به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،منظور از احضار روح، احضار روح از عالم برزخ است لذا اختصاص به روح مردگان دارد، البته بسیاری از مدعیان احضار روح یا شیّادند یا تردستند یا دچار توهماتند و کم هستند کسانی که واقعا میتوانند احضار روح کنند.
اما فن دیگری نیز وجود دارد که با تسامح میتوان آن را احضار روح زندگان دانست. این فن را تله پاتی میگویند که دارندگان این فن میتوانند با افراد دیگر ارتباط ذهنی برقرار کنند.
احضار روح یا ارتباط با ارواح با تاریخ حیات بشر آمیخته است. وابستگی انسانها به هم موجب میشود که وقتی عزیزی را از دست میدهیم به او زیاد فکر میکنیم.
از سوی دیگر او نیز به ما وابستگی داشته و پس از مرگ تمایل دارد که از حال عزیزانش در دنیا با خبر شود؛ بنابراین تا پیش از آنکه در زندگی برزخی غرق شود، این امکان بسیار زیاد است که بتوانیم در خواب عزیزان تازه گذشته را ملاقات کنیم. بسیاری از این رویاها که درباره تازه گذشتگان دیده میشود، ممکن است صادق باشد.
*سوالی که پیش میآید این است که آیا ارواح وجود دارند؟
آری! روح وجود دارد. در زمان حضرت محمد (ص) نیز عدهای درباره روح از ایشان میپرسیدند. در آیه ۸۵ سوره اسراء میخوانیم:
وَ یَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ مَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلً.
و تو را از حقیقت روح میپرسند، جواب ده که روح از (عالم) امر خداست (و بی واسطه جسمانیات به امر الهی به بدنها تعلق میگیرد) و (شما پی به حقیقت آن نمیبرید زیرا) آنچه از علم به شما دادند بسیار اندک است.
اصل وجود داشتن روح را همه مردم و دانشمندان – حتی دانشمندان کافر – قبول دارند و هیچ کس وجود روح و روان را انکار نمیکند. امروزه دو علم روانشناسی (پسیکولوژی) و روان کاری (پسیکانالیزم) از دانشهایی است که در دانشگاههای بزرگ دنیا تدریس میشود.
تفاوت دانشمندان خداشناس و کافر این است که دانشمندان خداشناس ثابت کرده اند که روح وجودی غیر مادی است، ولی دانشمندان کافر تصور میکنند روح از خواص جسم است.
*آیا احضار روح امکان دارد؟
احضار روح از نظر دین اسلام جایز نیست، چون احضار ارواح مردگان (به نوع متداول) یعنی اسپرتیسم، نوعی جادوگری است که در دین اسلام مذموم و ناروا است. اما احضار و تسخیر روح زنده ها، یعنی هیپنوتیزم، این هم به جهت مفسده انگیز بودن روا نیست.
بیشتر افرادی که ادعا میکنند روح احضار میکنند دروغ میگویند. آنان با توجه به فضاسازی در ضمیر ناخود آگاه انسان تاثیر میگذارد و در واقع دانستههای خودمان را از ما میگیرند و دوباره به ما تحویل میدهند و ما فکر میکنیم آنها از مسائل خصوصی ما اطلاع دارند.
با تحقیقات ثابت شده که ارتباط با عالم ارواح ممکن است و این امر برای برخی از گناهان و به ویژه برای بعضی از علمای بزرگ اتفاق افتاده است، ولی بیشتر افرادی که ادعا میکنند میتوانند روح هر کس را که بخواهند احضار کنند دروغ میگویند یا گرفتار توهم و خیالاتی میشوند.
برای آگاهی بیشتر میتوانید کتاب حقیقت روح، نوشته احمد زمردیان و کتاب ارتباط با ارواح، نوشته آیه الله مکارم شیرازی را مطالعه کنید.
ما مومنان به ادیان الهی، معتقد هستیم به این که در جهان هستی نیروهای سری و عوالم غیر محسوس زیادی وجود دارند، از جمله ارواح مردگان:
به عقیدهی ما ارواح بعد از مرگ باقی هستند، و با نابودی جسد نابود نمیشوند؛ بی نیاز یا معذب خواهند شد. قرآن دربارهی ارواح شهداء میفرماید:
(أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ) (آل عمران-۱۶۹/۱۷۰)
«بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند. به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند.»
و طبیعی است که این برخورداری از نعمت خداوند مربوط به ارواح آنان است؛ زیرا اجساد چه بسا پوسیده و در خاک پراکنده شده باشد.
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که مردگان صدای پای تشییع کنندگان را وقتی که از گورستان باز میگردند، میشنوند.
نیز آن حضرت برای امت بیان کرده اند: که هرگاه بخواهند به اهل قبور سلام کنند، آنان را مورد خطاب قرار دهند و بگویند:
«سلام بر شما،ای ساکنان دیار مومنان، شما در این کاروان سابقین هستید و ما لاحقین هستیم.»
افرادی به این صورت مورد خطاب قرار میگیرند که، بشنوند و گفتهها را درک کنند، و اگر چنین نبود، اینگونه خطاب به منزلهی خطاب به معدوم و جمادات تلقی میشد.
ابن قیم در کتاب «الروح» میگوید: «علمای سلف» اجماع دارند بر اینکه اموات، گفت و گوی زندهها را میشنوند و میفهمند و روایات زیادی در این باره از آنان آمده است مبنی بر اینکه مردگان از اوضاع زندهها که به زیارت آنان میآیند آگاهی دارند و از دیدارشان خوشحال میشوند.
چنین نظریهای دلیلی است بر اینکه، بنا به مقتضای اصول و مبانی اهل سنت، روح موجودی مستقل و قائم به نفس خود میباشد، و قرآن و سنت و سخنهای گذشتگان و عقل و فطرت، بیانگر و تاییدگر این مطلب میباشند.
ابن قیم رحمه الله برای اثبات این مطلب بیش از ۱۰۰ دلیل اقامه نموده است. خداوند متعال روح و نفس انسان را مورد خطاب قرار داده و به آن فرمان بازگشت و دخول و خروج داده است، و نصوص صریح شریعت دلالت دارند بر اینکه روح و نفس، صعود و تنزل و قبض و بسط و رفت و آمد دارد، و درهای آسمان به روی آن باز میشوند، و اینکه روح به سجده میرود و سخن میگوید و …
*احضار روح مردگان حرام است
احضار روح از نظر شرعی حرام میباشد. اگر احضار روح مفاسدی مثل علنی شدن جرائم و مجرمان از طریق غیر حسی و غیر عادی و غیر طبیعی داشته باشد، مثلا برای اثبات حقوقی (اثبات قاتل، دزد، ارث و…) یا اموری که به حیثیت افراد و حقوق معنوی آنان تعدی میکند، قهرا ممنوع و حرام است. (أجوبة الاستفتائات (بالفارسیة) س ۱۲۳۱:….. ص:۲۷۰.)
*حکم احضار روح در اسلام چیست؟
از نظر اسلام مساله احضار روح و به تعبیر دیگر «ارتباط با ارواح» مورد انکار نیست، ولی تنها برای افراد بسیار نادری ممکن است. فردی که روح را احضار میکند باید دارای تزکیه نفس باشند، افراد دارای توانایی احضار روح قابل اطمینان هستند و کاری در غیر رضای خدا انجام نمیدهند.
آیت الله جوادی آملی میگوید: ما با ارواح موکل سماوات یا با فرشتگان یا جنیان یا با ارواح مؤمنان یا زندگان ارتباط برقرار کردیم، راه اثبات ندارد، حتی برای خودشان، هر چند ثبوتاً ممکن است که آدمی با فرشتهای موکل آسمان یا زمین یا شیاطین انس و جن یا با ارواح مردگان و زنده ارتباط برقرار کند.
زیرا آنها مجردند و انسان هم دارای روح مجردات و مجرد میتواند با مجرد دیگر ارتباط برقرار کند. اما راه اثبات این مسئله آسان نیست. به هر روی اگر کسی مدعی ارتباط بود، دلیلی برای اثبات ندارد. (تفسیر موضوعی قرآن، جوادی آملی، ح ۱، ص ۱۱۹ – ۱۲)
آیت الله مکارم شیرازی: در کتاب عدد ارواح درباره شیطنتهای مدعیان احضار ارواح مفصل بحث نموده است. آیت الله مکارم شیرازی مسئله ارتباط با ارواح را به عنوان یک واقعیت پذیرفته، اما به سوء استفادههایی که در این مسئله صورت گرفته و موهوماتی که در آن وجود دارد، اشاره کرده است.
منبع:ایران ناز
انتهای پیام/
اینجا نمیشه خیلی حرفارو زد.اما خدا و روح و تناسخ .و کارما و... وجودشان از بودن پوچالی ما اثباتی تره.. دعا کنین برام
جملاتتون باهم نمیخونه
در عالم برزخ هم روح نیست بلکه جسم برزخی هست
روح برای عوالم مافوق عالم برزخ هست