رئیس جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی تاکید کرد که باید در افغانستان یک دولت فراگیر ایجاد شود و همه گروه‌ها و اقوام سیاسی در آن ایفای نقش کنند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در کاخ ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد که دولت افغانستان باید دولتی فراگیر باشد.

وی اظهار داشت: بیگانگان برای افغانستان نتوانستند مشکلی را حل کنند. ادامه حضور بیگانگان را نمی‌پذیریم و مساله افغانستان باید توسط مردم افغانستان حل شود.

وی ادامه داد: همکاری ما و تاجیکستان و کشور‌های همسایه می‌تواند موجب حل مشکلات افغانستان توسط خود مردم این کشور شود؛ باید در افغانستان یک دولت فراگیر ایجاد شود و همه گروه‌ها و اقوام سیاسی در آن ایفای نقش کنند.

رئیسی افزود: حضور تروریست‌ها و داعش در افغانستان برای منطقه خطرناک است و باید زمینه حضور هرگونه جریان تروریستی را در افغانستان از بین برود. به هیچ وجه نمی‌پذیریم که در کنار مرزهای ما جریان تروریستی داعش خانه کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش ایران در منطقه گفت: حضور جمهوری اسلامی در منطقه امنیت ساز بوده و تلاش داشتیم که مردم افغانستان خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند؛ راه حل افغانستان دست یک قوم و گروه نیست.

وی تاکید کرد: باید یک مذاکرات بین الافغانی شکل بگیرد، اما باید فضا را آماده کنیم.

رئیسی اضافه کرد که راه حل افغانستان با یک کشور و یک قوم و یک گروه نیست؛ بلکه افغانستان خودش باید بتواند آینده خود را تضمین کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
گروهک ناشایست....طالبان گروهکی هستند که هنوز هویت پاکستانی یا افغانستانی انها هنوز به قطعیت روشن نشده لذا نه معقول است و نه بار حقوقی دارد که قدرت را منحصر کنند.
دوم اینکه افغانستان فقط پشتون نیست و بیش از ۶۵ درصد را اقوام غیر پشتون تشکیل میدهند .و اینان به سند تاریخ اصلی ترین و با سابقه ترین ساکنان این سرزمین هستند.
چهارم قوم پشتون در تاریخ حکومتداری ۲۰۰ ساله خود جز فلاکت و بدبختی برای این ملت چیزی نداده همه انها ادعای خدمت داشتند اما بدلیل قدرت پرستی نتیجه ای جز بد بختی برای ملت دستاوردی ندادند درگیری های اخیر بین سران غلجایی و درانی بر سر افتخار سابقه در دست داشتن قدرت با انهمه فلاکت و بدبختی ۲۰۰ ساله باز هم نشان از اغاز یک دوره جدید از بدبختی و فلاکت توسط این گروهک ناشایست میدهد.