مقام معظم رهبری در دیدار و سخنان مختلف خود بر راهکار‌های افزایش امید و اعتماد مردم به مسئولان تاکیدات فراوانی کردند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «مسئله‌ی احیای اعتماد مردم و امید مردم هم بسیار چیز مهمی است؛ چون اعتماد مردم بزرگترین سـرمایه‌ی دولت است. مردم وقتی به شما اعتماد کردند و امید به شما داشتند، با شما راه می‌آیند و کمکتان می‌کنند؛ این بزرگترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البتّه این متأسّـفانه یک مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید.» این قسمتی از سخنان رهبر انقلاب در اولین دیدار با دولت سیزدهم بود.

رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند که اگر وعده‌ای دادید و بواسطه برخی مشکلات، امکان تحقق آن میسر نشد این موضوع را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود.

دیوار بی‌اعتمادی مردم به ساختار دولت چگونه ترک برمی‌دارد؟

مقام معظم رهبری در دیدار و سخنان مختلف و متعدد بر راهکار‌های افزایش امید و اعتماد مردم اشاره کردند؛ از جمله این راهکار‌ها می‌توان به اهمیت دادن به گزارش‌های مردمی؛ پرهیز از متزلزل کردن اعتماد نروم با اظهارات نسنجیده؛ حرکت جهادی، شبانه روزی و پرانگیزه؛ یکی بودن حرف و عمل مسئولان؛ بیان صادقانه و صحیح واقعیت‌ها؛ عمل به وعده‌ها و پرهیز از خُلف وعده؛ تعریف نقش مردم و مردمی کردن امور؛ حضور در بین مردم و ارتباط رودر رو؛ کارآمدی و عمل به خواسته‌های مردم؛ تعیین روزشمار برای وعده‌ها و پیگیری آنها؛ گزارش به مردم از کار‌های انجام شده؛ محبت به مردم و دوست داشتن مردم و عذرخواهی از مردم درصورت عملی نشدن وعده‌ها اشاره کرد.

دیوار بی‌اعتمادی مردم به ساختار دولت چگونه ترک برمی‌دارد؟

دوری از اشرافی‌گری و مبارزه با فساد یکی از نشانه‌های مردمی بودن

به اعتقاد برخی از کارشناسان بازسازی اعتماد عمومی در سازوکاری متشکل از مجموعه‌ای از رفتارها، تصمیمات و اعمال به‌دست می‌آید. بر این اساس برای حل یک مشکل در جامعه ابتدا باید کمبود‌ها و اشکالات منجر به آن را دید و قبول کرد؛ چراکه حل مشکل از مسیر شناخت علل ضعف و با نگاه به نقطه‌ی آرمانی قطعا امکان‌پذیر است.

البته راهکار‌های مقام معظم رهبری برای افزای اعتماد مردم به نکات بالا ختم نمی‌شود؛ طبق گفته‌های ایشان یکی دیگر از راهکار‌هایی که می‌تواند اعتماد عمومی را بازگرداند، همرنگ شدن مسئولان با مردم در کلام و عمل است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان متعدد خود با اشاره به اینکه اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری از اشرافی‌گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم جلوه‌های مردمی است، گفتند: باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آن‌ها کمک فکری و عملی خواست.

همچنین رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه یک جنبه‌ی دیگر از مردمی بودن عبارت است از مبارزه‌ی با فساد بیان کردند: اگر ما به معنای واقعی کلمه میخواهیم در کنار مردم باشیم، باید بی‌امان با فساد و مفسد مبارزه کنیم.

دیوار بی‌اعتمادی مردم به ساختار دولت چگونه ترک برمی‌دارد؟

مردمی بودن از راه دور؟ / شنیدن کی بود مانند دیدن

نزدیک‌ شدن به مردم با حضور میدانی رفتاری مهم و مطلوب برای بازسازی اعتماد است؛ مسئولانی که عادت به حضور در میان مردم دارند، کمتر حرفی می‌زنند که به آن عمل نکنند؛ چون عمل به حرف‌هایی که به مردم گفته می‌شود از دو جهت اهمیت دارد: یکی ایجاد این احساس که تفاوتی میان حرف و عمل دولتمردان نیست، دیگر اینکه می‌توان به وعده‌های مسئولان امید داشت

مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه سال گذشته با بیان نکات دیگری از مردمی بودن اظهار کردند: بنده متأسّفانه حالا‌ها کمتر توفیق دارم که با مردم ارتباط زیادی داشته باشم، امّا سال‌های متمادی همیشه بنده با مردم خیلی ارتباط داشتم؛ میدیدم که خیلی چیز‌ها را در ملاقاتها، در حضور مردمی، در جلسات و مانند این‌ها انسان میفهمد و درک میکند که با کاغذ و با نوشته و گزارش و مانند این‌ها نمی‌شود آن‌ها را فهمید.

به عقیده کارشناسان استقبال عمومی از حضور سرزده‌ی عالی‌ترین مقام اجرایی در بین مردم از این جهت اهمیت دارد که افکار عمومی رئیس‌جمهور را در نقطه‌ای دور از واقعیات زندگی خودش احساس نمی‌کند.

وقتی یک مسئول مهم کشوری صد‌ها کیلومتر دورتر از دفتر کارش را از نزدیک بازدید می‌کند، دو پیام مهم به مردم می‌دهد: یکی اینکه دولت حرف مردم را مستقیم می‌شنود و این تبدیل به یک راهبرد کلان برای تمام ارکان دولت می‌شود. وقتی رئیس‌جمهور به دورترین نقطه‌ی کشور برود و مستقیم با افرادی که حرف دارند روبه‌رو شود، وزرا و معاونین و مدیران میانی‌تر تکلیفشان روشن می‌شود. همچنین دیوار بی‌اعتمادی مردم به ساختار دولت ترک برمی‌دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار