شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

اظهار نگرانی سازمان ملل از انفجار درونی در افغانستان

گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که انفجار درونی در افغانستان خیلی بدتر از بحران بشری در این کشور خواهد بود. وی افزوده است که با ادامه جنگ در افغانستان و سقوط مراکز صحی وآموز‌شی و مهم تر از همه اینکه دولت نتواند به صورت درست در همه بخشها فعالیت کند و نتواند همه ملیت ها را در دایره قدرت داشته باشد، خود مقدمه برای یک انفجار درونی دراین کشور تلقی می شود. وی می گوید جامعه ملل باید راه های برای ایجاد افغانستان فعال دریابند.

حمله داعش به طالبان

گزارش ها می رساند که داعش مسولیت حمله در شهر ننگرهار را بر عهده گرفته است که در اثرآن سه تن کشته و بیش از 17 تن دیگر زخم برداشتند. این در حالیست که طالبان گفته بودند امنیت کشور را به صورت کامل تامین کرده است و وعده سپرده بود تا در راه مبارزه با تروریسم در این کشور کار خواهد کرد. حالا در چند کیلو متری ارگ طالبان، فعالیت داعش هویداست و دیده می شود که این گروه در حال حاضر دست به کشتار نظامیان طالبان در جاده ها زده اند.

اظهار تاسف قاتل بن لادن از خروج آمریکا

رابرت اونیل نظامی سابق نیروهای ویژه آمریکا که گفته می شود او اسامه بن لادن را کشته است ، در مورد سیاست های آمریکا و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، دولت آمریکا را مورد انتقاد قرار داده است.

وی می گوید: مشاهده چنین شکست شرم آور است. وی از تکمیل بنای افسانه ای طالبان که می گفت پس از انگلیس و روس این بار نوبت شکست به آمریکا است ابراز ناراحتی می کند.

وی افزده است که کشته شدن اسامه برای دولت آمریکا کافی بود اما این کشور به سیاست های پنهانی خود در افغانستان ادامه داد تا اینکه نتیجه آن را حالا می بینیم.

اعتراض فعالان حقوق زن به تبعیض علیه زنان

نشست خبری فعالان زن در اعتراض به بازداشتن زنان از تحصیل، کار و حذف وزارت امور زنان توسط طالبان برگزار شد.

آن ها خواستار رسیدن به حقوقشان که حق کار و تحصیل از محوریت این حقوق است از دولت طالبان شده اند. با این حال وزارت امور زنان به وزارت امر به معروف از سوی طالبان تبدیل شده است.

طالبان می گویند که این وزارت کارهای بنیادی را به حق زنان تا هنوز انجام نداده بود و تا به حال هم به حیث سمبولیک کار کرده است. سخنگوی طالبان مدعی شده که این وزارت می تواند تحت یک ریاست نیز ایجاد شود.

دیدار سفیر چین با حقانی

سفیر چین با خلیل الرحمان حقانی سرپرست وزارت امور مهاجرین و بازگشت کنندگان در حکومت طالبان دیدار کرد . در این دیدار سفیر چین از اهدای سه میلیون دز واکسن به این کشور خبر داده است. باتبادل هدایا بین گروه طالبان ومقام چینی یک شهروند می گوید : مردم این کشور را کرونا نه ،بلکه فقر خواهد کشت.

دادخواهی شهروندان افغان علیه جنایات آمریکا

با پذیرفتن آمریکا بر کشته شدن افراد ملکی یا غیر نظامی در حمله اخیر پهپادی به کابل که منجر به کشته شدن افراد ملکی شده است بستگان افراد کشته شده می گویند که آمریکا باید تاوان پس بدهد و اگر چشم پوشی صورت گیرد مکررا به سازمان ملل داد خواهی خواهند کرد. این در حالیست که طالبان می گویند: جنایت آمریکا در افغانستان تنها حمله اخیر به خانه مسکونی در کابل نبوده بلکه آمریکا باید مسئولیت همه کشتارهای غیر نظامی در افغانستان را به عهده بگیرد و بابت آن تاوان پس بدهد.

حذف زنان از ادارات دولتی

با و جود این که شرط همه کشور ها برای به رسمیت شناختن طالبان احترام به حقوق زنان، اقلیت های قومی و مذهبی و مشارکت همه اقوام در قدرت گزارش شده است اما شهردار طالبان در کابل طی نشستی گفته است زنان که قبلا در ادارات این ریاست مشغول کار بوده نمی توانند دوباره به وظایفشان برگردند و به جای آن مردان به کار گماشته خواهند شد.

وی افزده است که تنها زنان به کاری دوباره سوق داده خواهند شد که مردان نتواند در آن سمت یا اداره کار کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.