پژوهشگری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

کم توجهی به تربیت نیروی انسانی برای دوره پیش از دبستان

خالقی نژاد ضمن تاکید بر اهمیت مربی دوره پیش از دبستان، از توجه کم به تربیت مربی در این دوره گلایه کرد.

علی خالقی نژاد پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت نیروی انسانی مناسب برای تعلیم و تربیت کودکان در دوران مهد کودک و پیش دبستانی  اظهار کرد: قبل از تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مربیان متنوع با حرفه‌ها و تخصص‌های مختلفی در این زمینه وجود داشتند.

او افزود: متاسفانه در گذشته مربیان این سازمان بدون عبور از نظام شایستگی وارد می‌شدند، این مراکز از مربی پیش دبستانی، معلمان ابتدایی یا معلمانی که بازنشسته می‌شدند استفاده می‌کردند  یا نیرونی انسانی که تخصص لازم را برای آموزش مهارت‌های لازم به کودکان نداشتند.

خالقی نژاد در خصوص مشکلات این سازمان بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات این سازمان تامین نیرو‌های متخصص لازم برای آموزش است، برای حل این مشکل باید ابتدا نظام شایستگی برای انتخاب مربیان شکل بگیرد همچنین مشخص شود چه نهادی قرار است برنامه ضمن خدمت را به این مربیان ارائه دهد.

این پژوهشگر ادامه داد: چگونگی جذب این مربیان و ورود به بازار کار، حقوق و مزایا آن‌ها از معضلات و مشکلات این سازمان است که باید حل شود. به دنبال همین موضوع و با کاهش حقوق و مزایا این مربیان، میل و رغبت آن‌ها برای ادامه کار نیز کاهش پیدا می‌کند.

خالقی نژاد گفت: در زمان گذشته تحصیلات مربیان مهد کودک‌ها دیپلم بود، با توجه به تورم مدارک دانشگاهی در سطح کشور شاهد بالا آمدن مدرک تحصیلی مربیان بوده ایم، اما متاسفانه فهم درستی که از کودک باید در ذهن این مربیان وجود داشته باشد، دیده نمی‌شود.

او افزود: عموما دانشجویانی که در رشته‌های علوم تربیتی فارغ التحصیل می‌شوند همچنین دانشجویانی که در رشته‌های مختص حوزه دبستان و پیش از دبستان تحصیل می‌کنند و دوره ارشد خود را در حوزه پیش از دبستان ادامه می‌دهند، نیرو‌های انسانی مناسب هستند، اما متاسفانه دانشگاه‌هایی که نیروی انسانی مخصوص مهد کودک و پیش از دبستان را آموزش می‌دهند بسیار کم است.

خالقی نژاد با اشاره به اینکه می‌توان از نیرو‌های انسانی کمکی هم استفاده کنیم، گفت: لازم به ذکر است که در این زمینه دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی و روانشناسی هم به عنوان مربیان پیش از دبستان مفید واقع می‌شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار