ایوب کرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: یکی از دلایل اصلی تخریب راهها اضافه بار وسایل نقلیه سنگین است و کنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی که دارای اضافه بار غیرمجاز هستند اهمیت فراوانی در حفظ راه و کاهش هزینههای نگهداری آن دارد.
وی ادامه داد: مهمترین ویژگی سامانه توزین در حال حرکت کنترل وزن وسایل نقلیه در حال حرکت بدون نیاز به توقف است که این امر مزایایی چون جلوگیری از اتلاف زمان، صرفهجویی سوخت و حذف نیروی انسانی را به همراه دارد و استفاده از سنسورهای نصب شده در سطح جاده وسایل نقلیه متخلف دارای اضافه تناژ را شناسایی کرده و به طور هوشمند به اطلاع پلیس راه میرساند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان افزود: همچنین شناسایی تخلف سرعت وسایل نقلیه سنگین، شناسایی وسایل فاقد بارنامه، مجوز حمل بار و تشکیل پایگاه آماری جامع از حمل و نقل بار برای برنامهریزی و مدیریت از دیگر مزایای این سامانه است.
وی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ۶۵ سامانه توزین در حال حرکت را در کشور در دست اجرا دارد که یکی از آنها در محور زاهدان_خاش مراحل نصب نهایی را میگذارند تصریح کرد: سامانه نرمافزاری توزین در حال حرکت به نحوی طراحی شده است که امکان دریافت اطلاعات از پردازنده و همچین تشخیص و خواندن پلاک خودروهای عبوری در آن فراهم شده و اطلاعات به نخستین پاسگاه پلیس راه و به موازات آن به سامانه جامع ITS ارسال میشود و تمامی نهادهای مسوول امکان دسترسی و اقدام در خصوص تخلفات ثبت شده را دارند.
سیستم توزین در حال حرکت یکی از روشهای هوشمند برای کنترل وزن وسایل عبوری از یک مقطع است از آنجا که حمل بار اضافه میتواند پیامدهای جبرانناپذیری از جمله تخریب روسازی راهها و ابنیه فنی آن، کاهش قابلیت کنترل و هدایت وسیله نقلیه را به همراه داشته باشد بنابراین با نصب این سیستم در نزدیکی پلیس راهها میتوان اطلاعات بسیار مفید و کاربردی از ترافیک جاده بدست آورد.
انتهای پیام/ع