رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در هشداری به انگلیس، لغو توافق با ایرلند شمالی را مخاطره‌آمیز دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هیل، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی به انگلیس هشدار داد که هرگونه تغییری در توافق صلح ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) میان انگلیس و ایرلند شمالی می‌تواند بر روابط تجاری پسابرگزیتی میان واشنگتن و لندن تاثیرگذار باشد.

این مقام ارشد دموکرات آمریکا این اظهارات را در رویدادی به میزبانی یک اندیشکده انگلیسی با نام Chatham House بیان کرد و گفت: «تاخیر نخست‌وزیر انگلیس در اجرای مفاد قرارداد با ایرلند شمالی می‌تواند بر پیمان جمعه نیک (پیمان بلفاست) تاثیرگذار باشد.»

پیمان جمعه نیک در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ (۲۱ فروردین ۱۳۷۷) بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های طرفدار انگلیس و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند با میانجی‌گری انگلیس بسته شد.

رویترز نیز در این باره نوشت: «توافق صلح به ۳ دهه درگیری شدید میان شبه نظامیان انگلیس و ایرلند شمالی پایان داد، که منجر به کشته شدن بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر شد.»

نانسی پلوسی گفت: «اگر توافق جمعه نیک تحت تاثیر قرار گیرد، روابط دو جانبه میان آمریکا و انگلیس تقریبا محال خواهد بود.»

انگلیس و اتحادیه اروپا پس از برگزیت در مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند هم‌مرز شده‌اند. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود و جمهوری ایرلند عضوی از اتحادیه اروپاست و بخش مهمی از کشمکش‌های لندن و بروکسل در مذاکرات برگزیت بر سر وضعیت این مرز مشترک بوده است.

بر اساس توافق برگزیت، ایرلند شمالی همچنان بخشی از بازار مشترک اتحادیه اروپا به‌ شمار می‌رود تا از بازرسی‌های مرزی با جمهوری ایرلند جلوگیری شود.

ماه گذشته «ماروس سِفکوویچ» مسئول هماهنگی امور برگزیتی اتحادیه اروپا، درخواست انگلیس برای مذاکره مجدد بر سر بند‌های مرتبط با ایرلند شمالی ذیل توافق برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) را رد کرد.

پیش‌تر در تیرماه سال جاری این مقام اتحادیه اروپا گفته بود: «کمیسیون اروپا به دنبال راه ‌حل‌های خلاقانه برای حل مشکلات در تجارت میان انگلیس و ایرلند شمالی خواهد بود، اما معامله برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) درباره ایرلند شمالی را از نو به مذاکره نخواهد گذاشت.»

پروتکل ایرلند شمالی که دولت جانسون از آن حمایت کرده است بخشی از ساز و کار حل ‌و فصلی است که جدایی تلخ انگلیس از اتحادیه اروپا را پس از ۴ سال از همه‌پرسی این کشور نهایی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار