شهرستان خنداب استان مرکزی با ۷ هزار هکتار تاکستان یکی از قطب‌های تولید انگور در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با به اوج رسیدن فصل برداشت دردانه‌های بهشتی از سطح تاکستان‌های استان مرکزی امسال پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت ۱۶۰ هزارتن انگور برداشت شود.

شهرستان خنداب استان مرکزی با وسعت ۷ هزار هکتار تاکستان یکی از قطب‌های تولید انگور در کشور است و هر ساله نزدیک به ۱۸۰ هزار تن انگور از سطح باغات این شهرستان برداشت می‌شود.

زارعی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تغییر الگوی کشت از سیستم سنتی خزنده به سیستم نوین داربستی را از عمده دلایل افزایش کمی وکیفی محصول انگور این شهرستان عنوان کرد و گفت: ۷۰۰ هکتار از تاکستان‌ها به این سیستم مجهز شده اند.

زارعی افزود: وسعت تاکستان‌های استان مرکزی ۱۷ هزار هکتار است و این استان رتبه ۹ تولید این محصول را در کشور داراست.

اسماعیلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب هم استفاده از سیستم داربستی را دارای مزیت‌های فراوان عنوان کرد.

اسماعیلی افزود: افزایش ۱۰۰ درصدی تولید محصول، کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب، ۶۰ درصد تراکم بیشتر در هکتار و مقاومت در برابر آفات و سرمازدگی از جمله مزایای پرورش انگور به روش داربستی است.

او اضافه کرد: در روش سنتی خزنده به طور معمول از هر هکتار ۲۰ تن محصول برداشت می‌شد، اما در سیستم داربستی این میزان به ۵۰ تن در هکتار رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب بیان کرد: مزایای ارزنده این تاکستان سبب شده تا هرساله باغداران بسیاری برای جلوگیری از سرمازدگی، آفت زدگی، کاهش هزینه‌های کارگری و افزایش فروش محصولات خود به این روش روی آورند.

او با بیان اینکه ۸۰ درصد محصول تولید این شهرستان انگور بی دانه سفید و قرمز است ادامه داد: هر ساله نزدیک به ۳۰ هزار تن کشمش در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف و صادرات می‌شود.

ایران با تولید سالانه ۴ میلیون تن انگور رتبه ۱۱ تولید این محصول و رتبه دوم صادرات کشمش را در دنیا دارد و صادرات انگور و فرآورده‌های آن هر ساله ۳۰ میلیون دلار ارز عاید کشورمان می‌کند.

به نظر می‌رسد بهره گیری ازاین تاکستان‌های نوین جایگاه کشورمان درتولیدانگور را در سال‌های آینده بهبود بخشد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.