رئیس قوه قضاییه با ارائه دستوراتی برای بهبود عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: باید خدمات قضایی با ارزانترین قیمت ممکن به مردم ارائه شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بنا به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، نهمین جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای و به منظور بررسی راهکار‌های «ارتقای عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی» و «تسهیل رسیدگی به دعاوی پرتکرار در حوزه انحصار وراثت و تحریر ترکه» برگزار شد.

تحریر ترکه به تهیه فهرست اموال و دیون متوفی گفته می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در این نشست بر تسریع در اجرای طرح‌های فناوری محور در دستگاه قضا برای افزایش کارآمدی و بهبود عملکرد بخش‌های مختلف قضایی تأکید کرد و متذکر شد: تحول و تعالی در قوه قضاییه بدون هوشمندسازی غیر ممکن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان این که بی توجهی به دولت الکترونیک و هوشمندسازی دستگاه‌های حاکمیتی موجب کندی در روند خدمات رسانی به مردم و بروز نارضایتی آن‌ها می‌شود، تأکید کرد: نه تنها در قوه قضائیه بلکه در همه ابعاد حکومت هر چقدر در این زمینه گام بر نداریم در آینده با مشکلات مواجه می‌شویم.

رییس عدلیه با تاکید بر اینکه باید متناسب با سرعت پیشرفت تکنولوژی در جهت به روزرسانی و کارآمدسازی فرایند‌ها گام برداریم، خاطر نشان کرد که با توجه به سرعت بالای تکنولوژی شاید ضروری باشد نه تنها بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های سال‌های گذشته، که حتی دستورالعمل‌هایی که طی یک سال اخیر صادر و ابلاغ شده اند، متناسب با شرایط روز و نیاز جامعه اصلاح و به روزرسانی شوند.

در این جلسه محمدرضا صارمی رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه با اشاره به دستور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به دفتر بازرسی دستگاه قضا در نخستین جلسه شورای عالی قضایی در دوره تحول و تعالی برای بررسی مشکلات مردم در مراجع قضایی گفت که بر اساس آسیب شناسی انجام شده، مشکلات مردم مربوط به نحوه فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک احصا و در جهت حل ان در این جلسه راهکار ارائه می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به این گزارش با صدور دستوراتی ویژه برای اصلاح و ارتقای عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تأکید کرد: نگاه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید خدمت محور باشد؛ نه تعرفه محور.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس دستور داد «تا جایی که ممکن است باید هزینه‌های مردم برای خدمات قضایی کاهش یابد و این خدمات با ارزانترین نرخ ممکن ارائه شود».

رئیس قوه قضاییه با بیان این که دستگاه قضا قصد تصدی گری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ندارد، در عین حال بر لزوم گسترش بازرسی‌ها و نظارت‌های هوشمند و قوی بر فعالیت این دفاتر تأکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای شفاف و رقابتی شدن فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: مطابق با نظر کارشناسی ارائه شده در این جلسه زمینه‌ای فراهم شود که علاوه بر افراد حقیقی، افراد حقوقی نیز از امکان تأسیس این دفاتر برخوردار شوند.

وی همچنین متذکر شد که در کنار توسعه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرها، باید توجه ویژه‌ای به بسترسازی برای ارائه این خدمات در مناطق محروم و روستا‌ها صورت گیرد.

«توجه ویژه به ایرانیان مقیم خارج کشور در ارائه خدمات الکترونیک قضایی به منظور دسترسی سریع و آسان هموطنانمان به عدالت»، «نوآوری در ارائه خدمات» و «توسعه خدمات الکترونیک از دادگستری‌ها به خدمات سازمان‌های تابعه» از دیگر دستورات ویژه رئیس دستگاه قضا برای بهبود خدمت رسانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بود.

رییس عدلیه گفت: هم اکنون ایرانیان خارج از کشور برای دریافت خدمات قضایی با مشکلاتی مواجه هستند که باید این مساله برطرف شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به معاونان راهبردی و حقوقی و همچنین رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مأموریت داد به سرعت بخشنامه و دستورالعمل لازم را برای اجرای این دستورات تدوین کنند.

«چالش‌ها و راهکار‌های تسهیل رسیدگی به دعاوی پرتکرار در حوزه انحصار وراثت و تحریر ترکه» از دیگر دستورکار‌های نهمین نشست ستاد راهبری اجرای سند تحول قوه قضاییه بود که درباره آن بحث و تبادل نظر و به منظور صرفه جویی در وقت مردم و حمایت از حقوق خصوصی و اجرای بهتر تکالیف مدعی العموم تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد.

دعاوی مربوط به انحصار وراثت و تحریر ترکه از پرونده‌های پرتکرار نظام قضایی است که سالانه ۴۵۰ هزار فقره پرونده برای آن تشکیل می‌شود و یکی از عوامل زمینه ساز در اطاله دادرسی هاست که کارشناسان مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف با بررسی میدانی و کسب نظر از نخبگان در دو ماه گذشته، راهکار‌هایی برای حل این مشکل ارائه کردند.

«اقدام یکی از وراث برای انحصار وراثت بدون اطلاع دیگر وراث و بی اطلاعی افراد ذینفع از شروع فرایند انحصار وراثت و صدور گواهی برای آنها» از نخستین چالش‌های این حوزه است که به اعتقاد کارشناسان حق برخی طرفین این نوع دعاوی را تضییع می‌کند.

یکی دیگر از چالش ها، لزوم ارائه مجدد کلیه مدارک در زمان درخواست تحریر ترکه است که به اعتقاد کارشناسان امر، این مشکل با هوشمندسازی و اتصال سامانه‌ها به یکدیگر قابل حل است.

«بی اطلاعی مراجع قضایی از فوت اصحاب دعوا» از دیگر عوامل اطاله دادرسی است که گاهی پرونده‌ای تشکیل می‌شود و مرجع قضایی بدون اطلاع از فوت یکی از طرفین دعوا زمانی را صرف رسیدگی به پرونده می‌کند، اما متوجه می‌شود که طرف دعوا در قید حیات نیست!

در این جلسه مقرر شد با اتصال سامانه‌ها و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بخش‌های مختلف، دادگستری‌ها بلافاصله در جریان فوت طرف دعوا قرار گیرند.

«عدم تأثیرگذاری یا تأثیرگذاری حداقلی نشر آگهی‌ها به شیوه فعلی» از دیگر مشکلات پرتکرار مربوط به دعاوی انحصار وراثت و تحریر ترکه است که بر اساس آن آگهی صوری فوت اشخاص صرفاً برای انحصار وراثت و تحریر ترکه منتشر می‌شود که با توجه به دیده نشدن این آگهی از سوی همگان تأثیر حداقلی دارد؛ ضمن آن که فرایند نشر صوری آگهی نیز ۴۰ روز زمان می‌برد که مزید بر اطاله دادرسی می‌شود.

رئیس قوه قضاییه به منظور اصلاح این روند بر لزوم بازطراحی شیوه انتشار آگهی‌ها تأکید کرد و مقرر شد که کلیه ذینفعان با استفاده از هوش مصنوعی از نشر آگهی‌های قانونی مطلع شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به سهم هوشمندسازی در کاهش اطاله دادرسی متذکر شد: هر چه بیشتر در جهت شفاف سازی و هوشمندسازی فرایند‌ها و کاهش خطا‌ها گام برداریم به توفیقات بیشتری در کاهش اطاله دادرسی دست می‌یابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
لطفا صدای مردم به دستگاه قضا برسونید
این دفاتر فقط دارند جیب مردم خالی کنند
الان برای هر دادخواستی باید سر کیسه رو شل کنیم
وکلا شدن میلیاردر
این چه سیستمی هست که برای گرفتن حقت باید میلیون میلیون خرج کنی
وقتی کسی وارد خونه ات بشه تو رو بزنه باید میلیون ها میلیون خرج کنی تا اون مجرم به سزای اعمالش برسه این چه سیستمیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
متاسفانه دفاتر خدمات قضایی را دادند به بازنشستگان قوه قضاییه ،
آیا این رانت و انحصار نیست
مردم باید سهم عضویت دفتر خدمات قضایی در کانون دفاتر خدمات قضایی را هم پرداخت کنند
مثل بعضی از وکلا که مالیات تمبر وکالتی و سهم کانون را هم از موکلین خودشون می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۲۰:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
اگر راست می گویید به جای فرایندسازی برای افزایش درآمد دفترهای الکترونیک، فرایندها را به سود مردم پیاده سازی کنید. برای نمونه همهء کسانی که در سامانهء ثنا نام نویسی کردند و به دفتر کارمزد پرداخته اند و در آنجا پس از شناسایی، نام کاربری و گذرواژه دریافت کرده اند دیگر چه نیازی است که برای هر دادخواست یا اظهارنامه یا شکایت یا درخواست، دوباره برای شناسایی به دفتر رفته و هزینهء جداگانه پرداخت کنند؟ در همان سامانهء کاربری باید بتوانند درخواست های خود را بفرستند و چون یک بار شناسایی شده اند دیگر نیازی به شناسایی هزینه دار در دفتر ها نباشد. مگر اینکه سود دفترداران برجسته تر از سود مردم دادخواه و درمانده دیده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
ریاست محترم دستگاه قضا. از آنجا که به درستکاری شما ایمان داریم و می دانیم که دنبال حق هستی خواهشمندیم جلوی انحصار و کلاه برداری خودروسازان بزرگ کشور را بگیرید تا اینقدر حقوق مردم ایران را تضییع نکنند.دستور بدهید تعطیلشان کنند و خودرو وارد شود تا قیمت ها به سطح واقعی خود برسد .ما از ایران خودرو و سایپا بعلت گران فروختن 10 برابری محصول خود نسبت به بازار جهانی به مردم ایران شکایت داریم.شما قاضی هستی در پیشگاه مردم و خدا مدیونی اگر رسیدگی نکنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
قصد تصدی گری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ندارد:
ثبت نام و کد رهگیری 180 هزار ثبت 148 هزار
کارشناس 4.5 میلیون الی 8 میلیون
حق وکالت 500 الی 5 میلیون برای هر جلسه 500
لطفا به گوش مسئولان قوه قضائیه برسونید من با حقوق 3 تومن از کجا بیارم از بانک شکایت کنم حق سهم بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
سلام رییس اگه نظر منو میبینی که میدونم نمیبینی رسیدگی کنید لطفا

دفاتر خدمات قضایی که به وجود اومدن سراسر حق مردمو پایمال میکنن.
چند بار خودم به خاطر اشتباه این دفاتر مبلغ پول رو از دست دادم و هزاران بار هم دیدم که مردم ازشون شاکی هستن.الان کجا باید شکایت کنیم؟
تو شهر ما دفاتر خدمات قضایی 3تا بیشتر نیست و بسیار شلوغ هست جوری که صبح تا ظهر باید نوبت بشینی. و این انحصار هم باعث بد رفتاری این اشخاص شده.
و هزاران مشکل اندر مشکل
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۱:۵۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
گوشی منو دزدیدن رفتم شکایت کنم تو دادگاه اندازه پول گوشی ازم گرفتند دو ، سه روز وقتم رو هم گرفتند الان دو ساله که موبایلم رو هم پیدا نکردند. یه سیم کارت ایرانسل انداخته بودن رو گوشی و ایرانسل شماره رو هم به کلانتری داد ولی بازم پیگیری نکردند
الان مردم به این نتیجه رسیدن که رفتن به دادگاه و کلانتری فقط هزینه داره و وقت گیره و هیچ کاری هم انجام نمیدن.
روزانه کلی کف زنی تو تهران انجام میشه که متاسفانه فقط امثال علی دایی ها دزدشون پیدا میشه ولی آدمایی مثل من رو آدم حساب نمی‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
تورم در عربستان به زیر دو درصد رسید ......شما مسکن و خودرو غذا دارو رو گران کردید
Iran (Islamic Republic of)
راننده
۱۱:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
چرارییس قوه درمورد هشت سال سنوات 72تا80راننده گان که سه چهارسال موجود است وحتی تامین اجتماعی بقیه رابه نرخ روز نمی گیرد تاهشت سال کامل شود ورود نمی کند ومشکل راحل کند راننده که مقصرنبوده
Iran (Islamic Republic of)
راننده
۱۱:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
چرارییس قوه درمورد هشت سال سنوات 72تا80راننده گان که سه چهارسال موجود است وحتی تامین اجتماعی بقیه رابه نرخ روز نمی گیرد تاهشت سال کامل شود ورود نمی کند ومشکل راحل کند راننده که مقصرنبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
همش فقط حرف و سرکاری !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بعمل کار برای به سخرانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
ما از شما تقاضا داریم به بازار خودرو وزود کنید رانتی که ایجاد شده رو از بین ببرید ماشین هارو از درب پشتی کارخانه در بازار میفروشند من سه ماهه میخام ماشین بخرم نمیتونم بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
دادگستری سیاستش اینه که اینقدر شکایت کردن رو سخت و مصیبت کنه که متخلفا و مجرما هر بلایی هم سر مردم بیارن مردم قید شکایت کردن رو بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
اگه راست میگی هزینه دادرسی رو بیار پایین
من رفتم شکایت کردم هزینه دادرسی نیم میلیون ازم گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۱:۵۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
نیم میلیون!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟ به تومن؟؟؟؟
وای خدای من نیم میلیون!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۲۰:۱۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
هزینه های دادرسی در لایحه پیشنهادی دولت برای قانون بودجه به مجلس فرستاده می شود و پس از بازنگری نمایندگان از سوی مجلس به تصویب می رسد. پس باید دولت یا مجلس هزینه های دادرسی را کاهش دهند که خواب آن را ببینی !
آخرین اخبار