رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ملکان گفت: میزان تخم‌گذاری و وزن غاز‌ها در این ایستگاه تحقیقاتی با بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و روش‌های مختلف جوجه‌کشی به دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،ایمانی رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ملکان گفت: تحقیق روی غاز از سال ۱۳۷۶ در دستور کار قرار گرفت و این ایستگاه در سایه پیشرفت روزافزون هم‌اکنون به بزرگترین مرکز پرورش غاز کشور تبدیل شده است.

او همچنین با اشاره به مزیت غاز در مقایسه با سایر ماکیان، اضافه کرد: امکان استفاده از علوفه «خشبی» برای تغذیه غازها، پرورش و نگهداری از آن‌ها را بسیار مقرون به صرفه‌تر کرده است و از سایر علوفه‌ها همچون شبدر، یونجه، ذرت، علوفه غلات و تفاله چغندر هم می‌توان برای تغذیه آن‌ها بهره گرفت.

او ادامه داد: غاز توانایی زیادی در سازش با شرایط محیطی جدید برای زندگی دارد و می‌تواند سرما را تا ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر و گرمای زیاد را تحمل کند.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ملکان بیان کرد: جوجه غاز نیز در مقابل بیماری تا حدود زیادی مقاوم، ولی نسبت به سرما حساس است.

ایمانی غاز را بهترین رفتگر طبیعت خواند و اظهار داشت: غاز‌ها شالیزار‌ها را پس از درو، از کرم ساقه‌خوار و باغ‌ها را از حلزون و سایر حشره‌های موذی پاک می‌کنند.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ملکان گفت: سهولت تغذیه و نگهداری غاز، مقاومت نسبی آن در برابر بیماری‌ها و همچنین یافته‌های جدید، پشتوانه افزایش رغبت برای پرورش غاز در سطح کشور به شمار می‌رود.

او به سرعت رشد قابل توجه غاز نیز اشاره و بیان کرد: درصد چربی نیز در گوشت و تخم غاز بیشتر از سایر ماکیان است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.