رئیس گروه مطالعات طرح‌های سد و شبکه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: مرحله نخست طرح انتقال آب از کوه‌های هزارمسجد به مشهد اجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اکبر شهابی رئیس گروه مطالعات طرح‌های سد و شبکه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: قرار است آب کوه های هزار مسجد از طریق سد‌های قره تیکان و چهچهه با اجرای ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال به مشهد منتقل شود.

او با اشاره به برگزاری نشست مجازی بررسی ابعاد طرح انتقال آب از هزارمسجد افزود: سابقه مطالعات طرح انتقال آب از رشته کوه‌های هزارمسجد به مشهد به ۱۵ تا ۲۰ سال قبل بازمی‌گردد.

 رئیس گروه مطالعات طرح‌های سد و شبکه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: مطالعات طرح در سال ۹۲ از سوی شرکت مشاور «مهاب قدس» انجام و منجر به مصوباتی در سال ۹۶ شد و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مطالعات بازنگری خط قبلی انجام و مسیر جدیدی برای خط انتقال با عوارض کمتر زیست محیطی، فنی و اقتصادی، استخراج شد.

شهابی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در اجرای خط انتقال آب از سد ابیورد تا سد قره تیکان ورود نکرده است و این اقدامات از طریق شرکت سرمایه گذاری مشترک بین شرکت‌های آب و فاضلاب مشهد و آب منطقه‌ای خراسان صورت می‌گیرد.

حامد مقدس مشاور فنی شرکت مهار آب نیز در این خصوص گفت: خط انتقال آب از کوه‌های هزارمسجد به مشهد دارای ۲ بخش قره تیکان- چهچهه و ابیورد به کلات است که در خصوص بخش اول تخصیص اعتبار و مجوز‌ها گرفته شده و اعتبارات و مجوز‌های بخش دوم شامل ابیورد به کلات نیز در حال انجام است.

 او با اشاره به اینکه با اجرای طرح انتقال آب شرب از قره تیکان - چهچهه به مشهد، پنج میلیون مترمکعب آن به بخش شرب تخصیص خواهد یافت، افزود: منطقه قره تیکان- چهچهه از نظر بافت و تراکم جمعیتی تفاوت زیادی با منطقه ابیورد - کلات دارد و طبیعتا مسائل زیست محیطی کمتری گریبانگیر پروژه است.


بیشتر بخوانید



مشاور فنی شرکت مهار آب ادامه داد: حساسیت شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در مورد مطالعات زیست محیطی پروژه انتقال آب از کوه‌های هزارمسجد بسیار بالا است.

هزارمسجد یا رشته کوه هزارمسجد، ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می‌دهد که به صورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد و خشک قره‌قوم ترکمنستان جدا می‌کند. این رشته‌کوه از شمال‌غربی به سمت جنوب‌شرقی امتداد یافته است که در دامنه‌های سرسبز شمالی این رشته‌کوه، منطقۀ کلات نادری، در کوهپایه‌های شمالی دشت قره‌قوم ترکمنستان، در شمال‌غربی آن شهرستان درگز و در جنوب این کوهستان دشت مشهد واقع شده است.

در حال حاضر تامین آب مشهد علاوه بر منابع زیرزمینی از طریق سد‌های دوستی، ارداک، طرق و کارده صورت می‌گیرد.

 

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.