فیروزی گفت: ۵۱ درصد از خدمات دولت از جنس مجوز است و با این تک ابزار کار حکمرانی را انجام می‌دهد که این امر موانع کسب و کار را بیشتر می کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فیروزی رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: مهمترین مانع برای بهبود فضای کسب و کار این است که این امر، اولویت اصلی دستگاه ها نیست. این ذهنیت که یک دستگاه، اهمیت خود و جایگاهش را صرفا در صدور آئین نامه و بخشنامه ببیند، فرصتی برای توجه به بهبود فضای کسب و کار ایجاد نمی کند.

او ادامه داد: دستگاه ها نباید برای اینکه ساختار بزرگتری داشته باشند اقدام به مقرره سازی و بخشنامه سازی کنند صرفا برای اینکه اثبات کنند سازمان مهمی در کشور هستند.

فیروزی بیان کرد: در حال حاضر ۵۱ درصد از کل خدمات دولت از جنس مجوز است و با این تک ابزار همه کار حکمرانی را می خواهد انجام دهد ، این امر موانع کسب و کار را بیشتر می کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: برای بهبود فضای کسب و کار ابتدا باید تفکر سازمانی و فرهنگ سازمان ها تغییر و تحول داشته باشد.

او گفت: البته معضلات کسب و کار یک شبه ایجاد نشده که یک شبه از بین برود. طی سال های گذشته اقدامات مناسبی همچون راه اندازی پنجره واحد ، حذف کد اقتصادی و الکترونیکی شدن گواهی پلیس اماکن انجام شده که به معنای کاشت است و زمان برداشت این اقدامات هم به زودی فرا می رسد.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد بیان کرد: فرآیندهایی که در سازمان تامین اجتماعی ، سازمان امور مالیاتی و سازمان غذا و دارو انجام می شود، همچنین اقدامات مربوط به تغییر کاربری اراضی ، آزاردهنده و طولانی هستند و موانع زیادی بر سر راه تولید ایجاد کرده اند.

او افزود: اشکال بسیاری از فرایندهای اداری بنگاه های اقتصادی، طولانی بودن آن است. اغلب بنگاه های تولیدی با اموری مانند پرداخت مالیات یا نظارت ها مشکلی ندارند، بلکه از روند نامناسب آنها گله دارند.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار گفت:  برخی از سامانه هایی که برای ارائه خدمات راه اندازی می شوند، بر مبنای همان روند نامناسب قبلی است و دردی را دوا نمی کند.

در ادامه طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصریح کرد: علاوه بر روند صدور مجوزها، بنگاه های تولیدی با مشکلاتی از قبیل امور بانکی، نظام مالیاتی و تامین اجتماعی مواجه هستند.

او افزود: تولیدکنندگان، مسائلی مانند تحریم را جزو مشکلات اصلی خود نمی دانند و بیشتر، خودتحریمی ها و روند اداری را مانع عملکرد مناسب خود می دانند.

رئیس فراکسیون بهبود کسب و کار مجلس افزود: در حال حاضر دلالی هیچ هزینه‌ای در کشور ندارد، اما کار تولیدی و شروع آن کلی هزینه و دوندگی دارد.

طغیانی گفت: مجلس در حوزه بهبود فضای کسب و کار آمادگی دارد که هر ایده ای که  مردم و دولت ارائه کنند، پیگیری کند.

شبکه بانکی در مسیر توسعه بنگاه‌های اقتصادی نیست

در ادامه مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف گفت: مجموعه سیاست‌ها در دست دولت است و در همین جا هم تصمیم گیری می‌کنند و اگر این فرایند بهبود پیدا نکند ، در کسب و کار بهبودی حاصل نخواهد شد.

او افزود: بی ثباتی در تامین مواد اولیه یکی از مشکلات اساسی است که برای کسب و کار مانع ایجاد می‌کند. این بی برنامگی و بی ثباتی در فروش هم هست.

این مقام مسئول گفت: بی ثباتی در تامین مواد اولیه، بی ثباتی در قیمت و بروکراسی اداری مهمترین مشکلات بخش تولید هستند.

او ادامه داد: همچنین شبکه بانکی در خدمت توسعه بنگاه های کوچک و متوسط نیست و فقط بنگاه های بزرگ از وام و تسهیلات بهره می برند.

مجتبایی تصریح کرد: سامانه مجوز کسب کار اتاق اصناف از دولت جلوتر است. استفاده از پنجره دولت الکترونیک از اولویت‌های ماست و به همین دلیل هم موفق بودیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: کسب و کار ، مالیات ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار