سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: با هدف توسعه صنعت گردشگری خراسان شمالی سایت موزه فضای باز در محوطه تاریخی ریوی ایجاد می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، علی مستوفیان سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: ایجاد موزه فضای باز در محوطه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان از جمله اهداف برای آینده این محوطه تاریخی است.

مستوفیان افزود: اهمیت محوطه ریوی  این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و به نظر می‌رسد یکی از شهر‌های مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.


بیشتر بخوانید


به گفته مستوفیان تا کنون هشت فصل فعالیت‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی انجام شده که دو فصل آن توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان و شش فصل آن به‌صورت مشترک با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان انجام شد.

او گفت: در روند این کاوش‌ها، نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ به دست آمد که از حدود ۹۰۰ سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود ۱۵۰۰ سال تداوم استقراری داشته است.

شناسایی و معرفی فرهنگ­های تاریخی منطقه شمال شرق کشور، ساماندهی و ایجاد سایت موزه فضای باز در محوطه تاریخی ریوی در راستای رشد صنعت گردشگری استان، فراهم آوردن زمینه مناسب برای تعاملات بین‌المللی علمی و فرهنگی از اهداف فعالیت‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی است.

ریوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمند در آن می‌تواند علاوه بر شناخت هویت تاریخی منطقه، رشد صنعت گردشگری در استان را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.