به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، قربانعلی روحی رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان گفت: به منظور اجرای دقیق قوانین و مقررات حمل و نقل برونشهری و پرهیز از تخلف شرکتهای مسافربری و رانندگان، ضروری است که مسافران با منشور حقوق خود آشنایی داشتهباشند.
روحی ادامه داد: به این دلیل مسافران باید به حقوق اولیه خود در این زمینه آشنایی داشتهباشند و در هنگام مشاهده تخلف سریعاً به ادارات ذیربط گزارش دهند.
او در رابطه با منشور حقوق مسافران گفت: بلیط مسافرتی عبارت است از قرارداد حمل، بین شرکت و مسافر که بر اساس آن، شرکت موظف به جابهجایی مسافر از مبدا تا مقصد سفر در یک دورهی زمانی مشخص است.
روحی ادامه داد: شرکت مسافربری مکلف است تمامی اطلاعات شرکت و راننده ناوگان را در اختیار مسافر قرار دهد.
او افزود: مسافران اختیار انتخاب آزادانه شرکت مسافربری و صندلی موردنظر خود را دارند.
روحی ادامه داد: مسافر میتواند تقاضای مشاهده پروانه فعالیت شرکت مسافربری را داشتهباشد و شرکتها نیز موظفند پروانه فعالیت خود را در ملاءعام و در دیدرس مسافران قرار دهند.
او گفت: شرکتهای مسافربری مکلفند مدیران، کارکنان و رانندگان خود را موظف کنند تا ضمن تکریم مسافران و ارائه رفتار شایسته با آنان و حفظ شئونات اخلاقی و اسلامی، نسبت به رعایت حقوق مسافران اقدام کنند.
روحی افزود: شرکتها و موسسات مسافربری مکلفند در صورت انصراف مسافر از سفر نسبت به استرداد بهاء بلیط اقدام کنند، تا یک ساعت قبل از حرکت ۹۰درصد و بعد از آن ۵۰درصد از کل مبلغ بلیت استرداد میشود.
او گفت: در صورت بروز تاخیر بیش از یک ساعت در اعزام وسیله نقلیه، شرکتهای مسافربری موظفند در صورت درخواست مسافر نسبت به استرداد کل مبلغ بلیت اقدام کنند.
روحی ادامه داد: شرکتها و موسسات مسافربری موظفند نسبت به رعایت اصول بهداشت و نظافت محل فعالیت، وسیله نقلیه و ارائه خدمات مناسب به مسافران در طول سفر اقدام کنند.
او ادامه داد: رانندگان مکلفند مسافران را در پایانههای عمومی و یا در محلهای تعیین شده سوار و پیاده کنند.
روحی افزود: شرکتهای مسافربری مکلفند سرویسهای اعزامی خود را ملزم کنند تا در وقت انجام فرایض دینی و همچنین زمان صرف غذا در مکان مناسب و به مدت لازم توقف داشتهباشند.
او گفت: شرکتهای مسافربری موظفند، مسافران را از تجهیزات رفاهی در طول سفر، شامل کولر و بخاری بهرهمند گردانند.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان افزود: در صورت عدم رعایت مقررات از سوی شرکتها و موسسات مسافربری و رانندگان و خدمه تحت پوشش آنها، مسافران میتوانند در ظرف مدت حداکثر یک ماه پس از تاریخ سفر نسبت به طرح شکایت نزد اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان مراجعه کنند تا رسیدگی لازم به شکایات آنها صورت گیرد.
روحی گفت: شاکیان میتوانند از طریق سامانه ۱۴۱ نیز شکایات خود را به اداره کل برسانند.
او در ادامه از نحوه برخورد با متخلفین از طریق برگزاری کمیسیون خبر داد و اضافه کرد: چنانچه تخلفی از سوی شرکتهای مسافربری صورت گیرد؛ تخلفات آنها از طریق کمیسیون ماده ۱۲، تخلفات رانندگان از کمیسیون ماده ۱۱ و تخلفات مالکین از طریق کمیسیون ماده ۱۴ بررسی میشود و متخلفین اعمال قانون خواهند شد.
انتهای پیام/ق