمده مقاصد ما کارخانجات بزرگ نیستند و یا به ریل وصل نشده اند که راه آهن بتواند همه محموله را به آنجا برساند.

دریس گفت: عمده مقاصد مویرگی مثل دامداری‌ها یا مرغداری هاست پس خیلی سخت است که در حجم انبوه در استان تخلیه و یک بارگیری مجدد شود تا به مقصد برسد، چون به این شکل قیمت تمام شده زیاد می‌شود.

او توضیح کرد: ۸ میلیون ۴۵۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده که ۲۲ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

دریس با بیان اینکه کالا‌های اساسی که از بندر ترخیص و به کشور وارد شد که ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد، افزود: بیش از ۷.۵ میلیون تن از طریق جاده ۸۱۲ هزار تن از طریق ریلی رشد ۷ درصد را نشان می دهد.

سرمایه گذاری ۱۴۰۰ میلیارد برای ساخت پایانه شماره ۲

او با بیان اینکه میانگین روزانه تخلیه از کشتی ۳۷ هزار تن در سال ۹۹ به ۴۵ هزار تن در ۱۴۰۰ رسیده که رشد ۲۲ درصدی داشته است، افزود: همسو شدن فعالیت سازمان‌هایی که در مجتمع بندری نقش دارند منجر به این رشد در امر تخلیه و بارگیری انجامید.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص هماهنگی دستگاه‌ها رابطه سازمان بنادر و به ویژه بندر امام خمینی(ره) با گمرک و سازمان راهداری و حمل کالا‌های اساسی به چه شکل است؟، گفت: در بندر امام این هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مثل راه آهن، راهداری و گمرک بسیار عالی است و این ارتباط خوب منجر به این شده است که بخشی از کار‌هایی که باید از طریق مکاتبه و نامه نگاری صورت می‌گرفت در حال حاضر صرفا از طریق یک تماس تلفنی رفع می‌شود.

او افزود: اگر اختلافی در پایانه‌ها یا گمرک رخ دهد، بلافاصله با یک تلفن اعلام و تیم این سازمان‌ها اعزام می‌شود و این اتفاق به شکل برعکس هم صورت می‌گیرد و در این بخش اقدامات در راستای مانع زدایی خوب پیش می‌رود.

مدیر کل بندر خوزستان همچنین درباره طرح جامع بندر امام هم گفت: سند جامع شهر لجستیک غلات به بندر امام اعلام شده است و در این زمینه جلساتی با سازمان محیط زیست داشتیم که اراضی ۱۶۰۰ هکتاری ما مجوز داده شد که در راستای این توافقنامه شروع به کار شود.

او درباره پیمان شانگهای و نقش سازمان بنادر هم گفت: طبق صحبت‌های رئیس جمهور دیپلماسی فعال اقتصادی باید داشته باشیم و سفرای کشور‌ها هم باید در این زمینه فعال باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش تجارت دریایی موتور محرک اقتصاد در سطح جهانی است، افزود: تجارت دریایی کلیدی‌ترین بخش در زنیجره حمل و نقل به حساب می‌آید. پس وقتی فرصتی این چنین برای کشور فراهم می‌شود که بتواند به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای درآید این اتفاق ویترینی است که باعث می‌شود جدا از ارائه محصولات خودمان بتوانیم در ارائه محصولات سایر کشور‌ها را برای کاهش قیمت تمام شده نقش داشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: کشور‌های پر جمعیت عضو سازمان شانگهای در بنادر جنوب و جنوب غرب شرق فعالیت داشته و این امر این کمک می‌کند کالا‌هایی که در این کریدور فعال نبودند از طریق بازاریابی جذب شوند.

او گفت: در این خصوص بندر امام که کانال دسترسی بسیار خوب به همراه اسکله‌های بسیار مناسب است، می‌تواند نقش کلیدی در عضویت در این پیمان داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار