اخیراً بحث‌هایی راجع به هزینه‌های ورود تلفن همراه به کشور مطرح شده که ابهاماتی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح رجیستری برای اولین بار در سال ۸۵ در کشور اجرا شد، اما به دلیل وجود مشکلاتی و عدم اتخاذ تدابیر مناسب، یک سال پس از اجرا متوقف شد. از سال ۹۴ بار دیگر این طرح مطرح و در نهایت آذر ماه ۹۶ فاز اول طرح رجیستری به طور رسمی آغاز شد.

هدف اصلی طرح رجیستری یا همان شناسه دار کردن تلفن‌های همراه، مبارزه با قاچاق تلفن‌های همراه به کشور بوده است.

با اجرایی شدن رجیستری، تلفن‌های همراه که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، خدمات اپراتور‌ی را دریافت نمی‌کنند و برای همیشه از دسترس خارج خواهند شد. البته رجیستری تنها مختص به تلفن‌های همراه نیست و شامل سایر ادوات الکترونیکی از جمله تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند نیز می‌شود.

حال آنکه اخیراً با توجه به معرفی مدل‌های جدید تلفن همراه برند Apple بحث‌هایی راجع به هزینه‌های ورود تلفن همراه به کشور مطرح می‌شود که گاهی خالی از اشکال نیست.


  • بیشتر بخوانید

قیمت آیفون ۱۳ در ایران


اکبر سلطانی کارشناس ارشد سامانه همتا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص رجیستری و صرف هزینه برای این فرایند توضیح داد: نکته اول و اساسی این است که هزینه‌ای به اسم هزینه رجیستری وجود ندارد و حقوق متعلقه به ورود تلفن همراه قبل از اجرای طرح رجیستری نیز اخذ می‌شده است؛ اما با توجه به تأمین بیش از ۹۰ درصد بازار از طریق قاچاق، این مبالغ پرداخت نمی‌شد و قاچاقچیان تلفن همراه از اختلاف موجود بین گوشی تجاری و قاچاق سود می‌بردند که با اجرای طرح رجیستری و حذف قاچاق از بازار تلفن همراه، علاوه بر احیای حقوق حاکمیت، رقابت نیز در بازار عادلانه شده است.

به گفته این کارشناس همتا مجموع عوارض پرداختی برای تلفن همراه به شرح زیر است:

۱- گوشی زیر ۶۰۰ دلار: برای این گوشی‌ها ۹ درصد عوارض (۵ درصد حقوق ورودی و ۴ درصد مالیات علی‌الحساب) با دلار نرخ ۴۲۰۰ و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده با دلار نرخ آزاد اخذ می‌شود. به طور مثال بازرگان برای یک گوشی ۱۰۰ دلاری ۹ دلار به نرخ هر دلار ۴۲۰۰ تومان (حدود ۳۸ هزار تومان) و ۹ دلار به نرخ هر دلار ۲۷ هزار تومان (حدود ۲۴۳ هزار تومان) مجموعاً حدود ۲۸۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. به عبارتی ۱۱ درصد نسبت به ارزش گوشی که حدود ۲.۷ میلیون تومان می‌شود، پرداخت می‌شود.

۲- گوشی بالای ۶۰۰ دلار: برای این گوشی‌ها ۱۶ درصد عوارض (۱۲ درصد حقوق ورودی طبق بند ح تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۴ درصد مالیات علی الحساب) با دلار نرخ ۴۲۰۰ و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ارز آزاد اخذ می‌شود. به زبان ساده یک گوشی ۱۰۰۰ دلاری، ۱۶۰ دلار به نرخ هر دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان (۶۷۲ هزار تومان) و ۹۰ دلار به نرخ هر دلار ۲۷ هزار تومان (۲.۴ میلیون تومان) در مجموع حدود ۳.۱ میلیون تومان پرداخت می‌کند. به عبارتی ۱۲ درصد نسبت به ارزش گوشی که حدود ۲۷ میلیون تومان می‌شود، پرداخت می‌شود.


  • بیشتر بخوانید

قیمت انوع گوشی سامسونگ در بازار چقدر است؟


او ادامه داد: طبق ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان واردکننده مجاز به اخذ حداکثر ۱۵ درصد سود و ۳ درصد هزینه خدمات پس از فروش است و حداکثر سود عمده فروش و خرده فروش نیز به ترتیب ۳ و ۷ درصد است؛ بنابراین مجموع سود‌های اعضای زنجیره تأمین حدود ۳۰ درصد می‌شود. البته این بدان معنا نیست که گوشی در ایران به این میزان از خارج از کشور گران‌تر است؛ چرا که به دو علت قیمت خرید واردکننده از قیمت خرده فروشی گوشی در خارج از کشور ارزان‌تر می‌شود؛ یکی به این علت که واردکننده گوشی را به صورت عمده خریداری می‌کند، دوم اینکه مالیات‌هایی که هرکشور به خرید گوشی اعمال می‌کند، باعث افزایش قیمت گوشی در همان کشور‌ها نیز می‌شود.

سلطانی تصریح کرد: به دلیل فضای رقابتی که در داخل کشور وجود دارد معمولاً حداکثر سود اعضای زنجیره تأمین اتفاق نمی‌افتد. به طور مثال نسخه ۱۲۸ گیگابایت گوشی A۱۲ SAMSUNG (پرمصرف‌ترین گوشی ماه اخیر کشور طبق آمار سامانه همتا) در یکی از معروف‌ترین سایت‌های داخلی ۴.۱ میلیون تومان است، در حالی که قیمت این گوشی در یکی از معروف‌ترین سایت‌های خرده‌فروشی خارجی حدود ۱۹۰ دلار (با احتساب دلار ۲۷ هزار تومانی، ۵.۱ میلیون تومان) و در یکی از سایت‎‌های معروف اماراتی ۵۹۵ درهم (با احتساب درهم ۷۴۰۰ تومانی ۴.۴ میلیون تومان) است. یا مثلاً نسخه ۲۵۶ گیگابایتی iphone ۱۲ pro max در سایت معروف داخلی ۳۴.۵ میلیون تومان است که در سایت امارتی مذکور قیمتی معادل ۵ هزار (با احتساب درهم ۷ هزار و ۴۰۰ تومانی ۳۷ میلیون تومان) درهم دارد.

در پایان باید گفت هر تلفن همراه پس از فعال سازی در سامانه همتا، می‌تواند از خدمات اپراتور‌ها بهره‌مند شود. باید در نظر داشت که رجیستری گوشی هیچ‌گونه هزینه‌ای برای خریداران ندارد و تمامی پیامک‌های مربوط به استعلام گوشی و اطلاع‌رسانی در این زمینه تنها با سرشماره HAMTA برای مشترکان ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Brazil
Naz
۰۸:۰۲ ۲۰ دی ۱۴۰۰
من یک مبایلSG 20 + از خارج آوردم به قیمت ۸۰۰ دلار میخواهم بدونم قیمت رجیستری در سایت همراه چقدر میشه ؟ ممنون
Iran (Islamic Republic of)
_
۰۸:۱۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
اون کارگر ساده در طول 9 ماه نه باید چیزی بخوره نه چیزی بخره وهر روز حتی روز های تعطیل رو هم بره سرکار تا بتونه بخره .! #اقتصاد_ملی
Iran (Islamic Republic of)
_
۰۸:۱۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
اون کارگر ساده در طول 9 ماه نه باید چیزی بخوره نه چیزی بخره وهر روز حتی روز های تعطیل رو هم بره سرکار تا بتونه بخره .! #اقتصاد_ملی
Iran (Islamic Republic of)
_
۰۸:۱۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
اون کارگر ساده در طول 9 ماه نه باید چیزی بخوره نه چیزی بخره وهر روز حتی روز های تعطیل رو هم بره سرکار تا بتونه بخره .! #اقتصاد_ملی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۵۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
این یعنی سرمایه مون بیرون کشور مصارف نمی شود داخل کشور بلوکه میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
خوشبحال خودم گوشیم دگمه و قدیمییه خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
تاجرمیره ازامارات جنسس میاره اونوقت اونحاازینجاگرونتره؟یه چیزی بگین باعقل جوردربیاد
United States of America
حامد
۱۴:۵۴ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
چرت و پرت میگن گوشی اس ۲۱ سامسونگ مسافری اوردم تو گمرک ثبت کردم واسه رجیستری و گمرکی گوشی ۷۵۰ دلاری ۴/۸۵۰ تومن پول دادم که کد بدن !!! دزد و راهزنی سر گردنه شاخ و دم نداره که واسه چی باید ۵ میلیون بدم واسه ثبت گوشی هر روز که گوشی رجیستر نمیکنم پاسپورت سالی ۱ بار هست باید معافیت داشته باشه .
Germany
Reza
۱۳:۵۴ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
تو خارج همینجوری به ملت پول میدن حال کنن اینجا همینجوری هی پوست میکنن اخه تا کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
شما بگو کجا اینکار و میکنند ما بیام اونجا
تو این شرایط اقتصادی بعضی چیزا سخته مالیات باید درست و هدف مند باشه که خیلی موقع ها نیست باید اصلاح بشه درست
اما شما هم کم مزخرف بگو
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۵:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
ما خودمان خواستیم که این گونه زیست کنیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
خیلی چیزها هزینه نداره فقط طرف باید کمی استعداد داشته باشه و دست به کار بشه. برای ریجستری گوشی سایت همتا و یا *7777# را بزنید. بقسه مراحل خودش میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
معلوم نیست این وزارت مخابرات و ارتباطات داره چکار میکنه. مردم که توی بورس سرمایه شون رو از سر راه نیوردن آخه. این دیگه چه سرویس دهی اینترنتیه.
Iran (Islamic Republic of)
بینوا_ام
۱۱:۳۵ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
ریجستری یعنی شناسناکه دارکردن برای کنترل ودسترسی به کاربر درهرجا و هرمکان و اخذ مالیات از این راه ..کمی صداقت داشته باشید بدنیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
زمانی که ( با این همه ادعا ) توانایی تولید در داخل وجود ندارد ریجستری چه لزومی داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
توان تولید وجود داره تو شهر ما چند کارخونه تولید گوشی و تبلت ورشکسته شد تو دولت قبل چون به ضرر اونا بود مانع واردات سو گولی های لجنشون میشود رفیق من هم تو یکی از این کار خونه ها کار میکرد که الان اسنپ کار میکنه اگه دوربین مدار بسته هم پیش بیاد نصب میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدامین ..
۱۰:۴۴ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
ایرانسل از دیروز در خیلی از مناطق کرج قطع هست نه اینترنت هست نه آنتن لطفا پیگیری کنین ....آنتن همش قطع و وصل میشه که اصلا نمیشه تماس برقرار کرد نت هم اصلا بالا نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۲۹ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
این اعداد و ارقام همش چرنده
من 50 روز پیش یه گوشی از هلند خریدم که با پست برام فرستادن ایران
دو روز پیش رفتم تحویل گرفتم واسه یه گوشی 900 دلاری شیائومی 7.380.000 تومان هزینه عوارض و گمرک و رجیستری از من گرفتن
آخرشم گفتن اگه این مبلغ رو ندی گوشی رو برگشت میزنیم به کشور مبدا
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۰۷ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
موقعی که گوشی وارد اداره پست می شه اونها نگاه نمیکنن تو با چه قیمتی خریدی ، میبینن قیمتش تو بازار چنده بر اساس اون مالیات و عوارض میبندن برای همین همیشه این نرخ هایی که اعلام میکنن اشتباهه
آخرین اخبار