شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

بیانات جدید رئیس الوزارء طالبان

ملا حسن آخوند، رئیس الوزارء دولت موقت طالبان در یک بیانیه تصریح کرده است که کارمندان دولت قبلی در تشکیل دولت جدید سهم نخواهد داشت حتی اگر هم مدت کار شان یک روز بوده باشد. همچنین گزارش ها از تصاحب خانه های مسکونی نیروهای امنیتی در قندهار نیز خبر می دهند که چندی قبل باعث نگرانی و دادخواهی مردم متضرر در این ولایت شده بود. این در حالی است که سخنگوی این گروه ذبیح الله مجاهد در کنفرانس خبری خود بعد از اعلام عفو عمومی گفته بود به همه کارمندان دولت سابق کار خواهیم داد و آنها ترس از دست دادن شغل شان را در این کشور نباید داشته باشد. کارشناسان معتقدند که این امر باعث مهاجرت بیشتر شهروندان و ترس آنها از دولت تازه تشکیل طالبان خواهد شد.

ننگی که تمجید آن درد سر می آفریند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جلسه استعماع کمیته امور خارجه مجلس، از عملکرد دولت بایدن در خصوص خارج کردن اتباع آمریکایی از افغانستان دفاع کرد. این موضوع باعث شده که جمهوری خواهان در پی اظهاری که در خصوص کارکرد باید ن، رئیس جمهور آمریکا داشت، تاکید بر استعفای وی کرده است. این در حالی است که همه خروج آمریکا از افغانستان را یک عملکرد، عکس توافقات بین این دو دولت دانسته و دولت آمریکا را در نا هنجاری های اخیردر افغانستان مسئول می دانند.

خلیلزاد: فرار اشرف غنی روند انتقال قدرت را مختل کرد

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان در مصاحبه با فایننشال تامیز گفته است که تصمیم اشرف غنی برای فرار از کشور، توافق با طالبان برای انتقال سیاسی قدرت که طراحی شده بود را در لحظه آخر با شکست مواجه کرد. خلیلزاد زمانی از شکست این توافقات سخن ایراد می کند که کارشناسان و تحلیلگران حکومت انحصاری اشرف غنی را سمبولیک و دست نشانده آمریکا می خوانند و آمریکا را در سقوط جمهوریت یک بازیگر محوری میدانند.

ابراز نگرانی عمران خان از وضعیت افغانستان

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، وضعیت فعلی در افغانستان را نگران کننده میخواند. وی می گوید که اگر حکومت همه شمول تشکیل نشود ممکن است این کشور باری دیگر به لانه تروریستان تبدیل شود. این اظهارات بعد از آن صورت می گیرد که مردم در داخل و خارج از افغانستان پاکستان را متهم به دست داشتن با گروه های تروریستی می کند. تا آنجا که گزارش و تحقیقات نشان داد در حمله پهبادی پنجشیر پاکستان رسما دخالت داشته است. چندی قبل یک نمایند مجلس پاکستان خطاب به دولت این کشور گفته بود دیگر در امور داخلی افغانستان نباید مداخله کرد. با این حال رئیس استخبارات پاکستان همچنین از اولین مهمانان خارجی طالبان در افغانستان حضور پیدا کرد.

ملا برادر در میان 100 چهره تاثیرگذار جهان

نام ملا عبدالغنی برادر در آخر فهرست 100 چهره تاثیرگذار در لیست مجله آمریکایی بارگزاری شده است. ملا برادر حالا معاون رئیس الوزرای حکومت موقت طالبان است. گفته می شود که لقب وی از سوی ملا عمر، رئیس اسبق طالبان به او میراث مانده است. گفته می شود که او یکی از چهار ستون بنیادی حکومت طالبان است. وی در 2010 روانه زندان شده و بعد از آزدی توسط آمریکا یکی از طرف های صلح با آمریکا در 2020 قرار گرفت.

بلینکن: کار ما در افغانستان به پایان نرسیده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می گوید که کار ما در افغانستان به پایان نرسیده است. این کشور قصد دارد نماینده ویژه برای اقلیت های قومی زنان و دختران بفرستد. این در حالی است که پس لرزه های برون رفت آمریکا از افغانستان که یک تعداد کارشناسان در داخل امریکا و بیرون آن را شکست این کشور در افغانستان می دانند هنوز هم آرام نگرفته و هرازگاهی کرسی قدرت و سمت ذی نفعان دولت بایدن را می لرزاند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار