ولادیمیر نوروف به نمایندگی از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، بر احیای حاکمیت مشروع در مقامات افغانستان از راه گفت و گو تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری تاس، «ولادیمیر نوروف» وزیر امور خارجه ازبکستان و دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) در اظهاراتی اعلام کرد که کشور‌های عضو این نهاد معتقدند احیای حاکمیت مشروع در قدرتِ مقامات افغانستان باید از راه مذاکره ایجاد شود.

این مقام ازبک در بخشی از سخنان خود گفت: «کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای معتقدند بازگرداندن مشروعیت بر حاکمیت در افغانستان از راه مذاکرات مسالمت‌آمیز و فراگیر همراه با در نظر گرفتن همه گروه‌های قومی، سیاسی، و مذهبی در این کشور باید انجام شود.»

ولادیمیر نوروف در ادامه افزود: «همچنین تمامی اعضا از مقامات افغانستان می‌خواهند اقدامات لازم برای بازگرداندن صلح، توسعه اقتصادی، مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر را اتخاذ نمایند.»

دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای همچنین تاکید کرد در شرایطی که آمریکا و متحدانش نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کردند، اهمیت و نقش سازمان همکاری‌های شانگهای در عادی‌سازی وضعیت افغانستان بسیار بیشتر شد.

نوروف همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «در حال حاضر شرایط در برخی کشور‌های سازمان همکاری‌های شانگهای همچنان بی‌ثبات است. همچنین در بخشی از مناطق اطراف این کشور‌ها نیز بی‌ثباتی‌های جدیدی در سطح بین‌المللی گزارش شده است.»

پس از خروج عجولانه و آشفته نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان، ماه گذشته گروه طالبان وارد کابل، پایتخت افغانستان شد و همزمان با آن «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور خارج شد و قدرت به دست طالبان افتاد. پس از خروج اشرف غنی برخی کشور‌ها سفارت‌های خود را در کابل تعطیل کردند و یکی پس از دیگری دست به تخلیه نیرو‌ها و اتباع خود از افغانستان زدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار