شبکه الجزیره در گزارشی به بررسی نتیجه نشست شورای حکام آزانس بین المللی انرژی اتمی پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد نتیجه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد، هر دو طرف ایران و غرب نمی‌خواهند همه پل‌های بازگشت به مذاکرات را خراب کنند.

محمد البقالی خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در وین، گفت: موضع گیری‌ها و سخنان تغییری نکرد و آمریکا و ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به مواضع قبلی شان بازگشتند. اختلاف اصلی درباره اینکه چه کسی گام نخست را بر دارد، تغییر نکرده است. آمریکا می‌گوید ایران باید به تعهداتش در توافقنامه هسته‌ای برگردد و پس از آن، واشنگتن تحریم‌های مربوط به این پرونده را لغو خواهد کرد. این در حالی است که تهران پاسخ می‌دهد، اینطور نمی‌شود و هر کسی اول از توافقنامه خارج شد، باید اول به آن بازگردد.

در ادامه این گزارش آمده است: از نظر ایران بر اساس این دیدگاه، واشنگتن ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند و پس از آن، تهران به تعهداتش باز می‌گردد. تهران اضافه می‌کند که لغو تحریم‌ها از نظر آن، به معنای لغو عملی، کامل و ملموس باید باشد و نه چیزی که روی کاغذ نوشته می‌شود.

الجزیره سپس به نقل از «غریب آبادی» نماینده ایران اعلام کرد: ”تحریم‌ها باید در عمل و به صورت ملموس و واقعی لغو شود. لغو تحریم‌ها روی کاغذ، چیزی نیست که ما می‌خواهیم؛ زیرا متن توافقنامه هسته‌ای به این مسئله اشاره کرده است. لغو تحریم‌ها باید عملی شود و این خواست تهران است. “

خبرنگار این شبکه افزود: ایران برای توجیه این موضع گیری خود به تجربه قبلی در برابر آمریکا استناد می‌کند. اعتماد بین دو طرف وجود ندارد؛ اما با وجود شدت اختلافات، نشانه‌هایی از خوشبینی وجود دارد که روسیه و اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا بار دیگر خواستار بازگشت سریع به مذاکرات شوند. عامل خوشبینی آن است که نشست شورای حکام آژانس از بدترین سناریو دوری کرد و کشور‌های غربی از ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای برای محکوم کردن ایران خودداری کردند. از نظر دیپلماسی این اقدام به معنای آن است که هیچ یک از طرف‌ها نمی‌خواهد همه پل‌ها را پشت سرشان خراب کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار