شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

جولان داعش در شرق افغانستان 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید، داعش در افغانستان، شبیه به داعش در عراق و سوریه نیست.

او در یک نشست خبری در کابل گفت که آنچه در افغانستان وجود دارد، تعدادی از افغان‌هایی‌اند که از افکار داعش طرفداری می‌کنند و از حمایت مردمی نیز برخوردار نیستند. وی گفت که حامی افکار این گروه در افغانستان سرکوب خواهند شد.

با این حال حملات اخیر در جلال آباد بر گروه طالبان را نیز داعش بر عهده گرفته است.

این در حالیست که با قدرت گرفتن طالبان هنوز هم حضور داعش و فعالیت هایشان در این کشور به چشم می خورد.

آمریکا علت سقوط سریع کابل به دست طالبان

فدا حسین ملکی یکی از حقوقدان ایرانی گفت که تسلط سریع طالبان بر این کشور ریشه در عملکرد آمریکایی ها دارد. حضور آمریکا در افغانستان نه برای ملت افغانستان دستاوردی داشت و نه توانست راهبردهای ایالات متحده را تضمین کند.

او افزود، آمریکایی ها به دنبال ایجاد پایگاهی در منطقه برای نظارت بر ایران، چین و روسیه بودند، اما هزینه های هنگفتی را متحمل شدند.

با این وجود گفته می شود طالبان اکنون با وظیفه عظیم حکمرانی بر افغانستان روبرو هستند، کشوری وابسته به کمک که مشکلات اقتصادی آن از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفته اند و منابع مالی خارجی مسدود شده است شدید تر شده است.

دیدار نماینده سازمان ملل با سران طالبان

دبرا لاینز، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان امروز با عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان دیدار کرده است و روی موضوعات چگونگی رسیدگی به مشکلات و چالش های موجود از جمله فقر در کشور گفتگو کرده است با این وجود سازمان ملل هشدار داده بود که اگر روند این چنین ادامه پیدا کند 90 در صد مردم زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.

پایمال شدن حقوق زنان در دولت سرپرست

سمیرا حمیدی، زن افغانستانی و فعال سازمان بین المللی حقوق بشر می گوید: دولت آمریکا دو دهه است که از وعده های خود برای حمایت از مردم افغانستان در جریان حضور نظامیانشان دراین کشور کوتاهی کرده است.

وی با انتقاد از آمریکا می گوید که که این کشور اهداف ملت سازی که زنان در آن نقش برجسته را داشت پیش نبرد. وی می‌افزاید، نزدیک به دو دهه است که روسای جمهور آمریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات ادعا می کنند که آنها مدافع حقوق زنان در افغانستان هستند، اما حقیقت دردناک این است که خروج ایالات متحده به زنان در معرض خطر هیچ کمکی نکرد و اکنون جامعه جهانی باید ایالات متحده را تحت فشار قرار دهد تا به تعهدات خود در این مورد عمل کند.

پس از واکنش های جهانی در مورد ممنوعیت حضور دختران در مکاتب، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در کنفرانس رسانه ای در کابل در مورد بازگشت دختران به مکتب گفت: ما در حال نهایی کردن کارها هستیم و این کار در اسرع وقت اتفاق می افتد.

او افزود که قبل از هر چیز یک محیط یادگیری امن باید ایجاد شود.

با این وجود. مجاهد با اعلام ترکیب نهایی دولت، هیچ اشاره ای به وزارت امور زنان که اکنون تعطیل شده است نکرد و از وزرای زن نامی نبرد.

تشدید بحران ها در افغانستان پس از 20 سال اشغال

جوبایدن مدعی پایان جنگ در افغانستان و مبارزه با مواد مخدر در این کشور است. او در یک نشست بین المللی گفت: ما به جنگ 20 ساله در افغانستان پایان داده ایم و با جهان در مورد مبارزه با مواد مخدر و تروریسم متحد هستیم اما گزارش ها از تشدید جنگ، تنش، ناهنجاری، فقر ومهاجرت در افغانستان حاکی است. با این حال آگاهان سیاسی می گویند که آمریکا عامل همه بد بختی و جریان فعلی در افغانستان است و تعهداتی که آمریکا با افغانستان بسته بود اوج آن مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در این کشور بود ولی با 20 سال حضور آمریکا کشت مواد مخدر از 200 تن در سال 2001 به 9 هزار تن رسید و گروه های افراطی تروریستی در افغانستان از جمله داعش همچنان جولان می دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، داعش ، زنان ، پادکست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار