در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مواردی که سقط جنین را قانونی می‌کند

یک وکیل دادگستری گفت:سقط جنین طبق قوانین ما جرم انگاری شده اما قانون گذار در این باره استثنا نیز قائل شده است.

سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو  با خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قوانین مربوط به سقط جنین اظهار کرد: سقط عمدی جنین سابقه‌ای دیرینه در تمام جوامع دارد. حفظ سلامت جسمی مادر، فرار از مسئولیت فرزند آوری، پرهیز از بی آبرویی به علت روابط نامشروع از انگیزه‌های سقط عمدی جنین هستند. اما از آن جایی که نطفه از زمان انعقاد و خصوصا پس از حلول روح موجودی پویا و زنده محسوب می‌شود، قوانین اکثر کشور‌ها دیدگاه سخت گیرانه‌ای نسبت به این موضوع داشته و سقط عمدی جنین را جرم تلقی می‌کنند.

روزبهانی بیان کرد: کشور ما نیز جزء کشور‌هایی است که سقط عمدی جنین را جرم انگاری و برای آن مجازات معین کرده، البته در این موضوع قانونگذار یک استثنا قائل شده است.

این وکیل دادگستری درباره مجازات سقط جنین تصریح کرد: مطابق ماده ۳۰۶ قانون مجازات اسلامی جنایت عمدی بر جنین، هرچند پس از حلول روح باشد، موجب قصاص نیست. در این صورت مرتکب علاوه بر پرداخت دیه به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات» محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۶۲۳  این قانون اگر کسی با دادن دارو یا ادویه یا وسایل دیگری باعث سقط جنین زن شود به  ۶ ماه تا ۱ سال حبس محکوم می‌شود، حکم به پرداخت دیه نیز مطابق با مقررات مربوط داده خواهد شد.

روزبهانی درباره مجازات پزشکی که اقدام به سقط جنین کرده است گفت: بر اساس ماده ۶۲4 قانون مجازات اسلامی اگر داروفروش، پزشک یا ماما لوازم سقط جنین فراهم کرده یا  مباشرت به سقط جنین کنند به  پرداخت دیه و تحمل  ۲ تا ۵ سال  حبس می‌شود.

روزبهانی اظهار کرد: همچنین مطابق ماده ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی هر کس آگاهانه و به طور عمد با ایراد ضرب یا اذیت و آزار زن حامله، موجب سقط جنین او شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب مورد به ۱ تا ۳ سال حبس محکوم خواهد شد.

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که در چه موردی سقط جنین از نظر قانون جرم انگاری نشده است پاسخ داد: قانونگذار درباره سقط جنین ۱ استثنا قائل شده و آن را در ماده واحده‌ی سقط درمانی که در سال ۱۳۸۴ تصویب شده بیان کرده است.

وی ادامه داد: مطابق این ماده واحده سقط جنینی که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است با رضایت مادر قانونا منع و مجازاتی ندارد. همچنین در صورتی که بیماری مادر موجب تهدید جدی جان او باشد سقط جنین با رضایت مادر اشکالی نخواهد داشت البته این موارد باید به تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی برسد.

روزبهانی بیان کرد: البته قانونگذار سقط عمدی جنین به علت پزشکی را تا پیش از ۴ ماهگی از مشمول جرائم خارج و صراحتا به این زمان در قانون اشاره کرده است، زیرا زمان حلول روح در جنین پس از ۴ ماهگی است و با دمیده شدن روح، جنین دارای حیات انسانی می‌شود.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: متاسفانه قوانین تدوین شده درباره این موضوع ابهامات زیادی دارد، با توجه به اهمیت موضوع لزوم اصلاح برخی قوانین و ابهام زدایی از آن‌ها همچنین تدوین قانون جامع و تخصصی در این باره ضروری به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
من یکی از موکل های آقای روز بهانی هستم.همیشه مدیونش هستم ایشون تونست ملک منو در الهیه پس بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
عالی عالی ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
فرانک
۲۱:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
سلام ممنون بسیار مطلب آموزنده ای بود تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان که همیشه بهترین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
من با اقای روزبهانی پرونده داشته ام بسیار وکیل حاذقی هستن واقعا ازشون ممنونم
آخرین اخبار