شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران شود.

طالبان خواستار حذف سران کابینه از لیست سیاه/ جامعه ملل منتظر برایند کارکرد

طالبان اعلام کرده است که نظر به توافق دوحه باید اسامی طالبان از لیست سیاه بین المللی حذف شده و حکومت شان را به رسمیت بشناسد. این در حال است که طالبان با اعلام کابینه دولت خواسته مراسم تحلیف برگزار کند ولی کشور های خارجی میگویند که با تجربه که از حکومت گذشته این گروه دارد منتظر میماند تا عمل کرد این گروه را دیده در مورد به رسیمت شناختن دولت مستقیل این گروه تصمیم گیری کند،. با این حال مردم از اعلام کابینه این گروه و سهیم نبون زنان، اقلیت های قومی و زبانی، اقلیت ها مذهبی در کابینه باعث نگرانی مردم شده است. با تواجه به گفته های سخنگوی طالبان قرار بود که دولت تازه تشکیل این گروه همه شمول باشد. جامعه ملل و کشور های همسایه از این گروه خواسته که در مورد تشکیل کابینه تجدید نظر کرده و حقوق دیگران را نیز در نظر بگیرد.

آواره شدن مردم ملکی در پنجشیر

گزارش‌ها از آواره شدن مردم ملکی در پنجشیر حاکی است آنان میگویند که هراس از جنگ آنها را مجبور به کوچ دسته جمعی از این ولایت کرده است. سران جبهه خیزش های مرمی از سازمان ملل خواسته تا جلو کشتار مردم ملکی توسط طالبان در این ولایت را بگیدر و نگذارند که مردم ملکی قربانی جنگ شود ازسوی دیگر طالبان با رد این ادعا میگوید که هیچ کس مجبور به ترک خانه های خود از این ولایت نیست و این گروه مدعی شده که به هیچ فرد ملکی در این ولایت صدمه نرسانده است. همه درخانه های شان در امن است. با این حال سازمان ملل خواهان برسی رویدا ها و تلفات ملکی از این ولایت شده است.

جمع آوری معتادین توسط طالبان در هرات

کشت مواد مخدر یکی از بزرگترین چالش ها در داخل این کشور و جامعه بین المللی به حساب می آید که برایند آن در طول ۲۰ سال حضور آمریکا در این کشور بیچارگی و معتاد شدن مردم به مواد مخدر بوده است با این حال به پشنهاد مردم از حکومت طالبان در هرات این گروه دست به جمع آوری معتادین زده و قرار گفته های شان تصمیم بر تداوی آنها از سوی مسولین اتخاذ شده است این درحالی است که طالبان به جامعه ملل وعده داده است که جلو کشت و قاچاق مواد مخدر را خواهد گرفت .

هشدار کارشناسان اقتصادی از ترویج پول کلدار پاکستانی در افغانستان

شماری از کارشناسان اقتصادی هشدار داده اند که ترویج پول کلدار پاکستانی دربازار های داخلی این کشور نگران کننده است این در حالی است که طی مسافرت مردم در تحولات تازه افغانستان بیشترین معاملات در بازار های ولایات نزدیک به پاکستان به این واحد پولی است. در اوایل تحولات در افغانستان نرخ پول کلدار پاکستانی در این کشور به بالا کشیده بود این در حالی است که در چند روز گذشته نرخ پول کلدار در افغانستان کاهش چشم گیر پیدان کرده است.

درخواست زنان شاغل و علاقه مند به ورزش از جامعه بین ملل

زنان شاغل و علاقه مند در امور ورزش در افغانستان از جامعه بین ملل خواسته است که به داد این بانوان برسد با این حال طالبان اعلام کرده است که ورزش برای زنان در قانوان این حکومت جواز ندارد. این در حالیست که آسترلیا هشدار داده است که اگر طالبان با ورزش زنان نباید مخالفت کند مخالفت کنند آنها افغانستان را از بازی کرکت پیشرو با این کشور محروم خواهد کرد.

پس لرزه های خروج آمریکا از افغانستان

پس لرزه های خروج آمریکا از افغانستان هنوز هم گریبان گیر آمریکا است ترامب بایدن را به بی کفایتی متهم کرده میگوید که این طرح ناعاقلانه ترین طرح بایدن و رهبران هم کار با او بوده است با این حال بایدن در سخنرنی خود با اشاره به ترامب گفته است که پروژه صلح افغانستان که پایه و اساس آن توسط ترامب گذاشته شده بود کار از پروژه های نا تکمیل ترامب بوده و او تکمیل کرده است وی اظهار داشته که پروژه نا تکمیل به ریس جمهوری بعدی نخواهد گذاشت. این در حالیست که پایگاه خبری (دیفنس وان) آورده که تجهیزات نظامی به جا مانده در افغانستان میتواند خیلی از اسرار نظامی این کشور را افشا کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار