به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط حاکم همه گیری و شیوع سویههای جدید کرونا در سطح جهان امکان تشکیل کلاس و آموزش حضوری دانش آموزان در اول مهر را دور از ذهن کرده است، اما مهر ۱۴۰۰ متفاوتتر از مهر ۱۳۹۹ و ماههای پایانی سال تحصیلی در دو سال گذشته است چراکه تجربیات جدیدی در این دوران کرونایی نصیب آموزش و پرورش شد که میتوان آن را چراغ راه آموزش در سال تحصیلی پیش رو کرد.
البته که هنوز تصویر روشن و گزارشی شفاف از تامین زیرساختهای آموزشی و بهداشتی برای شروع سال تحصیلی جدید اعلام نشده و علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش وعده مشخص شدن الگوی بازگشایی مدارس طی این هفته را داده است.
هرچند مشخص نبودن وزیر آموزش و پرورش هم چالشی است که البته با انتخاب سرپرستی که دور از فضای فعلی آموزش و پرورش نبوده تا حدودی این نگرانی مرتفع شده است؛ کسی که از ابتدای شروع کرونا در تصمیم سازی ها، تصمیم گیریها و تعیین خط مشیها در شرایط اخیر حضور داشته است.
آماده نبودن کامل زیرساختهای آموزش مجازی طی دو سال تحصیلی گذشته خلاهای آموزشی و پرورشی را برای جامعه محصلان به ویژه دانشآموزان ایجاد کرده است، در کنار این شرایط جامعه دانش آموزان و دانشجویان هم آمادگی چندانی برای رویارویی با چنین نوع آموزشی را نداشته و به دنبال این وضعیت یادگیری دچار اختلال شده است.
البته مسئولان آموزش و پرورش به استناد پژوهشهای علمی مدعیاند که هیچ چیز نمیتواند جای آموزش حضوری را بگیرد و آموزش در شرایط فعلی ناگزیر به صورت مجازی در آمده است، همچنین چندی پیش علیرضا کمریی معاون آموزش متوسطه اعلام کرده بود که دانش آموزان با اموزس مجازی دچار افت تحصیلی پنهان شده اند، چراکه ارزشیابیها دقیق نیست و شاهد افزایش نمره هستیم در حالی که یادگیری تا این اندازه اتفاق نیفتاده است.
روح الله رضاعلی پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یادگیری در شرایط فعلی دغدغه اصلی دانش آموزان، اولیا، کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش است، اظهار کرد: مقولهای که تقریباً به کما رفته و علیرغم آموزشهای غیرحضوری در بستر شاد، آموزشهای تلویزیونی و مجموعه اقدامات هماهنگ و غیر هماهنگ و احساسی، کیفیت مطلوبی به دست نیامد و این مقوله حتی در انتخاب رشته آزمون سراسری و در تقاضای تشکیل کلاسهای حضوری در اولیا و دانش آموزان و حتی تاکیدات دولت و مسئولین جدید قابل مشاهده است.
او ادامه داد: بههرحال کرونا خیلی از رویه ها، عادت ها، داوریها و نگاهها را تغییر داد و یکی از این تغییرات عمده ورود گوشی تلفن همراه و اتصال یکباره با دنیای مجازی بود، کم تحرکی، تغییر سبک زندگی، کاهش قدرت برنامه ریزی و مدیریت خود، استرس و ... نیز تبعات ناشی از آموزشهای الکترونیکی در کنار همه محاسن آن بود.
موضوع آموزش مجازی در کشور، حرف تازهای نبود و نیست، اما مشکل از آنجایی شروع شد که این موضوع صرفا روی کاغذ جا خشک و به مرحله عمل نرسید، از زمزمه مدارس هوشمند در دهه ٨٠ گرفته تا شبکه تعاملی سینا و شاد که همین ۴-۵ سال اخیر مطرح شدند.
رضاعلی درباره ورود آموزش مجازی به مدارس معتقد است که آموزش الکترونیکی در ایران بی سابقه نبوده است و در دهه ۸۰ رقابت شدیدی برای هوشمندسازی مدارس وجود داشت؛ مدیران موفق در مدرسه کسانی بودند که سایت کامپیوتر داشتند (!)، اما این پروژه هم مانند خیلی از کارهای ما خیلی با موفقیت همراه نبود.
او با استناد به تحقیقی با عنوان «تجربه پروژهای یادگیری الکترونیکی چگونه بوده است؟» به همت رحیمی دوست، دلایل شکست یادگیری الکترونیکی در ایران را در رویکردهای مدیریتی و رویکردهای مبتنی بر نیازها و رویکرد الکترونیکی و رویکرد مبتنی بر یادگیری دسته بندی کرده و این چنین بیان کرد: «بدون در نظر گرفتن مؤلفههای اساسی یادگیری انسان، استفاده از جدیدترین و پیشرفتهترین فناوریها کاری بیهوده و صرفا تبلیغاتی است»؛ بنابراین با درنظر گرفتن ناتوانی آموزش الکترونیکی و محدودیتهای آن، متخصصان به این نتیجه رسیدند که برای رفع این نقص باید رویکردهای آموزشی را باهم ترکیب کرد تا از نقاط قوت هردو روش (الکترونیکی و سنتی) در رویکرد جدیدی با نام آموزش ترکیبی سود جست.
آنچه این روزها در صحبتها و نظرات مسئولان و کارشناسان به عنوان راه حل پیشنهاد میشود یادگیری ترکیبی است البته با این پیش شرط که واکسیناسیون معلمان و کادر آموزشی و دانش آموزان و دانشجویان انجام شده باشد، اما یادگیری ترکیبی چیست؟ و نیازمند چه الزامات آموزشی و اجرایی است تا به نحوه مطلوبی صورت گیرد؟
رضاعلی با اشاره به اینکه طی این دو سال تغییر روند آموزشی، تمام انرژی برای آموزش الکترونیکی بر بستر اینترنت و آموزشهای مدرسه تلویزیونی گذاشته شد، بیان کرد: در این مدت مدرسه به خانهها و موبایلها نقل مکان کرد و نظام آموزش و پرورش تمام دغدغههای تربیتی و آموزشی خود را که بصورت متمرکز از طریق اسناد تحولی پیگیری و رصد میکرد به آنها واگذار کرد البته که جامعه معلمان همانند مدافع سلامت، مدافعان آموزش شدند و حتی در ابتدای ورود کرونا در تیمهای جهادی در ضدعفونی کردن کوچهها خیابانها و امکان آموزشی و عبادی کمک میکردند.
این پژوهشگر تاکید کرد: اگر مسئولان بر یادگیری ترکیبی تأکید میکنند باید از همین ابتدا منظورشان را بصورت شفاف روشن کنند تا فهم مشترک در جامعه فرهنگیان به وجود آید. اگر این فهم و معانی مشترک وجود نداشته باشد شاهد سردرگمی در برنامه ریزی و مدیریت اجرایی خواهیم بود و منظور از تعریف روشن، تعریف لغوی یا آکادمیک از یادگیری ترکیبی نیست، معلمان و مسئولان اجرایی در آموزش و پرورش دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و تعاریف اصطلاحات و واژگان علوم تربیتی را میدانند یا حداقل دسترسی به منابع را میدادند؛ اگر مدیران استراتژیک آموزش و پرورش میگویند یادگیری ترکیبی یعنی ترکیبی از رسانههای مختلف (تکنولوژیها، فعالیتها و انواع وقایع)، برای ایجاد یک برنامه آموزشی بهینه برای مخاطبین خاص، یا یادگیری ترکیبی را بهعنوان یک روش برای حداکثر کردن مزایای روش آموزش رودررو و تکنولوژی چندگانه برای یادگیری توصیف میکنند باید بگویند چه استلزاماتی را برای تحقق آن تهیه کرده اند؟ چگونه میخواهد ابزار اجرایی این نوع یادگیری را فراهم کنند؟ همه الزامات یعنی هر آنچه که برای یادگیری ترکیبی لازم است از دانش لازم برای مدیران و معلمان تا امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مدارس.
او تاکید کرد: وقتی نقش معلمان بهعنوان تسهیلگر، سرپرست یا دستیار آموزشی، مدیریت و سازماندهی فعالیتها در این نوع یادگیری تعریف میکنیم باید آموزشهای لازم برای معلمان فراهم شده باشد، در این رویکرد معلمان باید خلاق باشند تا بتوانند مواد یادگیری متنوعی را در اشکال و زمان مناسب ترکیب کنند؛ همچنین قدرت حمایت از یادگیرندگان را داشته باشند.
آنطور که مسئولان اعلام کردند و شرایط شیوع بیماری حکایت میکند، آموزش مجازی همچنان پای ثابت دوران تحصیل دانشآموزان باقی میماند، حتی اگر آموزش حضوری از آبان شروع شود، بنابراین تامین و توسعه زیرساختهای مجازی و ایجاد آمادگی در معلمان و دانشآموزان ضرورت دارد.
انتهای پیام/
که روی نانشان می مالند آنها را ساکت میکنند وضریب امنیت سلامتی فرزندانشان پایین است وبا اندک تلنگری به انواع بیماری ها دچار می شوند واگر تازه خطرناک هم نباشد کلی وقت می کشد تا خوب شوند آنهم با هزینه های سرسام آور دارو ودکتر ونگرانی ازرفتن به دکتر بدلیل شرایط وضع موجود
خوب است آقایان که راحت از رفتن بچه ها به مدرسه حرف می زنند اول درک درستی از شرایط اسف بار زندگی مردم داشته باشند.
آن هایی که واکسن هم زده اند ایمنی ایجاد نمیکند وایمنی موقعی است که واکسنی با100درصد تضمین عدم برگشت کرونا ساخته شود
ما دانش آموزان درست است که تحصیل و علم برایمان مهم است .ولی در درجه اول هم برای خودمان وهم خانواده سلامتی در اولویت قرار دارد.
بالای 90 درصدمردم مجازی را انتخاب می کنند
مردم این همه گرانی وفشارها را فقط به امیدی برای آینده فرزندانشان تحمل میکنند
وهیچ گاه روی سلامتی بچه هایشان برای فرستادن به مدرسه ریسک نمی کنند
شده فرش زیر پایشان رابفروشند ویا قرض وقوله کنندوگرسنگی بکشند تامبایل بخرند
واز مدارس مجازی بهره بگیرندحتی اگر مدارس مجازی بارعلمی نداشته باشند و.....
راضی ترند تا اینکه بچه هایشان را به مدرسه بفرستند.قطعا مدرسه بیشترین حجم سرایت بیماری ها از
قارچی وعفونی گرفته تا ویروسی را نسبت به اماکن عمومی دیگر را داراست
دراینجا سزاواراست که از رسانه ملی به حد شایسته ای تقدیر گرددکه با تدریس تمام مقاطع درشبکه آموزش
الحق والانصاف بدون هیچ چشم داشتی تدریس معلم گونه را برای فرزندان تداعی می کندونقش مکمل وتمام کننده ای
در امر یادگیری دانش آموزان ایفا می نماید.
مردم با برنامه شاد وتلویزیون راضی ترند تا اینکه هزینه های پرخطر فرستادن بچه ها به مدارس رابپذیرند
یک سرماخوردگی ساده بیش از 200هزارتومان هزینه داردآیا آموزش وپرورش حاضراست هزینه های تمام وکمال پزشکی
را درصورت دایر کردن مدارس بپردازد
والله مردم توانایی خرید مایحتاج اولیه شان را هم ندارند چه برسدبه هزینه های دارویی
خداشاهد است که مردم اجناس خانه شان را کمتر از نصف قیمت واقعی اش میفروشند
تا هزینه های سرما خوردگی ساده بچه هایشان شود .
حنما این اشتباه هابایدبشود خانه ای عزاداربشود تا چشم مسئولین باز بشود
آقای رئیسی با تصمیم غلط بازگشایی مدارس روی زندگی امید های ایران ریسک نکنید
وهیچ کسی مجازی رو قبول نداره.
همه مردم موافق مجازی و آنلاین هستند.
هیچ کسی حضوری رو قبول نداره.
هم معلم ها فعال هستند.
هم میشه از طریق pv دبیر ها، پاسخ سوالات و پرسش ها رو گرفت.
هم علاقه و اشتیاق دانش آموز به درس بیش تر میشود.
قلدری و تهدید و فحاشی هم وجود نداره.
بحث های بی فایده دانش آموزان وجود ندارد.
و فقط بحث علم و دانش مطرح است.
در کلاس های خفه و دربسته که 30 نفر نفس میکشن.
اگر یک نفر ناقل کرونا باشه همه خواهند مرد.
چطور انقد راحت میگید مجازی باشه؟
با رعایت پروتکل و فاصله و زدن دو دوز واکسن چرا مدارس حضوری نشه؟
یکم برای ما ارزش قائل باشید و مدارس را تا حدامکان حضوری کنید
همون طور مسالمت جسم مهمه، سلامت روح هم مهمه
الان دو سال هست ک مدارس مجازی شده و ۹۰ درصد روحیه و سلامت روحی بچه ها آسیب دیده
لطفاً واقع بین باشید
من خودم تو این دوسال کلی آسیب روحی دیدم ، کلی اذیت شدم
لطفاً مدارس رو حضوری کنید
که با بچه های قلدر دم به دقیقه درگیر میشن.
و 4 تا دشنام میشنون.
چرا میخوای ملت بمیرن؟؟
جمع نبندید
خیلیا مثل من با مجازی ۱۰۰ در ۱۰۰ موافق هستند
اون عده ی اندکی که چیزی نمیفهمن از سلامتی هم خودشونو بگن .جمع نبندید
امسال حتما مدارس حضوری میشه چون واکسن زیادی تزریق شده.
بالاخره یه فرقی باید بین امسال و پارسال باشه .
#برای جان مردم ارزش قائل باشیم
تک وتوکی معلما بدرد میخورن اونام میرن کلاس خصوصی میذارن
یک ریال بازدهی ندارن فقط بدآموزی و بیماری
بچه ام تو بهترین مدارس قبول شد و یه عالمه پول میگرفتن بازدهیش در مقابل یه کلاس خصوصی که رفت در حد صفر بود صفر
هیچ خبری از آموزش حضوری نخواهد بود.
ما مجازی و آنلاین را بیش تر قبول داریم.
فقط مجازی رو قبول داریم.
در کلاس های خفه و دربسته که 30 نفر نفس میکشن.
اگر یک نفر ناقل کرونا باشه همه خواهند مرد.
وگرنه هیچ.
حضوری بدترین شیوه آموزشی در جهانه.
مرگ بر حضوری
میرن 4 تا دبیر میان و 4 تا مسئله میگن و زنگ تفریح بچه ها باهم دعوا میکنن و آخر سرهم یکی از مسئولین مدرسه میاد 4 تا جوک به خورد بچه ها میده.
پس آموزش مجازی بهترین شیوه آموزشی برای تمام سنین هستش.
و بچه ها فقط علم و دانش یاد خواهند گرفت.
شما تو خونه به بچه هاتون چی یاد میدین؟
بیچاره بچه ها رو میگین بخورین، بخوابین، بخونین، دست به سیاه و سفید نزنین تا رتبه تو کنکور بیارین ما هم بین فامیلا پوزشو بدیم
#مسئولین_اندکی_تفکر
در آموزش حضوری فقط دانش آموزان به فکر فحاشی و قلدری در مدرسه هستند.
و اینکه در زنگ تفریح چی تو شکمشون بریزن.
اما در آموزش مجازی فقط درس و دانش مهمه.
پس آموزش مجازی 1000 برابر بهتره. و شرف داره به حضوری
مجازی و آنلاین بهترین شیوه آموزشی برای تمام سنین است
پس آموزش مجازی در اولویته.
یه دختر دارم مسال کلاس سومی هست،ولی در حد کلاس دوم هم یاد نگرفته،تو رو خدا مدارس رو باز کنید حداقل در هفته ۲ روز ،بچه های مسئولین در بهترین مدارس سمپاد درس میخونن،بعد بچه هامون در مدارسی درس میخونن که از کمترین امکانات هم محروم هستن، اوج بی عدالته....اگه فرد یک جور مدرسه داشتیم وبچه های مسئولین هم در این مدارس مجبور بودن درس بخونن،مسئولین واسه فکر بچه هاشون هم شده امکانات میدادن به مدارس دولتی،
جمع نبند همه مثل شما نیستند
از طرف دیگه 27 شهریور نسخه جدید شاد میاد.
مجازی هم بهترین شیوه آموزشی برای تمام سنین است
جتی نمرات دانش آموزان پیشرفت و رشد بسیار بالایی داره.
مشخصه دانش آموزان از آموزش مجازی هم حسابی استقبال خواهند کرد.