شیوع کرونا شیوه‌های تدریس و تحصیل را تغییر داد و دانش آموزان را از حضور در مدرسه محروم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، شوک حاصل از کرونا، ضربه شدیدی در ابتدا به نظام آموزشی وارد کرد، اما آموزش و پرورش به تدریج دست و پایش را جمع کرد و با راه اندازی شبکه شاد و استفاده از فضای مجازی، آموزش را به خانه‌ها برد، هرچند مخاطبان این آموزش و والدین آن‌ها در جریان استفاده از شاد با چالش‌های جدی هم مواجه شدند، اما گویا در شرایط موجود، شاد تنها راه رسیدن به آموزش، درس و معلم برای دانش آموزان است.

گرچه قرار نگرفتن مستقیم در فضای آموزشی مدرسه، ارتباط غیرمستقیم با معلم، محرومیت از تجربه‌های تیمی، عدم آشنایی با فضای مدرسه و ... در کنار سختی‌های آموزش مجازی، تجربه ناخوشایندی را برای دانش آموزان بویژه کلاس اولی‌ها رقم زده است، اما در عین حال این شرایط ظرفیت‌های جدیدی را در نظام آموزشی کشور ایجاد کرد که نباید از دست برود.


بیشتر بخوانید


با توجه به این که دانش آموزان پایه اول ابتدایی سال گذشته به علت شیوع بیماری دوره پیش دبستانی را نگذرانده اند طبیعتا باید مسائلی مانند نحوه در دست گرفتن مداد و طرز نوشتن را در شروع کار آموزش ببینند و در شرایطی که کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود هم والدین به کمک معلمان بیایند.

قبل از شیوع کرونا و در زمان عادی دانش آموز ۵ ساعت از روز را در مدرسه بود و با معلم خود تعامل داشت بحث املا و روخوانی برای دانش آموز تکرار می‌شد که خود باعث تقویت یادگیری در دانش آموز بود. اکنون در خانه این میزان کار کمتر شده است و این بر روی یادگیری دانش آموز قطعا تاثیر منفی دارد.

یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین و معلمان، این است که آموزش‌های مجازی نیاز واقعی دانش آموزان را برآورده خواهد کرد یا نه؟ اینکه دانش آموز می‌تواند تمام محتوای آموزش‌های ارائه شده در بستر شاد را دریافت کند؟

وقتی کرونا روی خوش نشان می‌دهد/عدالت آموزشی نقطه عطف آموزش در کشور

میزان یادگیری دانش آموزان نسبت به زمان پیش از کرونا کمتر شده است. چون پیش‌تر دانش آموز و معلم به صورت چهره به چهره با هم تعامل داشتند و قطعا وقتی معلم به صورت حضوری با دانش آموز خود ارتباط داشته باشد می‌تواند شناخت بیشتری نسبت به او پیدا کند، نقاط قوت و ضعف دانش آموز خود را بفهمد و تدریس بهتری داشته باشد. ولی در شرایط کنونی معلم خبر ندارد وقتی سوالی از دانش آموز می‌پرسد، آیا خود دانش آموز به سوال پاسخ می‌دهد یا به کمک اولیا بوده است. این قطعا بر یادگیری درست دانش آموز تاثیر می‌گذارد.

فاطمه دختر ۱۳ ساله‌ای که پایه هفتم را با معدل ۲۰ به پایان رسانده است در گفتگو با خبرنگار گفت:من در تمام کلاس‌های آنلاین حضور داشتم و با تدریس معلم پیش میرفتم؛ علیرغم تلاش خودم و معلم هایم آن طور باید نتوانستم مطالب را یادبگیرم مخصوصا کتاب‌ها و درس‌های جدید پایه هفتم.

فاطمه در ادامه گفت:امسال درس عربی و زبان انگلیسی جدید بودند و من هم نمره‌های خوبی کسب کردم، اما خودم میدانم که بطور مثال از درس عربی تقریبا چیزی متوجه نشدم، تابستان از طریق معلم خصوصی و تدریس دوباره توانستم برای پایه هشتم آماده شوم.

خانم حمیدی مادر فاطمه هم گفت:در کنار آموزش‌های مجازی سعی کردم، همراهی بیشتر با فاطمه داشته باشم درس هایش را همزمان با کلاس پیش ببریم با پرسش و پاسخ و مرور مجدد از قافله کلاس عقب نماند؛ بسیاری از دروس مهم مانند ریاضی، علوم، اجتماعی و ...، چون آشناتر بود مشکل چندانی هم وجود نداشت؛ اما در برخی دروس مانند عربی که دانش آموز هیچگونه شناختی ندارد و نحوه یادگیری ما هم کمک چندانی نمی‌کند پایه دانش آموز ضعیف می‌شود.

خانم حمیدی در ادامه افزود:امتحانات دانش آموزان هم به نوع نگرش معلم بستگی دارد؛ نوع برگزاری امتحانات هم بسته به نگاه معلمان متفاوت است معلمی به هیچ عنوان امتحانات آنلاین را قبول ندارد و از والدین میخواهد دانش آموز را در ساعت مشخصی برای امتحان حضوری به مدرسه بیاورند، معلمی شیوه اعتماد به دانش آموز را در پیش می‌گیرد و امتحان را بصورت مجازی برگزار می‌کنند و با مهلت یک ساعته به دانش آموز سواد دانش اموز را می‌سنجند و برخی هم با برگزاری آنلاین و تماس تلفنی امتحانی جدی‌تر می‌گیرند.

نکته قابل تامل و مشترک در صحبت دانش آموزان این است که از درس‌های ارائه شده نمره خوبی کسب کرده اند، اما شاید نیمی از محتوای آموزشی ارائه شده را دریافت کرده اند.

در این میان نباید از ایجاد گروه‌های امتحانی چند نفره و امتحان دادن‌های مشارکتی دانش آموزان هم غفلت کرد.

معلمان پیش دبستانی خسته از بیکاری

بعداز شیوع کرونا یکی از مراکزی و مقاطعی که بی محابا و بلاتکلیف رها شد پیش دبستانی ها و آموزش های قبل از ورود به مدرسه بود.

خانم رحمانی مدیر یکی از مهدهای کودک بجنورد که سال ها است در عرصه آموزش های پیش دبستانی فعالیت می کند در گفتگو با خبرنگار گفت:شرایط بوجود آمده ما را ملزم کرد علیرغم میل باطنی فعالیت های هر ساله را متوقف کنیم و بچه های پیش دبستانی راهی خانه شدند.

رحمانی افزود:بخش مهدکودک هم با حضور چند کودک که به جهت شرایط کاری و شاغل بودن خانواده ها، فعالیت می کند .

رحمانی با اشاره به اینکه برخی از خانواده ها که آموزش برایشان اهمیت داشت اقدام به گرفتن مربی پیش دبستانی خصوصی کردند  و در بسیاری از خانواده ها هم آموزش متوقف شد.

او با بیان اینکه شیوع کرونا و بوجود آمدن چنین شرایطی تجربه جدیدی بود که مدیریت و شیوه برخورد با آن پر از نگرانی و دلهره و به نوعی بلاتکلیفی بود؛هم نگران بچه ها بودیم و نگران بیکاری و تعطیلی مرکز ،اما گذشت زمان و شناخت بیشتر بیماری راهارهای بهتری جلو پای ما قرار داد.

وقتی کرونا روی خوش نشان می‌دهد/عدالت آموزشی نقطه عطف آموزش در کشور

خانم رحمانی از تعطیلی مهدکودک و پیش دبستانی ش خبر داد و گفت:با توجه به ماندگاری کرونا و تعطیلات  از سر اجبار  با تصمیم همه اعضا مهد کودک را به یک مرکز فرهنگی ارتقا دادیم تا شاید از بیکاری مربیان و کادر مهدکودک جلوگیری کنیم.

پیش دبستانی‌ها  دور از آموزش 

کودکی یکی از دوره‌های مهم رشد انسان است و ارائه آموزش‌های اثر بخش در این دوره بر رشد کلی کودک و مهارت‌های زبانی و جسمی او تاثیر گذار بوده و زیرساخت‌های لازم برای موفقیت تحصیلی او در آینده را فراهم می‌کند.

براین اساس سرمایه‌گذاری در دوره پیش دبستانی بسیار سودمند است که اگر نادیده و مورد غفلت واقع شود در آینده باید چندین برابر آن هزینه پرداخت کرد.

شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری آن که از اسفند ۱۳۹۸ آغاز شد، بسیاری از کارکرد‌های جامعه را تحت‌تأثیر قرار داد، به‌طوری‌که برخی از آن‌ها رو به افول نهادند. از جمله آن‌ها مدرسه‌ها و مراکز پیش دبستانی  بودند که باید خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دادند.

در این گیر و دار، دوره پیش‌دبستانی بیشترین آسیب را متحمل شد، چرا که در مدرسه تلویزیونی ایران مورد توجه قرار نگرفت و برنامه‌ای برای این دوره تحصیلی ساخته نشد. شبکه شاد نیز که توسط وزارت آموزش‌وپرورش ساخته شده بود، دوره پیش‌دبستانی را پوشش نداد و کودکان این سن در بستر فضای مجازی رها شدند و سال تحصیلی ۹۹-۹۸ بدون برنامه خاص پیش‌دبستانی به پایان رسید.

بی‌توجهی به این دوره تحصیلی در شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی از یک طرف و شیوع و ماندگاری ویروس کرونا از طرف دیگر، دست به دست هم دادند تا در کنار مشکلات اقتصادی ناشی از کمبود درآمد خانواده‌ها، پوشش پیش‌دبستانی به سراشیبی سقوط نزدیک شود؛ به‌طوری‌که برخی از خانواده‌ها ترجیح دادند در سال تحصیلی جدید (۱۴۰۰/۹۹) از ثبت‌نام فرزندان خود در مدرسه امتناع کنند.


بیشتر بخوانید


بدین ترتیب، پوشش تحصیلی این دوره با افت شدید مواجه شد. بسیاری از مراکز پیش‌دبستانی رو به تعطیلی رفتند، و مربیان پیش‌دبستانی نیز طعم بیکاری و از دست دادن شغل را چشیدند تا مشکلات جدیدی به مشکلات قبلی آن‌ها اضافه شود.

خشت اول مسئولیت پذیری

آموزش‌های انفرادی در بستر فضای مجازی، یکی از راهکار‌هایی بود که مدرسه‌ها برای ادامه نقش فرهنگی و اجتماعی خود بدان متوسل شدند. تا حد زیادی نیز در جذب دانش‌آموزان و خانواده‌ها موفق شدند؛ اما اینکه آموزش مجازی، در مقایسه با آموزش‌های حضوری، تا چه اندازه توانسته است کیفیت لازم را داشته باشد و جای خالی مدرسه و کلاس را برای دانش‌آموزان پر کند، سؤالی است که باید از معلمان و دانش آموزان پرسید.

آموزش‌وپرورش با فراهم کردن بستری به نام «شاد» در فضای مجازی، کوشید فعالیت‌های آموزشی مجازی مدرسه‌ها را در این شبکه متمرکز و امکان ارتباطی امن و رایگان را برای مدرسه‌ها، دانش‌آموزان و خانواده‌ها فراهم کند. اما چالش مهم دیگر این بود که بسیاری از دانش آموزان به شبکه‌های اجتماعی دسترسی لازم را نداشتند و امکان حضور در کلاس‌های آنلاین و آفلاین برای ایشان فراهم نبود.

مدرسه تلویزیونی ایران نیز هدیه دیگری برای دانش‌آموزان بود که در اسفند ۱۳۹۸ با هماهنگی وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان صدا و سیما شکل گرفت. این برنامه با ارائه آموزش‌های مناسب و امکان پوشش سراسری و دسترسی آسان، توانست جایگاه بالایی در غلبه بر مشکلات آموزش‌های مجازی و پرکردن خلأ ناشی از غیرحضوری شدن مدرسه‌ها کسب کند.

آموزش از راه دور یک فرصت است که به واسطه تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان را جبران کند.

از مزایای آموزش‌های مجازی این است که می‌تواند الگویی برای تدریس مربیان فراهم کند و عملاً یک دوره و کارگاه آموزشی برای مربیان باشد تا آن‌ها با مقایسه روش‌های تدریس خود با آنچه در تلویزیون یا شاد اتفاق می‌افتد، به ضعف‌ها و قوت‌ها پی ببرند. در واقع، آموزش‌های مجازی یک برنامه درس‌پژوهی به وسعت ایران است.

خلأ نبود بستر آموزش پیش دبستانی‌ها همچنان احساس می‌شد تا اینکه در آبان ۱۳۹۹، با هماهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان صدا و سیما، در اقدامی ستودنی، ولی دیرهنگام تصمیم گرفتند، آموزش‌های پیش‌دبستانی وارد مدرسه تلویزیونی ایران شود، روزانه حدود یک ربع ساعت برنامه آموزشی از شبکه آموزش برای آموزش خانگی نوآموزان پخش شود.

خانواده‌هایی که نتوانسته بودند فرزندان خود را در دوره پیش‌دبستانی ثبت‌نام کنند، روزنه امیدی یافتند و بدین ترتیب، دریچه‌ای برای توجه به تربیت به کودک و نوآموز و نیاز‌های آن‌ها در کشور گشوده شد.

بنابراین، اقدام آموزش‌وپرورش، و صدا و سیما در تداوم این آموزش‌ها و کیفیت‌بخشی بیشتر به مدرسه تلویزیونی ایران، به‌ویژه برنامه آموزشی پیش‌دبستان، وظیفه‌ای خطیر است که می‌تواند به‌مثابه خونی تازه در رگ‌های خشکیده دوره پیش‌دبستان جریان یابد.

امسال هم بستر شاد بخشی از آموزش های خود را به پیش دبستانی ها اختصاص داده است و کانال هایی مختص خانواده های کلاس اولی راه اندازی کرده تا دانش آموز قبل ورود به کلاس اول ،از آموزش های پیش دبستانی بهره مند شود.

در این میان خانواده هایی هم هستند که با فراهم آوری کتاب های آموزشی مقاطع پیش دبستانی، خود کمر همت بسته اند و به آموزش کودک خود مشغولند.

شاد امن‌ترین بستر آموزشی برای دانش آموزان

تغییرات ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا از آخرین ماه‌های سال ۹۸ در جامعه، روال عادی بسیاری از فعالیت‌ها را برهم زد در این میان امر مهم و حیاتی تعلیم و تربیت رسمی با جایگزینی "آموزش مجازی" به تدریج موجب تحول در دیدگاه و رویکرد‌های آموزش و پرورش شده است.

این تغییرات که آموزش مجازی به طور کامل جایگزین آموزش حضوری دانش‌آموزان و رفتن به مدرسه باشد مشکلات و چالش‌هایی برای مدیران، معلمان، والدین و دانش‌آموزان ایجاد کرده است.

وقتی کرونا روی خوش نشان می‌دهد/عدالت آموزشی نقطه عطف آموزش در کشور

در اختیار داشتن ناگزیر گوشی تلفن هوشمند از سوی دانش‌آموزان، دسترسی آسان و به هنگام به شبکه اینترنت، تامین هزینه‌های این دو، لزوم آشنایی ذهنی و عملی دانش‌آموزان با شیوه آموزش از راه دور یا مجازی، ضرورت هماهنگی شرایط و محیط خانه و جمع اعضای خانواده با این روش، وضعیت زیرساخت‌های فنی، فناوری و مخابراتی، کسب مهارت عملی برای کار با نرم‌افزار‌ها و آشنایی با چگونگی حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از جمله چالش‌ها و مشکلات در آموزش‌های مجازی است.

اما چالش‌ها و مشکلاتی بوجود آمده برای تعدادی از دانش آموزان در بستر پیام رسان‌های غیر ایرانی که موجب نگرانی‌های والدین و اضطراب و ترس دانش آموزان شد، اما به یقین می‌توان گفت، شبکه شاد، امن‌ترین بستر آموزشی برای معلمان و دانش آموزان است که امکان هیچ گونه سو استفاده و تهدیدی در آن وجود ندارد.

خانم ملکشی معلم بجنوردی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مدارس از جمله اولین مراکزی بودند که در پی شیوع کرونا از اوایل اسفند تعطیل اعلام شدند.

ملکشی افزود: کلاس در خانه مبتنی بر فضای مجازی پویا، راهکاری برای جبران تعطیلی مدارس است.

او با بیان اینکه یکی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان و رشد علمی و فرهنگی آنان است عنوان کرد: استفاده از آموزش الکترونیکی در مدارس و فناوری‌های نوین آموزشی و بهره گیری از آن‌ها در مراکز آموزشی، هرچند که نمی‌تواند تنها ابزار مقابله با تهدید‌ها تغییرات جامعه باشد؛ ولی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت تاثیر بسزایی دارد.

ملکشی در ادامه افزود:در شرایط همه گیری کرونا، آموزش‌ها در بستر شاد امن‌ترین مسیر ممکن بود؛ در واقع وجود آموزش‌های مجازی جهشی در ارتقا سواد رسانه‌ای معلمان هم شد و با تولید محتوا توانستند تغییرات مثبت بسیاری در سبک آموزش ایجاد کنند.
معلم بجنوردی عنوان کرد:، اما در این میان دوگانگی ایجاد شده در ذهن دانش آموز که بخوانم نخوانم، کتاب باز کنم، جواب سوال را در اینترنت بزنم؛ همه و همه باعث سردرگمی و نگرانی دانش آموز شده و هیچگونه تمرکز و هدفمندی در رفتار دانش آموزان دیده نمی‌شود.

او افزود:در این شرایط دانش آموز قادر نیست با دل و جان درس بخواند و محتوا درسی را درک کند و ناخوداگاه نیمی از هوش و حواس و مغزش درگیر می‌شود و در نهایت امتحانات آنلاینی که هیچ نظارت جدی روی آن نمی‌توان داشت و در اغلب موارد نتایج غیرواقعی بدست آمده، ضربه مهلکی به سواد دانش آموز می‌زند.

ثبت نام حدود ۳۹ هزار کلاس اولی و پیش دبستانی در خراسان شمالی

عصمت بدخشان معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: ثبت‌نام حدود ۳۹ هزار دانش آموز پایه اول و پیش دبستانی از اول خرداد ماه آغاز شد که از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۴۶ دانش آموز کلاس پایه اول و ۱۹هزار و ۳۲۳ نفر پیش دبستانی خواهد بود.

بدخشان افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ تعداد دانش آموزان پایه اول نسبت به سال گذشته ۴۴۴ نفر افزایش خواهد داشت.

او عنوان کرد: با توجه به شرایط کرونایی و جلوگیری از حضور اولیا و دانش آموزان در مدارس، ثبت نام تمامی پایه‌های تحصیلی بصورت الکترونیکی از طریق سامانه "sida" و درگاه الکترونیکی "pada" انجام شد.

بدخشان گفت: برای ورود به پیش دبستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ محدوده سنی مشخصی در نظر گرفته شده است به این ترتیب که سن ثبت نام پیش دبستانی یک، چهار تا پنج سال تمام (متولدین ۲مهر ۹۵تا ۱مهر۹۶) و سن ثبت نام پیش دبستانی ۲، پنج تا ۶ سال تمام (متولدین ۲مهر ۹۴ تا ۱مهر ۹۵) است.

به گفته‌ی معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی ثبت نام دانش آموزان مدارس غیردولتی و عشایری تا پایان شهریور است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی، برگزاری هر گونه آزمون ورودی و مصاحبه و برای پایه اول ممنوع اعلام کرد و گفت: در زمان ثبت نام نیز مدارس صرفا می‌توانند هزینه کتاب‌های درسی و بیمه درمانی را از دانش آموزان اخذ کنند.

بازگشایی مدارس زیر سایه واکسیناسیون کامل فرهنگیان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی از بازگشایی مدارس و آموزش حضوری و تدریجی از مهرماه خبر داد.

مهدی مودی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی از بازگشایی مدارس از سوم مهرماه خبر داد و گفت:دو هزار و ۱۲ مدرسه استان بصورت نمادین شنبه سوم مهرماه زنگ آغاز سال تحصیلی را به صدا درمی آورند.

مودی با اشاره اینکه در سال تحصیلی پیش رو سه مسیر آموزشی دنبال می‌شود، افزود:مسیر اول استفاده از مدرسه تلویزیونی ایران است که سال گذشته هم صدا وسیمای ملی و هم شبکه استانی اترک برنامه‌های آموزشی را برای دانش آموزان در نظر گرفته بودند که این همکاری و همیاری قابل تقدیر است.

او شبکه شاد را یکی دیگر از مسیر‌های آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰ دانست و گفت:امسال شاد (شبکه اجتماعی دانش آموزی) قوی‌تر و با کیفیت بالاتری در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

بهره مندی ۸۰ درصد دانش آموزان خراسان شمالی از شبکه شاد

مودی در ادامه به بهرمندی ۸۰ درصدی دانش آموزان استان به شاد اشاره و اظهار کرد:میانگین دسترسی دانش آموزان به شبکه شاد در کشور ۷۰ درصد است.

او با بیان اینکه آموزش‌های حضوری تدریجی هم در ادامه مسیر آموزشی امسال در نظر گرفته شده است، افزود: در استان ۹۰۰ آموزشگاه با جمعیت زیر ۵۰ دانش آموز وجود دارد؛ اولویت آموزش‌های حضوری با مدارس کم جمعیت است.

مودی همچنین برگزاری کلاس‌های حضوری در مدارس با ۱۵۰ دانش آموز را منوط به واکسیناسیون کامل فرهنگیان دانست و گفت:در حال حاضر ۸۲درصد فرهنگیان دز اول و ۳۱ درصد هم دز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

به گفته‌ی مودی مدارس ترکیبی (زوج و فرد) هم از ۲۰ مهر ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه شورای مدرسه را تصمیم گیرنده اصلی دانست و عنوان کرد:شورای مدرسه براساس شرایط، در خصوص حضوری یا غیرحضوری بودن مدرسه تصمیم می‌گیرد.

مودی با بیان اینکه آسیب‌های زیادی از آموزش‌های مجازی به دانش آموزان وارد شده است گفت:تلاش بر این است با تشکیل کمیته سلامت دانش آموزان، تمام دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری بین دانش آموزان به درستی اجرا و شرایط تحصیل در محیطی سالم برای دانش آموزان فراهم شود تا در کنار آموزش‌های حضوری خانواده‌ها نیز از امنیت خاطر برخوردار باشند.

وقتی کرونا روی خوش نشان می‌دهد/عدالت آموزشی نقطه عطف آموزش در کشور

سال گذشته ۷۰درصد محتوا و سواد منتقل شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود:سال گذشته ۷۰ درصد محتوای آموزشی به دانش آموزان منتقل شد؛ اما امسال در نظر داریم ۱۰۰ درصد محتوای آموزشی و سواد به دانش آموزان ارائه شود.

مودی در ادامه به ۲۵۰ دانش آموز کلاس اولی بازمانده از تحصیل اشاره و عنوان کرد:امسال تاکنون ۱۶۵ هزار دانش آموز در سطح استان ثبت نام کرده اند و پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه بیش از ۱۸۰ هزار دانش آموز در مدارس استان ثبت نام کنند.

و عنوان کرد:امسال برای اولین بار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در کشور راه اندازی شده است که ۲۰ هزار دانش آموز پیش دبستانی کشور هم به جمعیت دانش اموزی کشور اضافه شده اند، ولی به جهت آسیب پذیر بودن آموزش‌های مجازی و غیرحضوری خواهد بود.

خرید لباس فرم مدرسه اجباری نیست

مودی در خصوص خرید لباس فرم مدرسه هم گفت:علیرغم محاسن بسیار لباس فرم مدرسه هیچگونه الزامی در تهیه آن وجود ندارد، هرگونه اجباری در خرید لباس فرم از سوی مدرسه غیرقانونی است و برخورد می‌شود.

به گفته‌ی مودی مدارس خراسان شمالی بعداز سیستان و بلوچستان پایین‌ترین میزان شهریه را دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص کمبود معلم در مدارس استان گفت:هزار و ۵۰۰ کمبود نیرو وجود داشت که به ۳۲۰ نیرو کاهش یافت؛ البته این میزان کمبود نیرو هم با اضافه کاری معلمان، نیرو‌های طرح امین، همکاری بازنشستگان بر طرف شده است؛ بعبارتی دیگر هیچ کلاسی در ۳ مهرماه بدون معلم نخواهد بود.

مودی افزود:امسال ۹۰۷ معلم حق التدریس تبدیل وضعیت خواهند شد،۳۲۶ نفر هم در دانشگاه شهید رجائی و فرهنگیان جذب می‌شوند و ۳۰۰ نفر هم در رفع کمبود نیرو جذب می‌شوند که نشان می‌دهد خراسان شمالی در بحث استخدام، ۳ برابر سایر استان‌های کشور پیشرفت کرده است.

حرف آخر برقرای عدالت آموزشی

کودکان مهم‌ترین سرمایه‌های کشور هستند که نباید نسبت به آن‌ها کم توجه بود و تربیت را کاری ساده انگاشت؛ لزوم توجه به آموزش در مقاطع پیش از دبستان که در منویات رهبر معظم انقلاب مورد تاکید بود باید جدی گرفته شود و برنامه ریزی لازم برای این دوره به صورت هدفمند و بر مبنای اصول اسلامی انجام شود.

تدریس در فضای مجازی در ایام کرونا را اگر یک انقلاب آموزشی محسوب نکنیم، دستکم یک دستاورد بزرگ و قابل اعتنا در عرصه آموزش، محسوب می‌شود چرا که اگر در حالت عادی نقل مکان از تدریس سنتی به تدریس در فضای مجازی، شاید ده سال طول می‌کشید و با مقاومت‌های متعددی از سوی گروه‌های مختلف مواجه می‌شد. اما پس از کرونا این بستر با تمام کاستی‌ها و مشکلاتی که داشت فراهم شد و یک رضایت نسبی رو به بالا را فراهم نمود و اکثریت دانش آموزان در این فضا مشغول یادگیری هستند.

بزرگترین مزیت این مدل تدریس، عدالت آموزشی است. چرا که همان فایلی که دانش آموزان مدرسه درجه یک پایتخت به آن دسترسی دارند، در اختیار دانش آموزان روستا‌های محروم نیز هست. فضای امن آموزشی، صرفه جویی و انضباط مالی، امکان ارسال بسته‌های آموزشی یکسان برای دانش آموزان، امکان ادامه آموزش‌ها از طریق رسانه ملی، امکان دانلود محتوی آموزشی و مشاهده مجدد، نبود محدودیت زمانی و مکانی و ... از دیگر مزایای این طرح هستند.

نباید فقط درصدد عیب جویی از شبکه شاد که شبکه‌ای داخلی هست باشیم، بلکه باید کمک کنیم تا نقوص احتمالی آن جمع آوری تا مقدمات رفع آن فراهم شود.

با این وجود در شرایط خاص نظیر عدم امکان ساخت مدرسه در محیط‌های کوهستانی یا نبود شرایط در اعزام معلم به نقاط صعب العبور، همه گیری بیماری و ... این مدل تدریس بسیار کارآمد و کاربردی است.

قطعا از برنامه شاد در آینده می‌توان برای بیان مطالب فراموش شده، تکالیف، نکات، توضیح مجدد برخی مطالب مهم و ارتباط با اولیا دانش آموزان و ... استفاده شود.

در این میان توجه به این نکته حائز اهمیت است؛ که نقش خانواده در این رویکرد کمتر از نقش معلمان نیست. والدین می‌توانند با نظارت خود حداقل زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای برقراری ارتباط دانش‌آموز با معلم خود فراهم کنند. در واقع استفاده از رویکرد آموزش مجازی مستلزم همکاری و مشارکت کارشناسان، معلمان، دانش آموزان و خانواده است.

بدون تردید کلاس‌های آنلاین علی رغم تمام مزایا، تبعاتی نیز در پی دارد که همگان از آن آگاه هستیم. اما باید شرایط امروز جامعه را درک کنیم و با تلاش و همدلی، سعی کنیم نقاط ضعف را کمرنگ و نقاط قوت این رویکرد را تقویت کنیم. چرا که شاید در آینده و حتی پس از کرونا هم بتوانیم از این تجربه موفق برای پوشش سراسری عدالت آموزشی بهره‌مند شویم و توسعه امکانات آموزشی متوازن را در جامعه فراهم سازیم.

وقتی کرونا روی خوش نشان می‌دهد/عدالت آموزشی نقطه عطف آموزش در کشور

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.