کارشناس نظامی صهیونیست به توان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین برای به تعطیلی کشاندن زندگی عادی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی اذعان کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی عربی ۲۱، رون بن یشای، کارشناس نظامی صهیونیست با اذعان به توان جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین برای به تعطیلی کشاندن زندگی عادی صهیونیست ها، مدعی شد ارتش این رژیم بر این باور است که راهی برای فرار از ورود به نوار غزه و درگیری گسترده با  حماس وجود ندارد.

این کارشناس تاکید کرد: «سازمان‌های فلسطینی در غزه می‌توانند با هدف دستیابی به خواسته های خود یا تهدید، زندگی اسرائیلی‌ها را به تعطیلی بکشانند. ازین رو، به احتمال زیاد، راهی برای فرار از ورود زمینی به نوار غزه و انجام عملیات در این منطقه  وجود نخواهد داشت.»

رون بن یشای با انتشار مقاله‌ای در روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت: «تشدید تنش به شکل تدریجی در عرصه‌های فلسطین اتفاقی است که روی می‌دهد و احتمالا این اوضاع تشدید شود. این موضوع ناشی از چند علت است. مهم‌ترین آن‌ها حضور روزافزون یهودیان با لباس یهودیت و افزایش تحرکاتشان میان فلسطینیان است که به تحریک آن‌ها منجر می‌شود. این همان چیزی است که به انتفاضه عملیات با سلاح سرد در سال ۲۰۱۵ منجر شد.»

بن یشای که با مؤسسه نظامی رژیم اشغالگر ارتباط مستحکمی دارد، افزود: «دومین عامل برای تشدید تنش فرار اسرا از زندان است که فلسطینیان کرانه باختری و نوار غزه را متحد کرد. افزون بر آن، موجب شد فلسطینیان در سطح زیادی سرزنده شوند؛ به رغم اینکه بازداشت چهار تن از شش اسیر ناامیدی و سرشکستگی به دنبال داشت و در عین حال، به نگرانی درباره سرنوشت دو اسیر دیگر منجر شد. این اوضاع به ایجاد حالت انفجاری در میان فلسطینیان انجامید که ممکن است با گذشت زمان، وخیم‌تر شود.»

این کارشناس صهیونیست همچنین نوشت: «سومین علت اقدام حماس در پذیرفتن کمک‌های قطر و تلاش برای دستبابی به خواسته های خود از اسرائیل با به پرواز درآوردن بالن‌های آتش زا، شلیک راکت و برنامه‌های شبانه است. از سوی دیگر، گروه‌ها به حمایت از اسرایی که از زندان جلبوع فرار کردند، تمایل نشان دادند و با تهدید به شلیک موشک، برای ایجاد بازدارندگی در برابر اسرائیل تلاش کردند و اسرائیل را در زمانی که مناسب نمی‌داند، به سمت جنگ و درگیری سوق دادند. اسرائیل این زمان را مناسب نمی‌داد، زیرا در روز‌های اعیاد یهودیت به سرمی برد و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شده است تا حمله علیه غزه در هفته‌های آینده را به حالت تعلیق درآورد. هر چند راهی برای فرار از چنین حمله‌ای نیست.»

وی همچنین اذعان کرد: «تحلیل علل تشدید تنش میان فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه مهم نیست، زیرا مهم کاری است که اسرائیل می‌خواهد پس از پایان وضع کنونی انجام دهد؛ خواه از طریق انجام حمله‌ای گسترده یا آتش بس. مهم‌تر از این مسائل، جلوگیری از تشدید تنش از جانب حماس و جهاد اسلامی است تا برای دستیابی به اهداف خود و واداشتن اسرائیلی‌ها به رفتن به سمت پناهگاه‌ها تصمیم نگیرند.»

رون بن یشای تصریح کرد: «تا وقتی که حماس توانایی انجام چنین کاری و به تعطیلی کشاندن زندگی طبیعی و عادی در اسرائیل را داشته باشد، هر بار که به دنبال تأثیرگذاری بر اسرائیل باشد، چنین اقدامی را اتخاذ خواهد کرد. ازاین رو، برای تحقق آتش بس طولانی مدت، اجازه اتخاذ گام‌های اقتصادی در قبال ساکنان غزه کفایت نمی‌کند.»

کارشناس صهیونیست در پایان نوشت: «اوضاع غزه به گونه‌ای شده است که ورود اسرائیلی‌ها به دور‌های پی در پی تشدید تنش با فلسطینیان قطعی است. عملیات نگهبان دیوار‌ها آغازی برای عملیات مورد نظر بود؛ اما هدف آن محقق نشد. به همین سبب، ارتش و مؤسسه نظامی در این زمینه عمل می‌کنند. ارتش و مؤسسه نظامی بر این باورند که به احتمال زیاد راهی برای فرار از ورود ارتش به غزه از طریق انجام عملیات گسترده نیست.»

دوشنبه هفته گذشته شش اسیر فلسطینی موفق شدند از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی فرار کنند و هرچند چهار نفر از آنان پس از یک هفته مجدد بازداشت شدند اما این اقدام قدرت پوشالی و ادعای سلطه امنیتی رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار