شبکه خبری المنار اعلام کرد که سفر نخست وزیر عراق به ایران نشانه شکست طرح‌های تفرقه افکنانه آمریکا بین تهران و بغداد است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی المنار در گزارشی به بررسی سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران و دیدار با سید ابراهیم رئیسی پرداخت و اعلام کرد بررسی موضوعات مختلف سرآغاز دور جدیدی از روابط و همکاری‌های دو کشور است و شکست طرح‌های تفرقه افکنانه آمریکا را برای جدا کردن ایران و عراق از یکدیگر و ایجاد تفرقه بین آن‌ها نشان می‌دهد.

زینب ناجی، گزارشگر المنار افزود: سفر نخست وزیر عراق با هدف تقویت روابط راهبردی با ایران انجام شده است. مصطفی الکاظمی اولین مقام بلندپایه عراقی است که پس از انتخاب سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری ایران به این کشور سفر می‌کند و موضوعات مختلفی در دستورکار سفر وی به تهران وجود داشت که روابط دوجانبه، مسائل منطقه و بین المللی مورد علاقه دو کشور از مهمترین موضوعات این دستورکار به شمار می‌رفت.

مختار حداد فعال رسانه‌ای در این خصوص گفت: بدون شک در این سفر موضوعات اقتصادی و تقویت روابط سیاسی دو کشور بررسی شده است. عراق اخیرا نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان سعودی به یکدیگر ایفا کرده است. سه دور مذاکره در این خصوص برگزار شده است و عراق در صدد برگزاری دور جدیدی از مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی است. مصطفی الکاظمی هم نقش مهمی در این میانجیگری ایفا کرده است. همچنین گفته می‌شود عراق تلاش‌هایی در خصوص دیگر موضوعات منطقه انجام می‌دهد تا دیدگاه‌های ایران و دیگر کشور‌ها را که فعلا به سبب حساسیت مسئله به اسامی آن‌ها اشاره نمی‌کنم، به یکدیگر نزدیک کند.

در ادامه گزارش آمده است: در حالی که عراق خود را برای خروج آمریکا از این کشور در اواخر سال آماده می‌کند، سفر الکاظمی به تهران ضربه شدیدی به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد تفرقه بین دو کشور همسایه به شمار می‌رود و همین امر یکی دیگر از نشانه‌های شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه است.

مختار حداد گفت: آمریکا همانگونه که شکست خورده از افغانستان خارج شد، از عراق نیز شکست خورده خارج خواهد شد، اما روابط ایران و عراق همچنان با قوت ادامه دارد و تلاش‌های آمریکا طی سال‌های اخیر با شکست روبرو شده است. به نظر من به رغم تلاش‌های آمریکا یا متحدان این کشور برای تاثیرگذاری بر روابط تهران و بغداد، روابط ایران و عراق روز به روز شکوفاتر می‌شود.

گزارشگر المنار تاکید کرد که سفر نخست وزیر عراق به ایران نشان می‌دهد وجوه مشترک بین دو کشور بسیار بیشتر و قوی‌تر از طرح‌های تفرقه افکنانه است و بار دیگر نیاز دو کشور به همکاری و هماهنگی برای مقابله با این طرح‌ها را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار