مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر گفت: پیش بینی می‌شود امسال سه هزار تُن گردو از باغ‌های این شهرستان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، اسلامی مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر سطح زیر کشت گردو را در عجب شیر ۲ هزار و ۴۸۰ هکتار اعلام کرد و  گفت: ما از نظر سطح زیرکشت و تولید بعد از شهرستان مراغه رتبه دوم استانی را داریم.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر درختان گردوی موجود در منطقه ژنوتیپ بومی است و غالبا حساس به سرمازدگی هستند و محصول تولیدی یکنواخت نیست، در نتیجه امکان رقابت در بازار‌های جهانی را ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر با اشاره به برخی از مشکلات تولید گردو در عجب شیر افزود: عملکرد پایین، سختی عملیات داشت و برداشت، پایین بودن کیفیت محصول و بالا بودن هزینه تولید از عمده‌ترین مشکلات تولید گردو در این شهرستان است.

اسلامی با اشاره به اهمیت و مزایای روش پیوند در نهال گردو تشریح کرد: در این روش قسمت تاج درختان گردوی قدیمی و نامرغوب هرس و به سرشاخه درخت پیوند زده می‌شود تا بعد از چند سال مجدد به باردهی برگردد.

وی یادآوری کرد: زمانی که حدود ۸۰ درصد پوست سبز میوه‌ها تَرَک برداشتند، میوه‌ها رسیده‌اند، ولی رسیدن مغز و پوست سبز همیشه همزمان نیست و اغلب مغز میوه‌ها زودتر از تَرَک برداشتن پوست سبز می‌رسند.

مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر ادامه داد: برای مقابله با سرمای دیررس بهاره و همچنین تجاری سازی باغ‌های گردو در سال‌های اخیر حدود ۳۵ هکتار تعویض تاج درختان گردو با ارقام دیرگل و پربار نظیر چندلر، فرنور و فرانکت صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط موجود نیاز به صنایع تبدیلی در این شهرستان بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، گفت: در صورت احداث صنایع تبدیلی توسط سرمایه گذاران در این شهرستان، رغبت و انگیزه باغداری در بسیاری از صاحبان اراضی ایجاد و موجب افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و به تبع آن اشتغالزایی می‌شود.

اسلامی گفت: عملکرد درختان گردو بسته به سن و اندازه درخت، نوع خاک تغذیه و مقدار آبیاری متغیر است و یک درخت بزرگ ۴۰ ساله در حالی که دارای متوسط عملکرد ۴۰ کیلوگرم است، می‌تواند تا ۱۷۵ کیلوگرم میوه تولید کند.

شهرستان‌های مراغه، اسکو، آذرشهر و عجب شیر از قطب‌های مهم تولید گردو در آذربایجان شرقی هستند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.