جو بایدن گزارش رسانه‌ای مبنی بر مخالفت شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با پیشنهاد هفته گذشته وی برای دیدار رو در رو را رد کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فایننشال تایمز به نقل از افراد متعدد آگاه از گفتگوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای هفته گذشته رؤسای جمهور آمریکا و چین اعلام کرد شی جین پینگ پیشنهاد بایدن را نپذیرفت و به جای آن اصرار داشت که آمریکا از شدت لحن سختگیرانه خود در قبال چین بکاهد.

بایدن در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا از اینکه دید شی جین پینگ نمی‌خواهد با او دیدار کند مایوس شد گفت: «این واقعیت ندارد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن نیز صبح سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد این گزارش «ترسیم درستی از آن گفتگوی تلفنی نیست.»، اما منبعی که از جمله افرادی بود که از تماس تلفنی اطلاع داشتند، با تایید صحت آن گزارش به رویترز گفت: «ظاهراً شی جین پینگ به طور غیرمستقیم تصریح کرد که اول باید لحن و فضای روابط (بین دو کشور) بهبود یابد.»

سفارت چین در واشنگتن به درخواست برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداد.

فایننشال تایمز به نقل از یکی از منابع خود نوشت: بایدن پیشنهاد اجلاس را به عنوان یکی از چند امکان برای تعامل متعاقب با شی مطرح کرده بود، اما انتظار پاسخ فوری نداشت.

این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی تصریح کرد در حالی که ایده اجلاس توجه و علاقه مندی شی جین پینگ را جلب نکرد، کاخ سفید معتقد است بخشی از آن به علت نگرانی‌های مربوط به کرونا است.

اجلاس گروه ۲۰ که قرار است ماه اکتبر در ایتالیا برگزار شود، به عنوان مکان احتمالی دیدار رو در روی دو طرف مورد بحث قرار گرفته است، اما شی جین پینگ از زمان شیوع کرونا در اوایل سال گذشته چین را ترک نکرده است.

سالیوان در بیانیه خود افزود: «همانطور که گفته ایم، رؤسای جمهور دو کشور درباره اهمیت توانایی برگزاری بحث‌های غیرعلنی بین سران تبادل نظر کردند و ما قصد داریم این امر را محترم شماریم.»

تماس تلفنی بایدن و رئیس جمهور چین نخستین گفتگوی آن‌ها در این هفت ماه است. دو طرف درباره لزوم تضمین اینکه رقابت بین این دو اقتصاد بزرگ جهان به مناقشه و درگیری تبدیل نشود، تبادل نظر کردند.

یک مقام آمریکایی قبل از گفتگوی تلفنی بایدن و شی، آن را محکی برای این دانست که آیا تعامل مستقیم سران دو کشور می‌تواند به آنچه به بن بست در روابط چین و آمریکا تبدیل شده است، پایان دهد؛ روابطی که به بدترین سطح پس از دهه‌ها رسیده است.

کاخ سفید بعد از این تماس اعلام کرد این گفتگوی تلفنی برای باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی بود. اما کاخ سفید هیچ برنامه‌ای برای تعاملات بعدی اعلام نکرده است.

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند شی به بایدن گفت سیاست آمریکا در قبال چین «مشکلات جدی» به روابط دو کشور تحمیل کرده است. این رسانه‌ها همچنین اعلام کردند دو طرف بر سر حفظ تماس مکرر توافق کردند و خواستار افزایش ارتباطات تیم‌های در سطح کاری شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار