در طول تاریخ اتفاقات زیادی رخ داده که ریشه آن از انجام یک کار بسیار کوچک و بی ارزش بوده که درنهایت باعث شده تا پیامد‌های خوب و بدی را به همراه داشته باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اثر پروانه‌ای می‌تواند یکی از دلایلی باشد که نشود به گذشته سفر کرد. از آنجایی که درخواست کرده بودید تا دقیق‌تر درباره این موضوع صحبت شود، ما هم تصمیم گرفتیم تا یک مقاله‌ای اختصاصی درباره اثر پروانه‌ای منتشر کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اثر پروانه‌ای چیست؟ چه کسی اثر پروانه‌ای را کشف کرد؟

خیلی‌ها وقتی اسم اثر پروانه‌ای می‌آید، ذهنشان به سرعت به سمت فیلمی می‌رود که در سال ۲۰۰۴ ساخته شده. بعضی‌ها هم این ایده را فقط به سفر در زمان نسبت می‌دهند و بعضی‌ها هم اصلا این تئوری را قبول ندارند. ولی بیایید دقیق‌تر به این موضوع نگاه بیندازیم.

اول بیایید ببینیم اصلا اثر پروانه چه می‌گوید؟ در تعریف این تئوری آمده که«بال زدن یک پروانه در گوشه‌ای از جهان، می‌تواند باعث به وجود آمدن اتفاقات ریز و درشتی در قسمتی دیگری از جهان شود!» این ایده اولین بار توسط یک دانشمندان و هواشناس آمریکایی به نام  «ادوارد لورنز» و در سال ۱۹۶۰ مطرح شد.

تئوری اثر پروانه‌ای چگونه به وجود آمد؟
همانطور که در بالا اشاره کردیم، ادوارد لورنز یک هواشناس بود؛ او برای پیش بینی وضعیت آب و هوا، یک برنامه‌ای نوشت و وقتی در حال استفاده از این برنامه بود، متوجه شد که اتفاقات کوچک باعث می‌شود تا خروجی‌های متفاوتی از این برنامه بگیرد و همین جرقه‌ای برای ارائه این تئوری بود.در ابتدا اصلا خبری از کلمه “اثر پروانه ای” نبود. جمله اولیه او برای ارائه این تئوری اینگونه بود:

یک هواشناس به من گفت که اگر تئوری تو درست باشد، حتی یک بار بال زدن یک مرغ دریایی در گوشه‌ای از جهان، ممکن است سرنوشت آب و هوای کل کره زمین را برای همیشه تغییر دهد.

اثر پروانه ای

بعد‌ها برای اینکه این تئوری بیشتر در دل و در ذهن مخاطب بگنجد، تغییر پیدا کرد و کلمه اثر پروانه‌ای جای مرغ دریایی را گرفت.

ارتباط اثر پروانه‌ای و سفر در زمان چیست؟
قبلا مقالات مختلفی درباره سفر در زمان نوشتیم به مانند اثبات وجود ماشین زمان و …. ما همچنین در این مقالات اشاره کردیم که سفر به گذشته سخت‌تر از سفر به آینده است؛ حالا چرا؟ دلیلش دقیقا همین اثر پروانه‌ای است!

ما در تعریف اثر پروانه‌ای گفتیم که حتی بال زدن یک پروانه هم می‌تواند تغییرات بزرگی را به جای بگذارد و این جمله مختص به زمان “حال” است. فرض کنید شما از الان یعنی سال ۱۴۰۰ به سال ۱۳۹۰ سفر کردید؛ اینجاست که کار دشوار می‌شود! حتی یک قدم اشتباه برداشتن هم ممکن است تغییرات زیادی در زمان حال “۱۴۰۰” به وجود اورد و وقتی برگردید متوجه آن می‌شوید.

اثر پروانه ای

البته کسانی هم وجود دارند که مخالف این تئوری هستند و میگویند می‌شود به گذشته سفر کرد بدون اینکه اثر پروانه‌ای رخ دهد؛ آن‌ها ایده جهان‌های موازی را مطرح کردند که خودش بحثی جدا دارد.

مثال‌هایی از اثر پروانه‌ای
در طول تاریخ اتفاقات زیادی رخ داده که ریشه آن از انجام یک کار بسیار کوچک و بی ارزش بوده که درنهایت باعث شده تا پیامد‌های خوب و بدی را به همراه داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید:

۱. پیچ اشتباهی و شروع جنگ جهانی اول

اثر پروانه ای

در عکس بالا شما تصویر دوک اعظم فرانز فردیناند و همسرش را مشاهده میکنید که ترور آن‌ها یکی از دلایلی بود که باعث شد جنگ جهانی اول رخ دهد.

قضیه از این قرار بود که راننده فرانز فردیناند تصمیم گرفت تا از یک مسیر دیگر به مقصد برود و در همین مسیر بود که دوک اعظم و همسرش ترور شدند. ترور آن‌ها نه تنها در کشور اتریش، بلکه در جهان تاثیر گذاشت و باعث به قتل رسیدن چندین میلیون انسان شد.

۲. تسخیر شدن قسطنطنیه به دلیل باز بودن در

اثر پروانه ای

قسطنطنیه یکی از بزرگترین و ثروتمندترین شهر‌های اروپا بود که تقریبا تسخیر آن غیرممکن بود؛ این شهر توانسته بود که ارتش‌های قدرتمندی همانند ارتش بربرها، اعراب، بلغاری‌ها و… را مجبور به عقب نشینی کند. ولی در برابر ارتش ترکیه شکست خورد. چرا؟

فقط به این دلیل که یک نفر اشتبا‌ها درِ این شهر را باز گذاشته بود و ترک‌ها هم از این موقعیت استفاده کرده و این شهر را تسخیر کردند!

ما همچنین در ادامه بدترین تصمیماتی که تاریخ را تغییر دادند چندین نمونه ریز و درشت دیگری از اینگونه اتفاقات را مطرح کردیم که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

۳- کشته شدن یک سگ باعث شکل گرفتن تروریسم مدرن شد

در سال ۱۹۳۳، یک نماینده مجلس محلی اهل تگزاس به نام چارلز هازارد از دست سگ کوچولوی همسایه که داخل باغچه او می رفت خسته شده بود و تصمیم گرفت به این معضل پایان دهد. بدین ترتیب هازارد مقداری شیشه خرده را با غذای سگ مخلوط کرده و در ظرف غذای او ریخت که باعث مرگ سگ شد و این اتفاق ساده مسیر تاریخ را تغییر داد. آن سگ متعلق به چارلی ویلسون ۱۳ ساله بود که سوگند یاد کرد انتقام سگ خود را خواهد گرفت.

در آن دوران هازارد در مسیر انتخاب دوباره به عنوان نماینده مجلس محلی قرار داشت. به همین دلیل ویلسون خانه به خانه رفته و کشته شدن سگش به دست هازارد را برای آن ها فاش کرد و در ادامه از آن ها خواست که به پای صندوق رأی بروند. او توانست ۹۵ رأی بر علیه هازارد جمع آوری کند که در نهایت باعث شد هازارد با اختلاف ۱۶ رأی نتیجه را به رقیب واگذار کند. برای اولین بار در زندگی اش، چارلی ویلسون توانسته بود دنیای سیاست را دستخوش تغییر کند. همین اتفاق باعث شد که ویلسون به سیاست علاقمند شود.

۴-اشتباه یک سخنگو باعث فرو ریختن دیوار برلین شد

وقتی که هزاران نفر از مردم به مراکز ایست و بازرسی در بین دو بخش برلین، که با نام دیوار برلین شناخته می‌شد، هجوم بردند، پایان یک عصر هولناک در آلمان در راه بود. سال‌های جدایی و دودستگی در آلمان به پایان رسیده و پس از مدت کوتاهی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیز رخ داد؛ و تمام این اتفاقات به این دلیل رخ داد که مردی به نام گونتر شابوفسکی اشتباهی ساده کرد.

شابوفسکی سخنگوی حزب کمونیست بوده و در تاریخ ۹ نوامبر ۱۹۸۹، به او برگه‌ای داده شد که در آن به وقوع تغییری بزرگ اشاره شده بود. به عنوان یک رویکرد موقتی، ساکنان بخش شرقی برلین که تحت نفوذ شوروی بود این اجازه را می‌یافتند که به بخش غربی برلین بروند البته تا جایی که از دولت کمونیست آلمان شرقی درخواست کرده و موافقت آن را دریافت نمایند. در این برگه کاغذ از شابوفسکی خواسته شده بود که این تصمیم را در تاریخ مقرر اعلام نماید.

۵-مجلات انتخابی توسط یک آرایشگر باعث رییس جمهور شدن بیل کلینتون شد

در سال ۱۹۶۲، مرد جوانی به نام راس پروت در یک آرایشگاه مردانه منتظر مرتب کردن موهایش بود. وی در مدت انتظار خود را با خواندن نسخه‌ای از مجله ریدرز دایجست سرگرم کرده بود، مجله‌ای که زندگی او را برای همیشه تغییر می‌داد. پروت آن زمان در کمپانی IBM کار می‌کرد، جایی که فکر می‌کرد ایده‌ها و استعدادش نادیده گرفته می‌شوند و اصلاً از اوضاع کنونی اش خوشحال نبود. جمله‌ای در داخل این مجله از هنری دیوید ثوریو او را تحت تاثیر قرار داد: «اغلب مردان زندگی شان درماندگی مطلق است». پروت بعد‌ها گفت که خواندن این جمله نوعی وحی بود که زندگی او را برای همیشه تغییر داد. او روز بعد کمپانی IBM را ترک کرده و خیلی زود کمپانی خود با نام EDS را تاسیس کرد. پروت به سرعت ثروتمند شده و در سال ۱۹۹۲ به موفق‌ترین کاندیدای مستقل تاریخ رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در ایالات متحده تبدیل شد.

او در این انتخابات با جرج بوش و بیل کلینتون رقابت می‌کرد و ۱۸.۹ درصد کل آرای رأی دهندگان را بدست آورد که برای یک نامزد مستقل بی سابقه و فراتر از حد تصور بود. بسیاری از این آرا متعلق به کسانی بود که در صورت حضور نداشتن پروت به بوش رأی می‌دادند. البته نمی‌توان با قاطعیت گفت که این افراد به بوش رأی می‌دادند و در نهایت نتیجه انتخابات به نفع بوش تغییر می‌یافت، اما تهمت‌ها و انتقاد‌های پروت از بوش تاثیر خود را گذاشت به نحوی که می‌توان گفت بدون وجود پروت، کلینتون رقابت‌های انتخاباتی را به بوش واگذار کرده بود. این اتفاق نه تنها ۸ سال از تاریخ معاصر آمریکا را تغییر داد بلکه می‌توانست پایانی زودرس بر دوران کاری شخصیت‌های امیدوار به ریاست جمهوری دیگری مانند ال گور و هیلاری کلینتون نیز باشد. اگر آن آرایشگر به جای مجله ریدرز دایجست نسخه‌ای از مجله People را در مغازه خود گذاشته بود، تاریخ ۲۵ سال اخیر ایالات متحده و کل جهان کاملاً متفاوت می‌بود.

منبع:تن تاپ

انتهای پیام/

برچسب ها: مقاله علمی ، تئوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۰۷ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
سلام
ده سال پیش سال ۹۰ حرف یکی از اطرافیان که پشت سرم گفت ایشان دیپلم به زور گرفته و حدش همینه،
باعث شد من هم اکنون مقطع دکتری ترم شیش باشم و دارم از رساله دکتری دفاع میکنم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۱ مهر ۱۴۰۰
مقاله خوبی بود
اشتباه بزرگ ترامپ ( یک نفر دیوانه ) کرد که دستور ترور سردار سلیمانی رو داد که اینکار منجربه بمباران موشکی پایگاه های آمریکا در عراق شد و می تونست باعث شروع یک جنگ تمام عیار شود اما در ادامه همین اتفاق آمریکا در جهان تضعیف شد و مجبور شد پایگاه های خودش در منطقه غرب آسیا بعد از جنگ سرد به سرعت تخلیه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
«فرض کنید شما از الان یعنی سال ۱۴۰۰ به سال ۱۳۹۰ سفر کردید؛ اینجاست که کار دشوار می‌شود! حتی یک قدم اشتباه برداشتن هم ممکن است تغییرات زیادی در زمان حال “۱۴۰۰” به وجود اورد و وقتی برگردید متوجه آن می‌شوید.»
نه لزوما. حتی اگر در جهان خودمون هم به زمان گذشته برگردیم(نه یه جهان موازی) باز هم احتمالا نمی تونیم ذره ای حال رو تغییر بدیم
اگر می خواید بیشتر بدونید سرچ کنید: جهان بلوکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
داستان میخ نعل اسب هم معروفه که به خاطر اشتباه آهنگر، ارتشی در جنگ شکست خورد البته این داستان بعید میدونم واقعیت داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
چه جالب