با انتخاب استانداران خوزستان و سیستان و بلوچستان در دولت جدید، گمانه زنی‌ها برای انتخاب استاندار جدید خراسان جنوبی نیز قوت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ۴۰ روزی از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در این بین زمزمه انتخاب استاندار جدید در بین مردم و فضای مجازی به گوش می‌رسد و هر گروه و جریانی، فهرستی را به عنوان استاندار معرفی می‌کند، اما سکان استان را نمی‌شود به دست هر کسی داد و باید فردی متخصص، توانمند و جهادی به عنوان استاندار انتخاب شود تا از تمامی ظرفیت‌های این دیار کویری شناخت داشته باشد و بتواند بهتر تصمیم گیری کند.

از همان ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم گمانه زنی‌ها برای انتخاب استاندار جدید آغاز شد و حالا چند روزی می‌شود در فضای مجازی چندین فهرست از گزینه‌های احتمالی برای استانداری خراسان جنوبی دست به دست می‌شود و گزینه‌های زیادی برای نشستن بر کرسی پر مسئولیت استانداری مطرح شده اند.

گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان جنوبی

در میان گزینه‌های احتمالی تصدی استانداری خراسان جنوبی، نام 12 نفر بیشتر از همه به چشم می‌خورد. افرادی شاخص و نام آشنا که در سال‌های اخیر دارای سوابق اجرایی و مدیریتی در استان بوده اند.

سردار محمد زهرایی، سردار غیاثی، سردارنظری، سردار مولوی، سردار احمدی، مهدی عارف پور ، مهرداد عظیمی ، رضا سلم آبادی، محمد ابراهیم افشاری، محمد رضا گلرو، حسن خسروی و مجتبی ذاکریان از گزینه‌های جدی و مطرح برای استانداری خراسان جنوبی هستند که در محافل سیاسی و رسانه ای، بیشتر از آن‌ها نام برده می‌شود.

سردار محمد زهرایی 

سردار زهرایی

سردار محمد زهرایی اصالتاَ اهل خراسان جنوبی است و ۷ سال مسئولیت سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی را در کارنامه خود دارد، وی دارای مدرک مهندسی عمران است و سرپرستی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی، بسیج مهندسین عمران و جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی از دیگر سوابق اجرایی و مدیریتی وی است.

سردار زهرایی، هم اکنون رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور است و از وی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی استانداری خراسان جنوبی نام برده می‌شود.

محمد ابراهیم افشاری 

افشاری

محمد ابراهیم افشاری معاون اسبق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در دولت احمدی نژاد از دیگر گزینه‌های احتمالی استانداری دولت سیزدهم است. وی پیش از این مدیر کل اتباع استانداری خراسان رضوی بود.

سردار هاشم غیاثی 

سردار غیاثی

از سردار هاشم غیاثی به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان جنوبی یاد می‌شود. وی از مهرماه سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ فرمانده سپاه انصار الرضای خراسان جنوبی بود و سپس به فرماندهی سپاه پاسداران استان فارس منصوب شد.

سردار غیاثی هم اکنون مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

مهدی عارف پور

نهمین استاندار خراسان جنوبی چه کسی می شود؟ + گزینه‌های احتمالی

مهدی عارف پور معاون اسبق عمرانی استانداری خراسان جنوبی در دولت احمدی نژاد یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی تصدی سکان استانداری خراسان جنوبی است.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور،  مشاور شهردار مرکزی و مدیرمنطقه ۹ شهرداری مشهد، مدیرکل بازرسی و هماهنگی امور استان‌های ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  از جمله سوابق او است.

مهرداد عظیمی

نهمین استاندار خراسان جنوبی چه کسی می شود؟ + گزینه‌های احتمالی

نام مهرداد عظیمی در لیست گزینه های پیشنهادی استانداری خراسان جنوبی به چشم می خورد.

او اهل ایلام و دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی و کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر و هم اکنون رئیس مرکز تولید و فنی سیمای سازمان صدا وسیما است.

وی پیش از این مدیرکل مرکز صدا وسیمای استان چهارمحال و بختیاری ، مدیرکل بهره برداری فنی معاونت صدای رسانه ملی، معاون فنی و سرپرست صداوسیما مرکز ایلام ، مدیر سروش رسانه و مدیر فناوری اطلاعات صدا وسیمای مرکز خوزستان بوده است.

رضا سلم آبادی 

سلم آبادی

شنیده‌ها حاکی است رضا سلم آبادی مدیرکل فعلی کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان جنوبی که اصالتاَ اهل خراسان جنوبی است.

وی از سال ۱۳۹۵ به این سمت منصوب شده و مسئولیت دفتر نمایندگی کمیته امداد امام خمینی در افغانستان و مدیریت سابق نظارت و رسیدگی به شکایات اداره کل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی را در کارنامه خود دارد.

سردار یعقوب علی نظری 

سردار نظری

نام سردار یعقوب علی نظری فرمانده اسبق سپاه انصار الرضای خراسان جنوبی نیز در میان گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان جنوبی به چشم می‌خورد.

او از سال ۱۳۸۹ به مدت ۵ سال این سِمت را در استان عهده دار بود و از سال ۱۳۹۴ تاکنون فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی است.

سردار غلامرضا احمدی 

سردار احمدی

سردار غلامرضا احمدی یکی دیگر از گزینه‌های مطرح شده برای استانداری خراسان جنوبی است.

او که از فرماندهان دوران دفاع مقدس است، فرماندهی سپاه انصار الرضای خراسان جنوبی، فرماندهی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی و فرماندهی سپاه امام علی ابن ابی طالب (ع) قم را در کارنامه خود دارد.

محمد رضا گلرو 

گلرو

محمد رضا گلرو معاون اسبق توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی در دولت احمدی نژاد یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی تصدی سکان استانداری خراسان جنوبی است.

او گزینه‌ای بومی و اهل خراسان جنوبی است.

سردار مولوی حقیقی 

سردار مولوی

نام سردار مولوی حقیقی نیز در بین اسامی دیده می شود ، وی اکنون رئیس مجمع امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی است ، وی فرماندهی اسبق سپاه شرق تهران  ، فرماندهی منطقه مقاومت سیستان و بلوچستان ، فرماندهی قرارگاه عملیاتی شرق کشور ، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری خراسان رضوی ، نماینده تام الاختیار استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران را در کارنامه خود دارد.

سردار مولوی اصالتاَ اهل شهرستان درمیان خراسان جنوبی است

حسن خسروی 

خسروی

از حسن خسروی مدیرکل اسبق اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی نیز به عنوان یکی دیگراز گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان جنوبی نام برده می‌شود. وی جزو گزینه‌ای بومی مطرح شده است.

او اکنون مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان گیلان است.

مجتبی ذاکریان 

ذاکریان

شاید در میان گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان جنوبی مجتبی ذاکریان برای همه چهره‌ای کمتر شناخته باشد، مدیرکلی اسبق آموزش و پژوهش استانداری خراسان جنوبی، مسئولیت قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء خراسان جنوبی و معاونت خادمیاری و امور محرومین دفتر نمایندگی آستان قدس از سوابق اجرایی و مدیریتی ذاکریان است.

مجتبی ذاکریان هم اکنون عهده دار مسئولیت‌هایی همچون دبیر جبهه فرهنگی استان، نماینده ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در تشکل‌های اسلامی دانشجویان و مسئول راهبردی بنیاد علوی خراسان جنوبی است.

او گزینه‌ای بومی و اصالتا بیرجندی است.

چشم ساختمان شیشه‌ای استانداری به گزینه قوی / مدیریت بی تحرک، سمی مهلک برای استان است

فردی که می‌خواهد در رأس مدیریت اجرایی استان باشد باید با تمام وجود به صورت جهادی در دوران مسئولیتش وقت خود را وقف کارش کند، زیرا در جایگاه‌های مدیریت میدانی نشستن و بی تحرک بودن یک سم مهلک است.

حجت الاسلام نصیرایی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان این مطلب به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: فرصت‌ها بسیار کم است و وقتی برای آزمون و خطا نیست، باید فردی با برنامه، عادل، توانمند و دارای قدرت تعامل بالا با دیگر ارکان بتواند با شناخت خوبی که از مسائل استان و اقتضائات منطقه دارد، مشکلات استان را برطرف کند.

او با بیان اینکه محرومیت و عقب ماندگی در نقاط مختلف استان باید مورد توجه تیم مدیریتی استان باشد، اظهار می‌کند: معادن، طرح انتقال آب، اشتغال جوانان، حوزه درمان، ورزش و جوانان، راه‌های مواصلاتی و روستایی و راه آهن از موضوعات اولویت داری است که باید به صورت جدی توسط استاندار پیگیری شود.

شبانی کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای خراسان جنوبی نیز درباره گزینه‌های مطرح و جدی استانداری می‌گوید: این فهرست احتمالی بیشتر از آنکه مورد تأیید دولت باشد، لیست‌های مشخص شده جریان‌های سیاسی استان است که در رسانه‌ها و فضای مجازی بر سر زبان‌ها افتاده است.

این فعال رسانه‌ای ادامه می‌دهد: در دولت جدید جریان‌های سیاسی مختلفی وجود دارند که می‌خواهند گزینه‌های نزدیک به خود را روی کار بیاید.

شبانی می‌گوید: این جریان‌های سیاسی، اسامی افراد متفاوتی را سر زبان‌ها می‌اندازند تا فضای سیاسی استان و منطقه را تحت تاتیر قرار دهند و فرد مورد نظرشان انتخاب شود، اما تا به امروز رئیس جمهور توانسته با نگاهی فراجناحی به این رایزنی‌ها پشت کند و به تحرکات سیاسیون توجهی نکند و امیدواریم تا پایان دوره خدمت نیز همین طور عمل کنند.

استانداری

شاخصه‌های یک استاندار قوی و کارآمد چیست؟

استان پرظرفیت، اما کم برخوردار از امکانات خراسان جنوبی از سال تأسیسش در ۱۳۸۳ تاکنون آن طور که باید از اعتبارات ملی و زیرساختی بهره کافی نبرده است و ظرفیت‌های بالقوه و بر زمین مانده زیادی دارد و قطعاَ فردی می‌تواند بیشترین شانس را برای تصدی استانداری جدید داشته باشد که دارای سابقه‌ای درخشان در امور اجرایی و مدیریتی و دیدی کلان نسبت به مسائل استان داشته باشد.

شبانی کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای می‌گوید: یکی از مهترین شاخص‌های یک استاندار این است که علاوه بر جوان بودن و جهادی بودن به فکر کادرسازی و تربیت نیرو برای آینده انقلاب باشد

او تأکید می‌کند: استاندار باید توانایی بالایی در برقراری ارتباط با جریان‌های مختلف استان داشته باشد و بتواند نیرو‌های سیاسی استان را به هم نزدیک و از ظرفیتآن‌ها برای پیشرفت و توسعه استان استفاده کند.

شبانی به دیگر ویژگی‌های یک استاندار خوب اشاره و بیان می‌کند: استاندار باید فردی باهوش باشد تا ظرفیت‌های استان را کشف کند؛ قوی باشد تا جلوی سهم خواهی‌ها و قدرت طلبی‌ها بایستد و دنبال شایسته سالاری باشد.

این فعال رسانه‌ای ادامه می‌دهد: وقتی استانداری با چنین شاخصه‌هایی قرار است انتخاب شود، قطعاَ باید معاونانش نیز جوان باشند تا کادر سازی و تربیت نیرو برای انقلاب و آینده کشور انجام شود.


بیشتر بخوانید


استاندار بومی یا غیر بومی؟

استان تازه تاسیس خراسان جنوبی از سال ۱۳۸۳ تاکنون ۸ استاندار غیر بومی را به خود دیده است، استاندارانی که هر کدام با نگاه سیاسی و پشتوانه اجرایی و مدیریتی خود مسیر توسعه استان را پیش برده اند. اما همواره این سؤال در میان مردم، محافل سیاسی و رسانه‌ای بوده که چرا نمی‌شود روی گزینه‌ای بومی برای تصدی مسئولیت مهم استانداری حساب باز کرد؟

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی، بومی بودن را یک امتیاز برای استاندار جدی می‌داند، چون وی شناخت بیشتری نسبت به مسائل منطقه دارد، اما می‌گوید: اصراری در این موضوع نیست و داشتن ایده و برنامه برای تحول استان و استفاده از ظرفیت جوانان، تقویت فکر و گفتمان انقلاب مهمتر است.

حجت الاسلام نصیرایی البته بر این نکته هم تأکید می‌کند که اگر در شرایط برابر، افرادی همه ملاک‌ها را داشته باشند ترجیح می‌دهیم فرد بومی انتخاب شود.

شبانی کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای استان هم گزینه بومی را در اولویت می‌داند، و تأکید می‌کند: گزینه بومیِ توانمند به مراتب بهتر از مدیری غیر بومی است، ولی مهمتر از بومی بودن، توانمندی و جهادی بودن فرد است.

استاندار خراسان جنوبی

او با مقایسه مدیران بومی و غیر بومی می‌گوید: بزرگترین ایرادی که به مدیران غیربومی وارد شده، این است که خراسان جنوبی را سکوی پرش می‌دانند و پس از مدتی از استان می‌روند، اما فردی که بومی استان باشد، می‌داند خود و خانواده اش در این استان هستند و بالاخره به اینجا برمی گردد و حداقل به خاطر خودش هم که شده به فکر استان خواهد بود.

شبانی به این نکته هم اشاره می‌کند که برخی سیاسیون می‌گویند اگر استاندار بومی بیاید، مشکلاتی مانند باند بازی و پارتی بازی مطرح می‌شود، اما باید سیاسیون خراسان جنوبی حسادت ها، تنگ نظری‌ها و قدرت طلبی‌ها را کنار گذاشته و همه روی یک فرد توانمند بومی به وفاق برسیم و بدون سهم خواهی به او کمک کنیم.

از کارشناس مسائل سیاسی استان درباره گزینه جدی تصدی استانداری خراسان جنوبی پرسیدیم که در پاسخ گفت: سردار محمد زهرایی فردی است که جریان‌های سیاسی استان در موردش نظر مثبت دارند چرا که وی علاوه بر اینکه فردی سیاسی نیست، مدیر اجرایی کارآمد و توانمندی است.

شبانی در پایان بر این نکته نیز تأکید می‌کند که مسئولیت در نظام اسلامی یعنی لحظه‌ای استراحت نداشته باشی و همواره در حال تلاش و دویدن برای رفع مشکلات مردم باشی، پس باید کسی این مسئولیت را بپذیرد که توانایی انجام این مسئولیت بزرگ را داشته باشد.

انتصاب استاندار

آزمون‌هایی سخت پیش روی استاندار جدید

حال با توجه به گمانه زنی‌های مختلف باید دید در نهایت دولت سیزدهم چه کسی را برای این سِمت مهم، راهی ساختمان استانداری خراسان جنوبی خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی هر کسی بشود، قطعاً باید به جنگ با چالش‌های فروانی از جمله خشکسالی، ریزگردها، فرونشست دشتها، کم آبی و خشک شدن سد‌ها و قنوات، ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی و خام فروشی مواد معدنی و محصولات راهبردی کشاورزی برود؛ در این میان فردی می‌تواند بر کرسی استانداری بنشیند که آشنا به چالش‌ها و مشکلات، توانمند، کارآمد و دارای روحیه جهادی باشد.

خراسان جنوبی سالهاست در محرومیت امکانات و بودجه به سر می‌برد، باید دید دولت سیزدهم در انتخاب گزینه استانداری خراسان جنوبی به شاخصه‌های توانمندی و شایستگی توجه خواهد کرد و آیا آقای رئیسی همانطور که وعده داده، استان‌های کم برخوردار را از حصار تنگ بودجه‌ای و زیرساختی خارج خواهد کرد.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار