اجرای طرح تراموا و اتوبوس های تندرو در شمال کلانشهر اصفهان وعده ای است که پس از یک دهه هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، از حدود یک دهه پیش، هنگام بهره برداری از بزرگراه دو طبقه امام خمینی (ره) در شمال غرب اصفهان، وعده اجرای طرح تراموا و اتوبوس‌های تندرو به مردم داده شد. بعد از گذشت چندین سال از این وعده ها، متاسفانه هنوز نشانه‌هایی از عملیاتی شدن طرح دیده نمی‌شود.

طولانی شدن این فرایند، ما را بر آن داشت تا اجرای تراموا و اتوبوس‌های تندرو در بزرگراه امام خمینی (ره) را از مسئولان مربوط پیگیر شویم.

اولویت تغییر کرد: خطوط پرش به جای تراموا

مسعود بنده خدا معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما دغدغه معاونت را اجرای طرح اتوبوس‌های تندرو دانست و گفت: هنگام اجرای طرح بزرگراه دو طبقه امام خمینی (ره)، عرض زیر پل برای تراموا مطابقت داده شد، اما در حال حاضر با توجه به لزوم کاهش تأخیر در مسیر‌های حمل و نقل عمومی و به ویژه خطوط اتوبوسرانی، اجرای خطوط پرش در حمل و نقل عمومی در زیر پل امام خمینی (ره) را در دست اجرا داریم که در شرف اتمام است.

او ادامه داد: در اجرای خطوط پرش حمل و نقل عمومی در بزرگراه امام خمینی (ره)، اتوبوس‌های این مسیر حدود ۳۰۰ متر قبل از تقاطع‌ها به جای توقف در ترافیک، به زیر پل می‌روند و مسیر را در زیر پل تا بعد از تقاطع طی خواهند کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان افزود: به این ترتیب اتوبوس‌ها بدون تأخیر به ایستگاه‌ها می‌رسند و ایستگاه‌ها نیز که قسمتی از عرض خیابان را گرفته بودند، به زیر پل انتقال می‌یابند.

اتوبوس های تندرو

روی خطوط BRT و تاخیر در اجرای تراموا

محمدرضا فلاح رئیس کمیسیون هوشمند سازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر در گفتگو با خبرنگار ما اولویت اجرای خطوط BRT یا همان اتوبوس‌های تندرو در بزرگراه امام خمینی (ره) را تصدیق کرد و گفت: در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، تمام تمرکز رئیس وقت کمیسیون حمل و نقل، گسترش شبکه اتوبوس‌های تندرو بود.

او در خصوص اجرا نشدن طرح راه اندازی تراموا اضافه کرد: به علت تمرکز روی خطوط BRT، در اجرای تراموا وقفه افتاد، اما در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، جلسات مختلفی هم در شهرداری و هم در کمیسیون برگزار و بحث تراموا بار دیگر داغ شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر عوامل دیگری را هم در اجرایی نشدن طرح دخیل دانست و اضافه کرد: بعد از اجرای بزرگراه دو طبقه امام خمینی (ره)، نواقصی در طرح مشاهده شد که راه اندازی تراموا را با مشکل موجه کرد.

تراموا

فلاح در ادامه از اختصاص بخشی از بودجه ۱۴٠٠ به طرح تراموا خبر داد و گفت: حدود ۵٠ میلیارد تومان از بودجه امسال، برای مطالعات اجرای تراموا در شهر اصفهان در نظر گرفته شده است.

فلاح در پایان یادآور شد: با اینکه بستر اجرای طرح تراموا در بزرگراه امام خمینی (ره) اصفهان فراهم شده، اما هنوز مطالعاتی در این زمینه صورت نگرفته است.

چرا توافق با شرکت‌های داخلی و خارجی برای اجرای طرح تراموا محقق نشد؟

جمشید لقایی مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما نواقص بزرگراه امام خمینی (ره) برای اجرای تراموا را رد کرد و گفت: تراموا‌ها عرض‌های مختلفی دارند که هر کدام به تناسب موقعیت، در مکان خاصی به کار گرفته می‌شوند؛ به علت همین تنوع در اندازه واگن‌ها این اشتباه به وجود آمده است که عرض بزرگراه مناسب خط تراموا نیست.

او با اشاره به مراحل طی شده برای عملیاتی شدن طرح تراموا، افزود: با شرکت‌های داخلی و خارجی توافق‌هایی صورت گرفت، اما هنگام عقد قرارداد متوجه مواردی شدیم که به حقوق انحصاری منتهی و به ضرر شهروندان تمام می‌شد.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل شهرداری اصفهان اظهار کرد: بعد از انصراف طرف‌های خارجی، قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به کمک ما شتافت، قول تأمین نیاز‌های این طرح به ما داده شد و در مراحل کار پیشرفت‌های چشمگیری صورت گرفت.

لقایی با بیان اینکه مطالعات این طرح توسط قرارگاه و با به کارگیری مشاوران تخصصی انجام شد؛ افزود: مسیر‌های در نظر گرفته شده از عاشق آباد تا میدان جمهوری اسلامی و از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی و دانشگاه اصفهان خواهد بود.

او از تشکیل جلسات مختلف با کمیته فنی و شورای عالی ترافیک کشور سخن گفت و اجرای طرح تراموا و به طور کل مباحث ریلی را نیازمند حمایت وزارت کشور دانست.

خطوط ریلی

مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل شهرداری اصفهان در پایان اضافه کرد: به علت برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید در برگزاری جلسات وقفه ایجاد شد، اما امید است با حسن توجه دولت و مسئولان جدید جلسات ادامه یابد و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

به نظر می‌رسد طرح احداث تراموای اصفهان هم مانند بسیاری از طرح‌های شاخص شهری در پیچ و خم مطالعات، برنامه ریزی‌ها و اولویت سنجی‌ها با فرمان ناخواسته توقف مواجه شده است و شهروندان برای دیدن حرکت تراموا باید همچنان انتظار بکشند.

گزارش از عارفه طاهری

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.