کتاب «جنگ، سیاست و ابرقهرمان‌ها؛ اخلاقیات و پروپاگاندا در کمیک‌ها و فیلم» با ترجمه علی‌اکبر جناب‌زاده منتشر شد.

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «جنگ، سیاست و ابرقهرمان‌ها؛ اخلاقیات و پروپاگاندا در کمیک‌ها و فیلم» اثر مارک دی پائولو با ترجمه علی‌اکبر جناب‌زاده منتشر شد که در معرفی انتشارات سوره مهر از این کتاب آمده است: «ابرقهرمان‏‌های کتاب‌‏های کمیک از دهه ۱۹۳۰، یعنی زمانی که وارد عصر مدرن خویش شدند، تاکنون جای خالیِ قدرت‌‏های ماورایی و فرادرک انسانی را پُر کرده‌‏اند؛ قدرت‌‏هایی که پیش از ظهور اومانیسم در دوران رنسانس در انحصار «خدا» بود و پس از کنار زدنِ الهیات کلیسای کاتولیکِ قرن چهاردهم و پانزدهم میلادی، کودک نوپای «انسانِ تجربی»، آن را به جانشین خدا روی زمین واگذار کرد. اما این جانشینْ انسان بود و فاقد هرگونه قدرتی که بتواند فراسوی جهانِ ماده را حتی درک کند.»

ابرقهرمان‏‌های کتاب‌‏های کمیک آمدند تا دنیا را نجات دهند؛ نخست در داستان‏‌هایی که روی صفحات کتاب‏‌های کمیک نقش می‏‌بست و حتی تلاش نمی‏‌کرد دیوار چهارم را درهم بشکند. سپس، در دنیای واقعی، از طریق کنشگری با مخاطبی که اکنون شهروندِ جغرافیای فانتزی دنیای تحت حمایت یک ابرقهرمان با قدرت‏‌های ماورایی بود.

شخصیت‏‌های شرورِ داستان‌‏های ابرقهرمانی نیز بخش دیگری از همین معادله بودند. آن‏‌ها به‏ عنوان «دیگرانِ» داستانشان، که در مقابل «ما» تعریف می‏‌شدند، قوای «شر» را در برابر نیرو‌های «خیر» در آرماگدون آخرالزمانی داستانشان تشکیل می‏‌دادند.

پس از حملات یازده سپتامبر، ابرقهرمان‌‏ها عملاً بازنشسته شدند. آن‌‏ها نتوانستند از ترس‌‏هایی واقعی که دنیا نظاره‏‌گر آن بود جلوگیری کنند. بنابراین، چطور می‏‌توانستند کماکان در کشوری زندگی کنند که دائماً در هراسِ وقوع حمله‌‏ای دیگر روز‌ها را سپری می‏‌کند؟ چگونه می‌‏توانستند هم از عهده مسائل دقیق و ظریف بین‌‏المللی برآیند و هم بکوشند روانِ پریشانِ ملتی عمیقاً وحشت‌‏زده را تسکین دهند؟ اکران سه‌‏گانه «بت‏من»، اثر کریستوفر نولان، این فرصت را به ابرقهرمان‏‌ها داد تا جایگاهشان را در فرهنگ عامه از نو تعریف کنند. ناگهان، شرور‌هایی وحشتناک‌‏تر و پیچیده‌‏تر در داستان‌‏های ابرقهرمانی پدیدار شدند؛ از جنس همان شرور‏هایی که امریکا در برابر خود می‌‏دید. پس از آن، یک دسته پرجمعیت از تفسیر‌های سینماییِ دیگر به دنبال بت‏من نولان راه افتادند.

فیلم‏‌های ابرقهرمانی، پس از آن‌که نگاهی داستانی به تراژدی‌‏های یازده سپتامبر ارائه کردند، به بخش لاینفک گیشه تبدیل شدند. آن‏‌ها بر خاطرات والدین و اشتیاق کودکان تکیه داشتند. نگاه تازه‌‏ای که در برابر قهرمانی‏‌گری ایجاد شد تاریک و پیچیده بود و قلمرو سیاسی آمریکا را به تصویر می‌‏کشید. روح وحدت در میان مردم آمریکا از هم پاشید؛ زیرا ملت به شکلی فزاینده، تحت فشار ماشین‌‏های دوقطبیِ جناح‌‏های سیاسی این کشور، در حال چندقطبی شدن بودند.

کمیک‌‏ها و داستان‏‌های ابرقهرمانی، چیزی بسیار فراتر از فقط «داستان» هستند و شایستگی واکاوای حتی در سطوح آکادمیک را دارند. کتاب «جنگ، سیاست، و ابرقهرمان‏‌ها» از همین منظر، به کتاب‌های کمیک ابرقهرمانی و فیلم‏‌هایی که براساس این کمیک‏‌ها ساخته شده‌‏اند، می‏‌نگرد.

نویسنده کتاب، مارک دی‏پائولو، روایت‌‏های ابرقهرمانی را، همچون بازتابی از وقایع روز دنیا، قضاوت می کند و اخلاقیات آن‏‌ها را در قالب بخشی از یک پروپاگاندای سیاسی و گاهی نظامی بررسی می‏‌کند.

مخاطب در این کتاب با واقعیت‌‏هایی روبه‌رو می‌‏شود که حتی سال‌‏ها طرفداریِ دوآتشه از یک ابرقهرمان نیز نمی‏‌تواند آن‌‏ها را برایش آشکار کند. اگرچه نویسنده طرز فکری لیبرال دارد و هر ازگاهی به سمت سیاست‌‏های جناح دموکرات آمریکا تلوتلو می‏‌خورد، اما نگاه توصیفی‏‌اش به فرامتنِ روایت‏‌های ابرقهرمانی در این کتاب، به مخاطب اجازه می‏‌دهد فارغ از موضع‌‏گیری‏‌های سیاسی، اگرچه با مشقت، اما با نگاهی فراجناحی به تکه‌‏های کوچک‏‌تر این پازل بنگرد و در نهایت به تصویر کلّیِ پنهان در خرده‏‌فرهنگِ ابرقهرمانی دست یابد.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار