کارشناسان مسائل افغانستان:

دولت فراگیر تنها راه حل چالش های موجود است

کارشناسان معتقدند دولت موقت افغانستان برای پشت سر گذاشتن چالش‌های پیش روی خود جز تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و مردم این کشور و مقابله با داعش و القاعده راه دیگری ندارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دولت جدید افغانستان که به تازگی در کابل آغاز به کار کرده است با چالش‌های جدی  در داخل و خارج از این کشور، بحران مالی و گرسنگی مردم مواجه است.

صد‌ها هزار نفر در کابل، شهر‌های بزرگ و روستا‌های افغانستان این روز‌ها غذا ندارند و مردم مجبور شده اند وسایل منزل خود را  به حراج بگذارند تا غذای کودکان خود را تهیه کنند.

در منطقه شهرک عرفانی در غرب کابل و دیگر نقاط شهر افرادی دیده می‌شوند که تمام وسایل منزل خود را برای امرار معاش و گذران چند روز زندگی به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که هزاران نفر از کارمندان، کارکنان، معلمان و استادان دانشگاه چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و دولت موقت نیز به دلیل خالی بودن خزانه و مسدود شدن پول‌های این کشور در بانک‌های خارجی قادر به پرداخت حقوق این افراد نیست.

کشور‌های جهان، منطقه و همسایه افغانستان بار‌ها از این گروه خواسته اند که دولت فراگیر ملی با شرکت همه مردم، اقوام و احزاب  افغانستان تشکیل دهند و حقوق زنان را به رسمیت بشناسند و با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده رابطه خود را قطع و با آن‌ها مقابله کنند.

به گفته برخی از صاحب نظران، تاکنون طالبان به توصیه‌های جهانی در باره تشکیل دولت فراگیر توجه‌ای نکرده و تنها رهبران و فرماندهان جنگی و پشتون ها را به پست‌های مهم دولت موقت برگزیده است.

از طرف دیگر سرپرست وزارت مهاجرین دولت موقت افغانستان از کشورها، به ویژه ایران و پاکستان خواسته است با بازگرداندن مهاجران به کشورشان باعث شوند که این افراد در آبادانی کشورشان سهیم شوند.

اما معلوم نیست این خواسته طالبان باتوجه به کاهش کمک‌های بین المللی و از دست رفتن هزاران شغل چگونه امکان پذیر است.

کارشناسان معتقدند دولت موقت برای بهبود وضعیت زندگی مردم، جلوگیری از اعتراضات و جنگ خانمان سوز باید با تشکیل دولت فراگیر و جلب اعتماد زمینه بهبود شرایط را فراهم کند.

سازمان‌های بین المللی هشدار داده اند اگر وضعیت کنونی ادامه یابد بیش از ۹۷ درصد مردم زیر خط فقر قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار