در حالی که قالی بافی جزو مشاغل سخت به حساب می‌آید، اما گویی دولت از سال ۹۳ دستور عدم جذب بیمه شده قالی باف جدید را صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یکی از کارفرمایان خراسان جنوبی گفت: چندین نفر قالی باف را زیر نظر دارم و هرگاه وضعیت بیمه ای آن ها را جویا می شوم، از بیمه نشدن توسط تأمین اجتماعی گلایه دارند.

او افزود: مشکل قالی بافان این است که تأمین اجتماعی آن ها را تحت  پوشش بیمه خود قرار نمی دهد.

موضوع را از مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی پیگیر شدیم.

محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در رابطه کارفرما و کارگری، کارفرما مکلف است کارگران خود را بیمه کند نه اینکه کارگر نسبت به بیمه کردن خود اقدام کند؛ اما در مورد قالی بافانی که می‌خواهند از طریق خود بیمه تأمین اجتماعی شوند مشکلاتی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر سه هزار و ۲۷۱ بافنده فعال بیمه شده در تأمین اجتماعی استان داریم افزود: پرداخت ۲۰ درصد حق بیمه قالی بافان بر عهده دولت است و، چون دولت از سال ۹۳ قادر به پرداخت حق بیمه‌ها نبود، دستور عدم جذب بیمه شده جدید در این رسته شغلی را صادر کرد.

محمدی ادامه داد: تا زمانی که در بودجه صنواتی، ۲۰ درصد حق بیمه از طرف دولت پرداخت نشود، از جذب بیمه شده قالی باف جدید معذوریم و در حال حاضر تمام بیمه شدگان قالی باف فعال تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی مربوط به سال ۹۳ و قبل از آن هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: دولت در سال ۶۹ پرداخت ۲۰ درصد از حق بیمه ۳۷ رسته شغلی را تقبل کرد، اما در سال ۹۹ دستوری مبنی بر عدم جذب بیمه شده و کارفرمای جدید در این رسته شغل‌ها صادر شد و رسمأ اجازه جذب جدید از تأمین اجتماعی گرفته شد.

او در پایان بیان کرد: امیدواریم دولت مجددا پرداخت حق بیمه این شغل‌ها را تقبل کند و اجازه جذب بیمه شده جدید را صادر کند تا شاغلین ۳۷ رسته شغلی، از بیمه و مزایای آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.