سفیر پیشین کشورمان در باکو گفت: یکی از محور‌های همکاری تجاری ایران و تاجیکستان در آینده منطقه کولاب خواهد بود.

محسن پاک‌آیین سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روابط ایران و تاجیکستان و سفر رئیس جمهور کشورمان به شهر کولاب تاجیکستان، اظهار کرد: سفر آقای رئیسی به تاجیکستان به خصوص به شهر کولاب با استقبال بسیار کم نظیر و گسترده مردم همراه بود که نشان دهنده همدلی مردم ایران و جمهوری تاجیکستان است.

وی افزود: قرابت و همدلی مردم ایران و تاجیکستان ریشه‌های قوی فرهنگی دارد، مردم دو کشور مسلمان هستند، همچنین یک عقبه تمدنی و فرهنگی بسیار قوی دارند که ریشه در فرهنگ و تمدن ایران زمین دارد، شعرای بزرگی چون فردوسی، رودکی، نظامی و شعرای پارسی زبان مورد علاقه دو کشور هستند.

پاک آیین ادامه داد: شاهنامه خوانی در تاجیکستان یک اقدام سنتی و تقریبا دائمی در این کشور است، شعرایی مانند حافظ و سعدی جایگاه بسیار بالایی در تاجیکستان دارند، به همین دلیل مردم کولاب استقبال بسیار خوبی از رئیس جمهور کشورمان داشتند. همچنین در کولاب مقبره سید علی همدانی این عارف بزرگ وجود دارد که در همدان متولد شده و در کولاب زندگی کرده است.

سفیر پیشین ایران در باکو تصریح کرد: در منطقه کشمیر آثار فرهنگی و هنری بسیاری وجود دارد که منصوب به مرحوم سید علی همدانی است که یک صوفی و عارف وارسته است. روابط ایران و جمهوری تاجیکستان دارای قدمت و ریشه قوی است و با توجه به ظرفیت‌های مثبت و فراوان تجاری که در کولاب هم وجود دارد به نظر می‌رسد که یکی از محور‌های همکاری تجاری ایران و تاجیکستان در آینده منطقه کولاب خواهد بود.

وی افزود: امیدواریم به دنبال سفر آقای رئیسی به تاجیکستان شاهد آینده‌ای پر فروغ و همکاری‌های گسترده به خصوص در حوزه اقتصادی میان ایران و تاجیکستان باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار