وقتی زلزله سی سخت رخ داد، مسئولان یکی پس از دیگری وعده‌های همکاری و حمایت را روی کاغذ آوردند، اما اینگونه که پیداست همه آن‌ها به عمل تبدیل نشده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، پاسی از چهارشنبه شبِ ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بود و سرمای شدیدی بر شهر حاکم بود، عده‌ای در خواب بودند و برخی هم در کنار بخاری‌ها و وسایل گرم کننده خانه‌ها پناه گرفته و شب نشینی را با تماشای تلویزیون و گوش دادن به برنامه‌های رادیو می‌گذراندند و تنها صدای زوزه گرگ‌ها و پارس سگ‌ها و هوهوی باد از دل کوه‌های و صخره‌ها شنیده می‌شد.

همه جا در آرامش بود و گویی کسی در شهر نبود، شاید نور چراغی از دوردست‌ها دیده می‌شد و نشان می‌داد که اهالی شهر هستند و برخی هنوز به خواب نرفته اند، اما دیری نپایید که این آرامش و سکوت شکست و از منطقه دور شد، ساعت ۲۲ و ۵ ثانیه، زمین به شدت لرزید، آری زمین لرزه اتفاق افتاد، آن هم با قدرت ۵.۶ ریشتر، گویی زمین همه کینه‌های خود را به یکباره خالی کرد.

لحظاتی طول نکشید سی سخت آرام و یخ زده را هیاهو و صدای جیغ و فریاد مردمانی که از وحشت رنگ از صورتشان پریده بود، فرا گرفت، زن و مرد، پیر و جوان و کودکان سراسیمه از خانه‌ها بیرون می‌آمدند، چنان ترس وجودشان را محاصره کرده بود که حتی فرصت نکردند ماسک بر دهان بگذرانند تا از سیلی کرونا در امان بمانند.

سرما به حدی زیاد بود، که هیچکس توان بیرون ماندن نداشت، اما وضعیت خانه‌ها به گونه‌ای بود که امکان گذران شب را هم نداشتند و خطر ریزش بر روی ساکنان ۱۰۰ درصد بود، هر گوشه‌ای از شهر صدا شیون و زاری زنان و کودکان شنیده می‌شد، گویی عزای عمومی برپا شده بود، مردان سی سخت هم با دست‌های یخ زده و بی رمق تلاش می‌کردند آوار‌ها را کنار بزنند تا اگر فردی زیر خرابه‌ها اسیر شده، نجاتش دهند.

یک ایران آماده امدادرسانی شد

نیرو‌های هلال احمر، اورژانس ۱۱۵ و فوریت‌های پزشکی، گروه‌های مردمی و جهادی از شهر‌های اطراف و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد روانه سی سخت شدند، در این شرایط اولین و مهم‌ترین اقدام برپا کردن چادر‌ها برای اسکان خانواده‌ها و نجات مصدومان بود.

این زلزله وحشتناک و ویرانگر که خسارت جدی به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت زد و ۴۸ مصدوم بر جا گذاشت و عده‌ای را نیز راهی بیمارستان‌ها کرد. روز‌ها و شب‌های سرد و بی روح یکی پس از دیگری گذشتند، محموله‌های آب، غذا، سوخت، پوشاک و ... از اقصی نقاط کشور روانه شهرستان دنا می‌شدند تا به اهالی سی سخت امداد رسانی کنند و مرهم بر دل‌های غمگین و شکسته شان بگذارند.

زلزله سی سخت و زخم‌های عمیقی که هنوز التیام نیافته اند/مردم دغدغه گرانی مصالح داشته باشند یا سرمای سوزان؟

روزگار سی سختی‌ها پس از ۶ ماه چگونه می‌گذرد؟ 

اکنون بیش از ۶ ماه از زمین لرزه سی سخت می‌گذرد، اگرچه بار‌ها مسئولان عالی رتبه دولت دوازدهم و کشوری به این شهر سفر کرده و پای درد و دل ساکنان و خسارت دیده‌های زلزله نشسته اند، اما حالا سکان کشور به دست دولت سیزدهم افتاده و قرار است مابقی مشکلات و جبران خسارت‌ها را پیگیری و رفع و رجوع کنند.

البته براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بنیاد مسکن کشور، ترمیم سازه‌های ترک خورده پایان یافته است، اما از هزار و ۶۸۰ واحد تخریب شده، فقط ۳۰۱ واحد به بهره برداری رسیده اند که این رقم نسبت به مدت زمان سپری شده، مطلوب نیست.

افزایش وسعت ساخت و ساز‌ها با بودجه موجود همخوانی ندارد

جودی، سرپرست معاونت امور بازسازی بنیاد مسکن کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گفت: در شهر سی سخت بخاطر ارزش افزوده زمین‌ها و حفظ ارزش آن ها، مردم هنگام بازسازی، زیربنا‌های وسیع تری در مقایسه با قبل از زمین لرزه انتخاب و آغاز کردند که عملا با اعتبار‌های دولتی قابل اهتمام نیست.

او با بیان اینکه تسهیلات ۱۸۵ میلیون تومانی برای واحد‌های مسکونی با زیربنای ۸۰ متر تخصیص یافته است، افزود: هزینه‌های اضافه بر بنا را باید مالکان تامین کنند.

جودی اظهار داشت: پیشنهاد ما به مردم زلزله زده سی سخت این است که با اعتباراتی که هم اکنون در دسترس دارند و کمک‌های مالی ارائه شده، بخشی از منزل خود را قبل از فرا رسیدن فصل سرما تکمیل و سکونت کنند تا در آینده با کمک‌هایی که برای آن‌ها در نظر خواهیم گرفت، مابقی بخش‌های محل سکونت را به پایان برسانند.

وقتی به میان مردم رفتیم که هنوز زندگی شان سر و سامان نگرفته و همچنان درگیر بنایی و ساخت و ساز هستند، از میزان تسهیلات نه تنها رضایت نداشتند، بلکه گلایه‌مند بودند.

زلزله سی سخت و زخم‌های عمیقی که هنوز التیام نیافته اند/مردم دغدغه گرانی مصالح داشته باشند یا سرمای سوزان؟

گرانی مصالح و خانه‌هایی که نیمه کاره مانده اند

یکی از اهالی شهر سی سخت گفت: مبلغ وامی که برای ما در نظر گرفته اند، حتی برای ساخت یک واحد ۸۰ مری کفایت نمی‌کند، قیمت مصالح ساختمانی به میزان قابل توجه و به صورت روزانه افزایش می‌یابد و ما در این زمینه به مشکلاتی مواجه شده ایم.

او افزود: من واحد ۹۷ متری ساخته ام و علاوه بر وام مسکن از طرف بنیاد مسکن، یک وام دیگر هم دریافت کرده ام، ولی در حال حاضر نمی‌توانم هزینه سفید کاری را بپردازم و کار نیمه مانده است.

این مرد اهل سی سخت اظهار داشت: شرایط زندگی در این شهر بسیار سخت است و هوا به شدت سرد می‌شود، منطقه کوهستانی است و زندگی در کانکس‌ها دشواری‌های زیادی دارد، مسئولان باید رسیدگی کنند و با در اختیار قرار دادن منابع مالی بیشتر، در تسریع احداث و تکمیل این واحد‌ها ما را یاری دهند.

با توجه به اینکه بسیاری از مالکان و خسارت دیده‌ها از میزان تسهیلات و مبلغ محدود وام‌ها و گرانی مصالح ساختمانی نارضایتی داشتند، به سراغ باقری مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد رفتیم تا شاید بتوان احداث واحد‌های مسکونی با راهکار‌های پیشنهاد تسریع بخشید.

اعطای ۱۰ میلیون وام بلاعوض با شرط و شروط

باقری مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تورم در بازار و شرایط اقتصادی، تصمیمی مبنی بر اعطای وام ۱۰ میلیون تومانی به صورت بلاعوض به خسارت دیده‌ها اتخاذ شده است، اما این مبلغ در صورتی به افراد واجد شرایط تحویل داده می‌شود که بتوانند مسکن را تا احداث یک یا ۲ اتاق و نصب در و پنجره پیش ببرند.

او افزود: در خصوص تامین مصالح خوشبختانه مشکلی وجود ندارد و از همان روز‌های ابتدایی حدود ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات بنیاد مسکن میلگرد خریداری و در شهر مستقر کردیم، ضمن اینکه به هر واحد مسکونی حدود ۸ تن سیمان به صورت کاملا رایگان تحویل دادیم.

براساس مستندات و تصمیم گیری‌های پس از زلزله در سی سخت در زمینه تامین مصالح ساختمانی بنیاد مسکن متعهد شده است برای هر واحد ۸۰ متری، ۱۶۰ کیسه سیمان به صورت رایگان و میلگرد‌های موردنیاز برای ساخت و ساز را به قیمت کارخانه به افراد تحویل دهد.

طبق آمار و شواهد، در مجموع تاکنون از کل واحد‌های بازسازی شده در شهرستان دنا، هزار و ۳۹۴ واحد آرماتوربندی شده اند، ضمن اینکه هزار و ۴۹ واحد به مرحله اجرای سقف رسیده اند و ۳۰۱ واحد نیز مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

زلزله سی سخت و زخم‌های عمیقی که هنوز التیام نیافته اند/مردم دغدغه گرانی مصالح داشته باشند یا سرمای سوزان؟

اینگونه که پیش می‌رود، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی این شهر و جولان سرمای بسیار شدید، امسال نیز زندگی سختی در انتظار اهالی سی سخت است، کما اینکه وجود بیماری ویروس کرونا می‌تواند شرایط سخت‌تر کرده و قوز بالای قوز این مسئله شود، پس می‌طلبد دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به مسئله ساخت و ساز و اتمام احداث منازل مسکونی داشته باشد تا مردم نیز زمستان امسال را در گرمای خانه‌هایی امن و به دور از وحشت و سرما سپری کنند و به زندگی عادی پیش از زلزله بازگردند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.