اولین جلسه رسیدگی علنی دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  اولین جلسه رسیدگی علنی دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته ای ایران علیه دولت آمریکا به دلیل مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس به ریاست  قاضی سلمان پور مریدی در شعبه ۵۵ بین الملل مجتمع شهید بهشتی برگزار شد.

قاضی پور مریدی در ابتدای این جلسه به طرح شکایت خانواده‌های شهدای هسته‌ای پرداخت و اظهار کرد: این دادگاه به بحث حقوقی پرونده از منظر بین المللی آن را خواهد پرداخت؛ فکت‌های حقوقی این پرونده در این دادگاه بررسی و اثبات خواهد شد. هیچ دادگاهی در دنیا علی رغم پیشرفت‌های حقوقی برای بررسی جنایات آمریکا تشکیل نشده است.

قاضی پور مریدی ادامه داد: اقدامات ما در مقام دفاع است، بار‌ها شاهد این بودیم که امریکا اموال ما و تجار ما را توقیف کرده است؛  از نظر ما رژیم صهیونیستی بازوی امریکا تلقی می‌شود و به دلیل به رسمیت نشناختن این رژیم غاصب، نام آن را در این دادگاه عنوان نخواهیم کرد.

قاضی پور مریدی ادامه داد: پس از اعلام دادخواست توسط خانواده‌های شهدای هسته ای، دادخواست خود را در دو نوبت به کشور امریکا ابلاع کردیم که در مقابل هیچ لایحه دفاعیه و پاسخی برای ما ارسال نشد.

افضلی وکیل پرونده دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته ای ایران علیه دولت آمریکا به دلیل مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس در ابتدای صحبت های خود گفت: به وکالت موکلانم خلاصه ای از دادخواست را بیان خواهم کرد.

وی با بیان اینکه ۳۷ عضو حقیقی و‌حقوقی از عاملان ترور دانشمندان هسته ای کشورمان هستند،گفت:  در رأس آنها باراک حسین اوباما و دونالد ترامپ قرار دارد. باراک اوباما ایران را بزرگترین‌ خطر برای اسراییل خواند، از مهمترین وقایع جنایات ترامپ به خروج از برجام، ترور شهید سلیمانی، به رسمیت شناختن اورشلیم، قراردادن سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی است.

در ادامه جلسه افضلی وکیل پرونده  با اشاره به زمان ترور شهیدان هسته ای کشورمان بیان کرد: این‌عزیزان در اقدامی ناجوانمردانه و در مقابل دیدگان اعضای خانواده های خود ترور شدند.

وی افزود: پس از این وقایع شاهد افزایش ترورهای برنامه ریزی شده علیه افراد و شخصیت های تاثیر گذار در عرصه های مخالف کشورمان بودیم، تمام گناه دانشمندان ما استقلال بوده است.

افضلی ادامه داد: با توجه به بندهای ذکر شده در دادخواست برای رسیدگی به این دعاوی درخواست رسیدگی به پرونده و جبران خسارات وارده به خانواده های شهدای پرونده را دارم؛ دادخواست شهدای هسته در ۴۰۰ صفحه و ملزمات آن در یک هزار صفحه تقدیم ریاست  دادگاه شده است.

در ادامه جلسه دادگاه همسر شهید علی محمدی با حضور در جایگاه اظهار کرد: از فردی سخن می گویم که هم عالم بود و هم متخصص؛ ما عشق و سرمایه زندگی خود را از دست دادیم، گفتم سرمایه! هر کسی در زندگی سرمایه ای دارد، سرمایه من و فرزندانم شهید محمدی بود؛ در این ۱۲ سال چه اسیب ها و رنج هایی که بر من و فرزندانم وارد نشده است, علی محمدی فردی پر توان و پرتلاش بود، برای رسیدن به چنین جایگاه زحمات بسیاری کشیدیم اما تمام این رنج ها با امید رسیدن به روزهای بهتر بود اما تروریست ها در ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ تمام این ارزو ها را بر باد دادند, از دادگاه محترم تقاضای رسیدگی با پرونده و اعمال اشد مجازات برای ان ها را دارم.

در ادامه همسر شهید دوانی با حضور در جایگاه گفت: پیش از ترور با دریافت تلفن های مشکوک نگران وضعیت زندگی خودمان بودم، همزمان با ترور همسرم ترور و شهادت علی محمدی را دریافتم بینایی یکی از چشمانم کاهش و به ۱۰ درصد رسیده است، آنچه که من را آزار می دهد این‌ است که بعد از ۱۲ سال از وقوع حوادث مشابه هیچگونه ابراز ندامتی از عاملان این جنایت رخ نداده است به عنوان یک ایرانی مسلمان و عزت مند تقاضای اخذ غرامت از رژیم صهیونیستی و آمریکا را دارم‌.

در ادامه جلسه دختر شهید رضایی نژاد با حضور در جایگاه گفت: در طول این سال ها همواره شاگرد اول کلاس و درس و دانشگاه بودم، تنها هدف شهید رضایی نژاد پیشرفت ایران بود؛ در روز ترور مقصدی داشتیم که هرگز به آن نرسیدیم، خانه ما با ۶ گلوله فرو ریخت، باور کردن مرگ برای بچه ۴ ساله غیر ممکن است؛ تفنگی که به سمت پدرت نشانه رفته را فراموش کرد، همیشه با خود می گویم تولد من یک مرداد ۱۳۹۰ است.

وی ادامه داد: آرمیتا بزرگ شد وقتی به او گفتند که بابات دیگر برنخواهد گشت. پدرم به بی رحمانه ترین شکل در مقابل منه ۴ ساله ترور شد‌؛ آقای رئیس من‌اینجا ایستاده ام‌ که من را در دادخواهی ما یاری کنید، قصد من از این‌ تظلم خواهی این است که از تکرار این قبیل جنایات جلوگیری شود‌؛ مخاطب سخن پایانی من مردم دنیا هستند.

وی در پایان تمام اظهارات خود را به زبان انگلیسی برای مخاطبان دیگر کشورها قرائت‌ کرد.

در ادامه جلسه قاضی پور مریدی اظهار کرد: دادگاه امروز بیشتر روضه حقوق است، حقوق باید روضه خود را بخواند و قوائد حقوقی باید تکلیف افراد مظلوم را روشن کند.

وی افزود: همه ما خانواده شهید هستیم و همه ما داغ دیده هستیم، با طرح این دعوی بر سر دادگاه منت گذاشتید، ما از جنبه خسارت ها این دادگاه را تشکیل و آرای آن را صادر خواهیم کرد، روزی آرای ما اجرا خواهد شد و از آمریکا غرامت خواهیم گرفت.

قاضی پور مریدی با بیان صدور حکم این‌ جلسه در فرصت قانونی و در آینده نزدیک، ختم این جلسه از دادگاه را اعلام کرد‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
اگر دعاویی حقوقی برای اولین ترور در جوامع بین الملی
میکردیم
دومین و وووو صورت نمیگرفت
در دینا ظالم و بی عدالت زندگی میکنیم
مثل جنگل امازون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
لعنت به ظالم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
باراک حسین اوباما!!!!!!
آخرین اخبار