در این گزارش نحوه درخواست نامنویسی بیمه شده از طریق کارفرما به صورت غیر حضوری آموزش داده شده است. 

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در دوران کرونا انجام کار‌های اداری به صورت غیر حضوری می‌تواند جلوی گسترش این بیماری را بگیرد در این گزارش نحوه درخواست نامنویسی بیمه شده از طریق کارفرما به صورت غیر حضوری آموزش داده شده است. 

درخواست نامنویسی غیرحضوری توسط کارفرما ، امکانی است که کارفرمایان،  با استفاده از آن می توانند بدون مراجعه به شعب یا کارگزاری های رسمی سازمان ، نسبت به ارائه درخواست به منظور ثبت مشخصات افراد شاغل در کارگاه خود ، که ممکن است یکی از وضعیت های زیر را داشته باشند ، اقدام کنند.

  • افرادی که مشخصات آنها در پایگاه سازمان تامین اجتماعی وجود نداشته و فاقد شماره تامین اجتماعی می باشند.
  • افرادی که مشخصات آنها در پایگاه سازمان تامین اجتماعی موجود و دارای شماره تامین اجتماعی بوده و لیکن کارگاه محل اشتغال یا شعبه محل بیمه پردازی یا هر دوی آنها تغییر کرده است.

به منظور استفاده از این امکان ، لازم است نکات زیر مد نظر قرار گیرد:
1. کارفرمایانی می توانند از این امکان استفاده کنند که دارای توافقنامه ارسال لیست اینترنتی بوده و دارای حساب کاربری در پورتال مخاطبان سازمان باشند.
2. قبل از اقدام به درخواست نامنویسی افراد جدیدالورود ، می بایست فایل مربوط به اسناد زیر آماده و در مرحله مربوطه بارگذاری شود :

- پرسشنامه نامنویسی : این پرسشنامه باید توسط شخص بیمه شده (فرد شاغل) تکمیل و حاوی امضا و اثر انگشت وی و همچنین مهر و امضاء کارفرما باشد.
- صفحه اول شناسنامه بیمه شده
- کارت ملی بیمه شده (ترجیحاً کارت هوشمند)
- یک قطعه عکس جدید از بیمه شده

3. مشخصات ثبت شده توسط کارفرما با مشخصات دریافتی از ثبت احوال تطبیق داده شده و در صورت وجود مغایرت ، فرآیند نامنویسی انجام نخواهد شد، بنابراین لازم است کارفرمایان دقت لازم را در ثبت اطلاعات داشته و اطلاعات را دقیقاً منطبق با اسناد هویتی معتبر بیمه شده (شناسنامه و کارت ملی) ثبت کنند.
4. در صورت ثبت درخواست غیرحضوری توسط کارفرما ، مشخصات شخص یا اشخاص مورد نظر وی پس از بررسی های لازم در پایگاه سازمان ثبت و بعنوان بیمه شده به فهرست بیمه شدگان کارگاه وی اضافه خواهد شد، بنابراین ، کارفرما می بایست از ارائه درخواست های غیر واقعی اجتناب کند در غیر اینصورت ، مسئولیت هر گونه عواقب آن بر عهده کارفرما خواهد بود.
5. پس از انجام فرآیند نامنویسی در سازمان ، نتیجه از طریق پیامک یا درگاه خدمات غیرحضوری به کارفرما اعلام خواهد شد و کارفرما مکلف است مراتب را به اطلاع بیمه شده مورد نظر برساند.
6. کارفرما ، صرفاً می تواند نسبت به درخواست نامنویسی افراد شاغل در کارگاه خود اقدام کرده و در خصوص افراد خانواده بیمه شده ، شخص بیمه شده می تواند پس از دریافت شماره تامین اجتماعی و ارسال لیست کارکرد توسط کارفرما اقدام کند. ( تا زمان راه اندازی نامنویسی افراد تبعی بیمه شده اصلی ، نامنویسی آنها با مراجعه حضوری به شعب یا کارگزاری های مربوطه انجام می شود.)

الف - نحوه ارائه درخواست غیرحضوری نامنویسی توسط کارفرما (اجرای آزمایشی) :
1. در گام نخست، کارفرما می بایست نشانی اینترنتی زیر را به منظور ورود به محیط سرویس نامنویسی غیرحضوری در مرورگر خود درج کند:

https://es.tamin.ir
پس از ورود به درگاه خدمات غیرحضوری، از منوی کارفرمایان » خدمات نامنویسی کارفرمایان، گزینه نامنویسی غیرحضوری بیمه شده را انتخاب و سپس نام کاربری و گذرواژه خود را در صفحه ورود به سیستم (شکل زیر) وارد کند.

///

2. در صورت معتبر بودن نام کاربری و گذرواژه ، کارفرما وارد محیط اختصاصی با عنوان انتخاب کارگاه مطابق شکل زیر می شود که در آن فهرست کارگاه یا کارگاه های خود را مشاهده می کند.

///

این محیط دارای اجزا و کاربردی به شرح ذیل است :
- پانل جستجوی کارگاه : در این پانل ، کارفرما با درج شماره کارگاه یا کد شعبه مورد نظر و سپس با استفاده از دکمه جستجو می تواند کارگاه مورد نظر خود را جستجو و انتخاب کند.
- پانل لیست کارگاه ها : در این پانل ، فهرست همه کارگاه های کارفرما ( در محدوده یک یا چند شعبه ) نمایش داده می شود به نحوی که ، کارفرما می تواند با کلیک روی ردیف مربوطه و بدون استفاده از پانل جستجو ، کارگاه مورد نظر خود را انتخاب کند.
- پانل فهرست پرسنل جدید : در این پانل ، کارفرما می تواند فهرست پرسنل جدید کارگاه مورد نظر خود را مشاهده و یا برای نامنویسی پرسنل یا پرسنل های جدید ، درخواست ثبت کند.

3. به منظور نامنویسی بیمه شده جدید و افزودن نام وی به فهرست کارکنان ، کارفرما می بایست ابتدا در پانل لیست کارگاه ها ، کارگاه مورد نظر خود را انتخاب و سپس در پانل فهرست پرسنل جدید ، از دکمه "افزودن پرسنل جدید" استفاده کند، در این صورت ، فرم ورود اطلاعات ( شکل زیر) نمایش داده می شود:

///

4. کارفرما، با توجه به متن مندرج در کادر راهنما (که به رنگ آبی مشخص شده است)، اطلاعات لازم را مطابق اسناد معتبر
( شناسنامه ،کارت ملی و ... ) درج می کند.
توجه : اطلاعات هویتی ثبت شده ، با اطلاعات موجود در پایگاه سازمان یا ثبت احوال تطبیق داده شده و در صورت مغایرت ، فرآیند نامنویسی انجام نخواهد شد.
5. برای ادامه فرآیند ، کارفرما باید روی کلید "مرحله بعد" کلیک کنید، در این مرحله ، سیستم اطلاعات مورد نظر را بررسی می کند و اگر بیمه شده جدیدالورود باشد ، محیطی را مطابق شکل زیر به منظور بارگذاری فایل های مورد نیاز نمایش می دهد در غیر اینصورت مرحله تائید اطلاعات را نمایش خواهد داد.

///

در صورت نمایش این فرم ، کارفرما باید فایل اسناد مورد نظر (عکس ، پرسشنامه ، صفحه اول شناسنامه و کارت ملی) را در کادرهای مشخص شده بارگذاری کند.

6. در مرحله بعد کارفرما اطلاعات ثبت شده را بازبینی و در صورت لزوم اصلاح می کند.

///

- با کلیک روی هر کدام از  لینک های  اطلاعات هویتی ، ارتباط بیمه ای  یا  پرونده الکترونیک ، اطلاعات مربوط به هر کدام از این موارد قابل مشاهده خواهد بود.
- با کلیک روی دکمه "اتمام و افزودن پرسنل جدید" کارفرما می تواند فرد جدیدی را به درخواست خود اضافه کند.

7. پس از بازبینی اطلاعات ، کارفرما با انتخاب کلید "اتمام و بازگشت به لیست پرسنل" به مرحله بعد منتقل می شود و بیمه شده به فهرست پرسنل جدید اضافه می شود( مطابق شکل زیر):

///

8. در این مرحله ، کارفرما در هر ردیف ، با کلیک روی "عملیات" به منوی زیر دسترسی خواهد داشت که از طریق آن می تواند درخواست را مشاهده ، حذف و یا تائید کند.
کارفرما با انتخاب گزینه تائید ، فرآیند درخواست نامنویسی غیرحضوری را تکمیل می کند.

9. پس از تائید درخواست ، پیامکی در خصوص  ثبت درخواست و وضعیت آن به کارفرما ارسال می شود.
10. پس از بررسی درخواست توسط واحدهای سازمان ، نتیجه از طریق پیامک و یا درگاه غیرحضوری به کارفرما اعلام خواهد شد.
11. در صورت تخصیص شماره بیمه به فرد مورد نظر از طرف شعبه ، شماره مذکور در ستون شماره بیمه در فرم بالا نمایش داده می شود.
12. کارفرما می تواند وضعیت درخواست خود را با ورود به کارتابل تامین اجتماعی من در درگاه غیرحضوری (eservisec.tamin.ir) پیگیری کند.

ب - نحوه بررسی درخواست های غیرحضوری کارفرما توسط سازمان :
کارشناسان واحدهای اجرایی ، به منظور بررسی و رسیدگی به درخواست های نامنویسی غیر حضوری ، می بایست پس از ورود به سیستم نامنویسی متمرکز و از منوی نامنویسی متمرکز مخاطبان ، کارتابل غیرحضوری را انتخاب کند.

///

کلیه درخواست های غیرحضوری نامنویسی ، در کارتابل غیرحضوری مطابق تصویر زیر قابل مشاهده و بررسی هستند:

///

ضعیت درخواست های غیرحضوری نامنویسی

در کارتابل غیرحضوری ، هر کدام از درخواست ها ، دارای یکی از وضعیت های زیر است:
1- در حال ثبت درخواست : درخواست هایی که توسط کارفرما در حال ثبت بوده و هنوز تکمیل نشده اند، این درخواست ها قابل رسیدگی نمی باشند ولی جزئیات آنها قابل مشاهده است.
2- ثبت درخواست : درخواست هایی که مراحل ثبت و تائید آنها توسط کارفرما تکمیل شده و آماده بررسی و رسیدگی توسط کارشناس شعبه هستند.
3- درخواست نامعتبر : درخواست هایی مطابق کنترل های سیستمی و به دلیل اشکال در اقلام اطلاعاتی ارائه شده توسط کارفرما ، نامعتبر بوده و قابلیت رسیدگی ندارند، جزئیات و موارد اشکال این قبیل از درخواست ها قابل مشاهده است.
4- در حال بررسی : درخواست هایی که مراحل فرآیند نامنویسی متمرکز را به صورت عادی طی کرده و در انتظار اتمام فرآیند در گام 5 نامنویسی متمرکز ، توسط کارشناس واحد اجرایی هستند.
5- در حال بررسی-نیاز به رسیدگی شعبه : درخواست هایی که در فرآیند نامنویسی متمرکز با همپوشانی بیمه ای ( فاز های یک و دو کنترل منطقی) مواجه بوده یا ادامه فرآیند با اشکال مواجه شده است ( به عنوان مثال به دلیل وجود درخواست ناتمام در شعبه دیگری ، امکان ادامه فرآیند وجود نداشته باشد.)
6- مختومه-تائید نهائی : درخواست هایی که فرآیند نامنویسی متمرکز یا به روزرسانی در مورد آن ها با موفقیت انجام و فرآیند تکمیل و مختومه اعلام شده است.
7- مختومه-عدم تائید : درخواست هایی که مطابق بررسی و تشخیص کارشناس واحد اجرائی و بنا به دلایلی از قبیل نقص در اسناد بارگذاری شده ، تناقض اطلاعات مندرج در اسناد بارگذاری شده با اطلاعات ثبت شده توسط کارفرما ، مخدوش بودن اسناد و ... مورد تائید نبوده و مختومه شده اند.

نحوه بررسی و رسیدگی به درخواست های غیرحضوری
1. کارشناس واحد اجرایی ، پس از ورود به کارتابل غیرحضوری ، درخواست مورد نظر را (که دارای وضعیت ثبت درخواست می باشد ) انتخاب و  با روی دکمه "عملیات" در ردیف مذکور ، کلیک می کند. در این صورت ، منویی مشابه منوی زیر نمایش داده می شود:

///

2. کارشناسان ذی ربط ، می بایست با استفاده از گزینه نمایش درخواست ، جزئیات درخواست ارائه شده توسط کارفرما به ویژه اسناد بارگذاری شده را رویت و در خصوص تکمیل بودن مدارک ، معتبر و مرتبط بودن آنها با فرآیند نامنویسی ، مطابقت اطلاعات مندرج در اسناد با اطلاعات ارائه شده توسط کارفرما و ... اطمینان حاصل کرده و سپس با استفاده از گزینه کنترل تائید توسط همکار سازمانی ، نسبت به تائید و انتقال آن به سیستم نامنویسی متمرکز اقدام کند.
توجه : با توجه به اینکه پس از کنترل و تائید توسط همکار سازمانی ، اسناد بارگذاری شده مستقیماً به محیط پرونده الکترونیک (UCM) منتقل و در گروه های مربوطه بطور مکانیزه شناسه گذاری و ذخیره می شوند، لذا ضروری است کارشناسان متولی امر ، در خصوص کنترل و تائید درخواست، دقت لازم را مبذول دارند.

3. در صورتی که ، مدارک ناقص ، غیرمرتبط ، مخدوش بوده و یا اطلاعات مندرج در اسناد با اطلاعات ارائه شده توسط کارفرما مطابقت نداشته باشد و همچنین در مواردی که کارشناس بنا به بررسی های انجام شده ، درخواست را غیرقابل تائید تشخیص دهد ، مکلف است مراتب را از طریق گزینه مختومه نمودن غیرمکانیزه در منوی مورد اشاره در بند 3 به کارفرما منعکس و از تائید و انتقال آن به محیط نامنویسی متمرکز اجتناب کنند.
4. پس از کنترل و تایید توسط همکار سازمانی ، در صورتی که به دلیل بروز خطا ، درخواست به سیستم نامنویسی متمرکز منتقل نشده باشد ، مراتب به کاربر اعلام و جزئیات آن از طریق گزینه نمایش خطاها در منوی مربوط به عملیات قابل نمایش خواهد بود.
5. پس از انتقال درخواست به سیستم نامنویسی متمرکز ، در صورت عدم وجود اشکال و همپوشانی بیمه ای، اطلاعات مربوط به گام های 1 تا 4 در سیستم مذکور بطور خودکار تکمیل و کارشناسان ذی ربط صرفاً می بایست عملیات مربوط به گام 5 را انجام و نتیجه را از طریق گزینه مختومه نمودن غیرمکانیزه در منوی مورد اشاره در بند 3 به کارفرما منعکس کنند.
6. پس از انتقال درخواست به سیستم نامنویسی متمرکز ، در صورت بروز همپوشانی بیمه ای، واحدهای اجرائی مکلف به بررسی و رفع همپوشانی بیمه ای و در صورت لزوم تداوم روند نامنویسی هستند و چنانچه در فرآیند رفع همپوشانی ، نیاز به اطلاع رسانی به بیمه شده باشد مراتب می بایست از طریق گزینه مختومه نمودن غیرمکانیزه در منوی عملیات(بند3) ، به کارفرما منعکس شود.
7. پس از انتقال درخواست به سیستم نامنویسی متمرکز ، در صورتی که فرآیند به دلیل بروز مواردی از قبیل وجود درخواست تکمیل نشده در شعبه دیگری ،  متوقف شود ، واحدهای اجرایی مکلف به تعامل با شعبه ذی ربط یا اطلاع رسانی به متقاضی به منظور رفع مورد و تعیین تکلیف درخواست هستند.

امکان مشاهده خدمات نامنویسی کارفرمایان (ثبت نام کارگاه های مشمول امهال حق بیمه، کارگاه های کارفرما و پیمان های کارگاه) در سامانه https://es.tamin.ir فراهم است.


بیشتر بخوانید:

 

 

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار