مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خبرداد:

۴۵ سقوط از درخت گردو طی ۲۹ روز در خراسان شمالی

دولت آبادی گفت: ازابتدای شهریورماه سال تا کنون ۴۵ مورد سقوط از درخت گردو گزارش شده است که ۴۴ مورد آن توسط پرسنل اورژانس به بیمارستان انتقال داده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، تقی دولت آبادی رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  با اشاره به این که هرساله در شهریور و اوایل مهره ماه براثرسقوط افرادی که به شکل سنتی و بدون استفاده از تجهیزات محافظتی به گردو چینی اقدام می‌کنند، شاهد مصدومیت‌هایی هستیم، گفت:  سقوط از درخت گردو یکی از حوادث پرتکرار در سال‌های اخیر در ماه‌های شهریور و مهر است.

دولت آبادی افزود: باغداران در زمان جمع آوری گردو از کارگران متخصص در این زمینه استفاده نمی‌کنند و به دلیل مبتدی بودن کارگر در زمان جمع آوری گردو شاهد بروز آسیب‌های ناگواری به افرادی هستیم که در حین گردو چینی از درختان گردو با ارتفاع زیاد به پایین سقوط کرده اند.


بیشتر بخوانید


او گفت:  چیدن گردو بدون در نظر گرفتن شرایط حرفه‌ای و ایمن با حضور افراد غیر متخصص انجام می‌شود که در بسیاری از موارد شاهد شکستن دست و پا و آسیب‌های نخاعی تا مرگ در برخی موارد بوده ایم.

او  با اشاره به این که افرادی که دچار سابقه فشار خون و دیابت هستند باید بیشتر مراقب حوادث مشابه در زمان چیدن گردو باشند، اظهار کرد: افرادی که سابقه مصرف دارو‌های فشار خون، مغز و اعصاب و یا دیابت دارند از رفتن به بالای درخت خودداری کنند.
مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  پوسیده بودن شاخه‌های درخت و رعایت نکردن نکات ایمنی را مهم‌ترین دلیل سقوط از درختان گردو یاد کرد و گفت: باغداران قبل از این که محصول کامل برسد به دلیل جلوگیری از سرقت گردو حتی با وجود نبودن فرد متخصص و با حداقل امکانات ایمنی به برداشت و چیدن گردو‌های درختان اقدام می‌کنند.

به گفته او بیشتر افرادی که به برداشت محصول باغات گردو اقدام می‌کنند از توان و تخصص کافی برخوردار نیستند و یا دارای سن بالا هستند یا بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشارخون دارند که این موضوع ریسک سقوط را بالا می‌برد.

استفاده از کلاه ایمنی، کفش مناسب، کمربند مهاری و تجهیزات و نردبان‌های مناسب، شدت حوادث احتمالی را کاهش می‌دهد.
انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.