رشته هیدروپلیتیک، رشته ای که مناسبات قدرت واحد‌های سیاسی-فضایی را مطالعه می کند برای اولین بار در دانشگاه خوارزمی کرج راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، کاویانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان این که رشته هیدروپلیتیک برای اولین بار در جهان در دانشگاه خوارزمی کرج راه اندازی شد، گفت: این رشته علمی است که مناسبات قدرت واحد‌های سیاسی-فضایی و جوامع از همکاری تا جنگ بر سر منابع آب شیرین از مقیاس فروملی تا فراملی را مطالعه می‌کند.

او افزود: ایران با اقیلمی خشک و نیمه خشک روی نوار بیابانی زمین قرار دارد و به ذات سرزمینی خشک و کم بارش است؛ طی چند دهه گذشته منابع محدود آب شیرین کشور به‌واسطه افزایش مصرف به‌شدت فروکاسته و دگرش‌های اقلیمی نیز به این تنگنای پایدار دامن زده است؛ از این رو، این سرزمین از مقیاس فروملی تا منطقه‌ای درگیر تهدید‌های پیونددار با آب شده و از این پس، امنیت ثبات و توسعه کشور به شدت در مقیاس فروملی تا فراملی در پیوند با محدودیت منابع آب قرار گرفته است.

کاویانی گفت: اَبرچالش جغرافیایی، امنیتی و سیاسی پایداری که با نگرش به وضعیت موجود پایانی بر آن متصور نیست از این رو،هیدروپلیتیک به‎صورت پایدار عنصر ثابت سیاستگذاری و تدوین راهبرد‌های کشور خواهد بود.

او افزود: موقعیت ژئوپلیتیک ایران در قالب وابستگی امنیت آبی شرق کشور به رود‌های ورودی و تأمین‌کننده بخشی از امنیت آبی عراق در غرب به ایران موقعیتی ویژه با چالش‌ها و فرصت‌های خاص در منطقه بخشیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: دغدغه‌های درهم‌تنیده یاد شده در حوزه داخلی و سیاست خارجی از مقیاس فروملی تا فراملی و یافتن راه‌کار‌های پیونددار با آن‌ها در هیچ یک از علوم موجود بازتاب نیافته است؛ در عین حال، طی یک و نیم دهه گذشته پژوهش‌های بسیاری به صورت بنیادی و کاربردی در حوزه گوناگون مرتبط با آب در دانشکده علوم جغرافیایی این دانشگاه به عمل آمده که همه آن‌ها گویای وضعیت بحرانی منابع آبی کشور هستند.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار