شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کابل در ۱۵ آگست به دست طالبان سقوط کرد. در این زمان آمریکایی ها مهلت داشتند تا آخر آگست نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند.

از سویی دیگر به دنبال تصرف پایتخت به دست طالبان تعداد زیادی از مردم کابل به فرودگاه رفتند تا بتوانند از افغانستان خارج شوند.

رخ دادن چند حمله تروریستی در میان انبوه جمعیت مردم در میدان هوایی کابل باعث شد  چندین نفر از مردم حاضر در فرودگاه کشته شوند .

برخی از منابع محلی اعلام کردند که نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل به مردم شلیک کرده اند.

مقامات آمریکایی به دنبال این رسوایی به عملیات خروج سربازان جا مانده در افغانستان سرعت بخشیدند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: آمریکا توانسته ۲۱ شهروند آمریکایی را از افغانستان خارج کند و به یکی از کشور‌های همسایه منتقل کند.

تلاش شهرداری تهران برای پیوند همسایگی

همدردی همیشه با اهدای وسیله یا لباس و یا پول نیست.

این بار شهرداری تهران برای همدردی با مردم افغانستان در پی تحولات اخیر افغانستان نام برخی از کوچه ها و خیابان های تهران را به نام شهرهای معروف حوزه تمدن پارسی مانند بامیان ، هرات ، قندهار وخجند تغییر داد.

مردم افغانستان از این اقدام تقدیر کردند واعلام داشتند که این همدردی سبب تحکیم پیوند همسایگی بین دو کشور شده است .

بی نظمی در دانشگاه های دولتی یا امیدی که دیگر نیست

پس از گذشت یک ماه از سیطره طالبان بر افغانستان دانشجویان هنوز در سردرگمی به سر می برند.

نبود استادان مسلکی، سردرگمی در سیستم درسی، مشخص نبودن آینده‌ شغلی و درسی از مهم ترین دغدغه‌های هر دانشجو در شرایط فعلی محسوب می‌شود. این در حالی است که عبدالباقی حقانی، مسئول وزارت تحصیلات عالی وعده پیشرفت سطح تحصیلات عالی کشور را داده است.

ادعاهای مرد جنجالی سیاست افغانستان

گلبدین حکمتیار، رئیس حزب اسلامی افغانستان طی ادعاهایی گفته است که کابینه طالبان به مراتب بهتر از کابینه اشرف غنی است.

او که نبردهایش علیه دولت مجاهدین در دهه 1370 هنوز از خاطر مردم کابل نرفته است غنی و دولتش را جاسوس و مفسد خطاب کرده است .

با نزدیک شدن طالبان به کابل، شورای هماهنگی اداره کشور تشکیل شد. اعضای این شورا را حامد کرزی، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار تشکیل می دادند. این شورا که وظیفه انتقال دولت را بر عهده داشت با تسلط کامل طالبان بر کابل از میان رفت وعملا طالبان قدرت را در دست گرفتند.

عزم چین برای رفاقت با طالبان

چین از جمله کشورهایی است که در سالهای اخیر با طالبان روابط جدی را آغاز کرده است. طالبان کوشش می کردند با چین رابطه خوبی داشته باشند و چین نیز به رابطه با طالبان تمایل نشان داده است به نحوی که در نشست پنجشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل نماینده چین از روند فعلی اعلام رضایت کرد و وزیر خارجه این کشور خواستار آزادی دارایی دولت افغانستان از بانک های آمریکا به نفع طالبان شد.

این اقدام می تواند به قدر ت طالبان بیافزاید. گفته می شود ارزش این پول ها 9 میلیارد دالر است .

گفتنی است پس از خروج آمریکایی ها رابطه طالبان با چین عمیق تر شده است و این کشور وعده کمک و سرمایه گذاری در بخش های مختلف افغانستان به ویژه معادن را داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.