رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت:به منظور پیشگیری دقیق از انواع معلولیت رصد و سرشماری افراد معلول در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه رضوان مدنی رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اظهار کرد: بنا بر پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۱، ۱۵ درصد جعیت جهان دارای کم توانی یا معلولیت بودند و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ تنها ۱ و ۳ دهم درصد جمعیت ایران به عنوان افراد دارای ناتوانی شناسایی شدند.

رضوان مدن پی بیان کرد: در سال‌های بعدی به موضوع معلولیت در سرشماری‌ها پرداخته نشد و رصد معلولیت‌ها از سال ۱۳۹۷ در برنامه کاری بهزیستی قرار گرفت. طرح شیوع و علل انواع ناتوانی با استفاده از نظر تخصصی مشاوران علمی، آمار و اپیدمیولوژی نیز تعیین شد.

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: چک لیست‌های ارزشیابی تعیین شد و پرسشگران آموزش‌های لازم را دریافت کردند، این کار ابتدا در خراسان رضوی، گلستان و خوزستان کار انجام شد. پرسشگران به منازل افرادی که بر اساس نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شده بودند مراجعه و چک لیست‌ها را تکمیل  و در سامانه‌ای که به این منظور آماده شده بود ثبت می‌کردند.

وی ادامه داد: جهت تائید ناتوانی فرد به پزشک ارجاع داده می شد تا بر اساس مستندات پزشکی فرم‌ها تکمیل شود. در سال ۹۸ رصد معلولیت‌ها در استان اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، مازندران، کردستان و سمنان اجرایی شد اما به دلیل شیوع کرونا در سال ۹۹  طرح متوقف شد.

رضوان مدنی گفت: در نظر داریم در سال جاری ۱۰ استان دیگر شامل آدربایجان شرقی، زنجان، کرمانشاه، اصفهان، قم، البرز، قزوین، مرکزی و یزد را مورد رصد قرار دهیم و با رصد انواع ناتوانی می‌توانیم پیشگیری دقیق تری را نسبت به انواع معلولیت‌ها انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: معلولت ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.