نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای از اینکه ایران در حال کار بر روی پروژه دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، وجود ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین روز سه شنبه گفت که ایران تاکنون هیچ نشانه‌ای از کار بر روی پروژه دستیابی به سلاح هسته‌ای نشان نداده است و اتهامات در این باره مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

این بیانیه در پاسخ به مقاله نیویورک تایمز، که در آن  کارشناسانی بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین گزارش  آژانس بین المللی انرژی ادعا کرده بودند که تقریباً در یک ماه، ایران می‌تواند مقدار کافی مواد هسته‌ای برای ساخت یک کلاهک هسته‌ای به دست آورد، نوشته شده است.

اولیانوف د ر این باره گفت: «از چنین گمانه زنی‌ها استقبال نمی‌شود. ایجاد بمب هسته‌ای برای یک کشور غیرهسته‌ای بسیار دشوار است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حاکی ازآن باشد که ایران در این راستا کار می‌کند. این چیزی نیست جز گمانه زنی که قصد تاثیرگذاری در این مورد را دارد.

اولیانوف گفت: «همه طرف‌های مربوطه باید دوباره با آمریکا بر سر میز مذاکره بنشینند و مشکل احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حل کنند.»

او در ادامه با تاکید بر استقبال روسیه از اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات  هسته‌ای افزود: «تاریخ دقیق از سرگیری مذاکرات هنوز مشخص نیست. با این حال، سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران گفت که روند مذاکرات به زودی از سر گرفته می‌شود. قبلاً چنین اظهاراتی از سوی طرف ایرانی صورت نگرفته بود.»

اولیانوف همچنین اظهار کرد: «ایرانی‌ها تقریباً آماده بازگشت به میز مذاکره در وین هستند. در این صورت، ما از آن استقبال می‌کنیم. ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است.»

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۳ سپتامبر گفت که تهران مذاکرات توافق هسته‌ای را در وین، پایتخت اتریش به زودی از سر می‌گیرد.

کشور‌های عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شامل ایران، روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه به علاوه آمریکا (که از این توافق خارج شد) شش دور مذاکره را در آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ در وین در تلاش برای بازگرداندن توافق انجام دادند. مذاکرات در اواخر ماه ژوئن متوقف شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار