دیدار وزرای خارجه ایران و هند در حاشیه اجلاس شانگهای

وزرای خارجه ایران و هند در حاشیه اجلاس شانگهای با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار‌های دوجانبه خود در حاشیه بیست و یکمین نشست سران عضو شانگهای، شامگاه پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه، با سوبرامانیام جایشانکار) وزیر امور خارجه هندوستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن اشاره به تاریخ عمیق روابط دو کشور و زیرساخت‌های موجود در این رابطه، بر آمادگی کشورمان برای توسعه هر چه بیشتر روابط همه جانبه تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در تحلیل آخرین وضعیت افغانستان، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل مرز‌های طولانی مشترک با افغانستان، اولین کشور همسایه و متاثر از اوضاع نابسامان این کشور خواند و با اشاره به حضور بیش از سه و نیم میلیون نفری پناهجویان افغاستانی در ایران، از بی تفاوتی سازمان‌های بین المللی و کشور‌های غربی در کمک رسانی به این پناهجویان انتقاد کرد.

امیرعبداللهیان پذیرش و میزبانی از این مهمانان و ارائه خدمات انساندوستانه به آن‌ها از سوی کشورمان در اوج برقراری شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را نشانه عمق انساندوستی دو ملت خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان، تنها مدل سیاسی مطلوب برای افغانستان را تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستانی خواند و بر پیگیری اوضاع سیاسی افغانستان به صورت ویژه از سوی کشورمان تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در بخش بررسی روابط دوجانبه، تسریع در برگزاری نشست کمیسیون مشترک دوجانبه را خواستار شد.

سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و مناسب دو کشور، آمادگی کشورش را برای توسعه روابط اعلام کرد.

وی در خصوص چالش‌های منطقه‌ای و در رأس آنها، مسئله افغانستان، خواستار تبادل نظر و همفکری بیشتر با جمهوری اسلامی ایران شد.

وزیر امور خارجه هند ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی، بر آمادگی دهلی نو جهت توسعه همکاری‌ها تأکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین دیروز در دوشنبه با وانگ یی همتای چینی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه چین در این دیدار حمایت کشورش از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های را مورد اشاره قرار داد. همچنین در نشستی چهارجانبه با وزرای خارجه روسیه، چین و پاکستان درباره اوضاع افغانستان شرکت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار