مدیر قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تاثیر ۳۰ تا ۷۰ درصد خشکسالی بر کاهش آبدهی قنوات خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، امیرآبادی مدیر قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:کاهش بارش‌ها  و خشکسالی بر روی قنات‌های استان تاثیر قابل توجهی گذاشته به طوری که در چند دهه اخیر ۳۰ تا ۷۰ درصد بر کاهش آبدهی قنوات تاثیر گذاشته است.

او افزود: اکنون و در برهه‌ای که خشکسالی و کم‌آبی بر پهنه وسیع خراسان جنوبی حاکم است، تنها راه مقابله با کاهش آبدهی قنوات و خشکسالی ، احیا و مرمت قنوات است.

امیر آبادی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ هزار و ۹۴۷ قنات در استان شناسایی شده، گفت: خراسان جنوبی بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور دارد که باید به تناسب این تعداد اعتباری بیشتری را دریافت کنیم.

مدیر قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال ۶۰۰ قنات دیگر در استان شناسایی شده، افزود: سال قبل ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در استان شناسایی و اطلاعات مکانی ۳۰۰ رشته قنات ثبت شد. 

او بیان کرد: حدود ۵ سال قبل طرح از آبخیز تا جالیز با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان با هدف احیا و نجات قنوات صورت گرفت و باعث تغذیه منابع زیر زمینی شد که نمونه بزرگ آن قنات بلده فردوس است.

قدیمی‌ترین قنات استان مطلق به ۳ هزار سال قبل است که ایرانیان اولین ابداع کنندگان قنات بوده اند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار